سازمان عفو بین‌الملل، خواهان لغو اخراج مهاجران افغان از پاکستان

تهران- ایرنا- سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ سرگشاده به نخست‌وزیر موقت پاکستان، لغو اخراج مهاجران افغانستانی از این کشور را خواستار شد و از اسلام آباد خواست به میزبانی از مهاجران افغان در چارچوب قوانین بین‌المللی ادامه دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ی سرگشاده به انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان، آمده است که این تصمیم، مهاجران را با خطر بی‌خانمانی و عدم دسترسی به خدمات بهداشتی مواجه می‌کند.

در بخشی از این نامه‌ آمده است: با توجه به تعهدات بین‌المللی پاکستان، فورا تصمیم خود برای اخراج اجباری پناهندگان را لغو و سرکوب و آزار و اذیت پناهجویان افغان را متوقف کنید.

این درحالی‌ست که تا دو روز دیگر، مهلت پاکستان برای اخراج مهاجرانی که به گفته‌ مقام‌های پاکستانی به صورت غیرقانونی در آن کشور حضور دارند، به پایان می‌رسد؛ موضوعی که نگرانی برخی از سازمان‌ها را درباره مهاجران افغان برانگیخته است.

با این حال، اتحادیه اروپا با توجه به این تصمیم پاکستان، ۱۵میلیون دلار را به سازمان بین‌المللی مهاجرت برای رسیدگی به نیازهای مهاجران برگردانده شده، اختصاص داده است.

در صفحه رسمی اتحادیه اروپا آمده است: اتحادیه اروپا ۱۵میلیون یورو را برای افغان‌هایی که به کشورشان بازگردانده شدند، اختصاص داده است. ما می‌خواهیم اطمینان دهیم که بازگشتگان احساس امنیت می‌کنند.

استیفان رودریگز، رییس برنامه حمایتی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت: ما امیدواریم که مقامات پاکستان درباره این تصمیم تجدید نظر کنند اما در عین حال، در خصوص آنانی‌که احتمالا دوباره به افغانستان برگردند، نهادهای سازمان ملل متحد همچون، سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیسیون عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان از قبل اقداماتی را برای حمایت از آنان انجام خواهد داد.

با وجود خواست‌ کشورهای گوناگون و نهادهای مختلف از پاکستان درباره بازنگری در تصمیم اخراج مهاجران، این کشور با تاکید بر موضع قبلی‌اش، می‌گوید که مهاجران غیرقانونی از این کشور اخراج خواهند شد.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در این باره می‌گوید: پاکستان به روشنی بیان کرده است که اول نوامبر (۱۰ آبان) برنامه‌ ما به طور عملی آغاز خواهد شد و تمرکز ما این است که این بازگشت به طور آرام صورت گیرد و در انتقال افراد مشکلی ایجاد نشود.

پیش از این، حکومت موقت پاکستان گفته بود که بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی افغان را از اول ماه نوامبر سال جاری میلادی از پاکستان اخراج می‌کند.

به گزارش ایرنا، وزیر کشور پاکستان با تعیین ضرب الاجل برای پناهجویان غیرقانونی که بیشتر آنان را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند، افزود از تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۲۳ (۱۰ آبان) به بعد با پناهجویان غیرقانونی هیچ مماشاتی نخواهد شد و ضمن اخراج، دارایی‌های این افراد نیز ضبط و مصادره می‌شود.

اخراج پناهجویان غیرقانونی افغانستانی از سوی پاکستان در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین دو همسایه بر سر تروریسم از جمله معضل گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در حال افزایش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha