کاهش نزولات جوی، چین را به واردات شدید گندم سوق داد

تهران- ایرنا- کمبود شدید نزولات جوی در چین طی سال جاری زراعی سبب شده است تا این کشور میزان واردات گندم را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از رویتز، منابع تجاری می گویند چین در سال جاری در شرایطی که بهای گندم در شرایط فعلی پایین است، رکورد واردات گندم را شکسته است.

بر اساس این گزارش، به گفته تجار بین المللی در شرایطی که روسیه میزان تولید گندم خود را افزایش داده است، بهای جهانی گندم به یک چهارم تنزل یافته است.

منابع تجاری به رویترز گفتند که چین، بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده گندم جهان، در ماه اکتبر (مهر-آبان) حدود دو میلیون تن گندم جدید استرالیایی را برای محموله ماه دسامبر (آبان-آذر) پیش خرید کرده است.

همچنین گزارشهای خبری نشان می دهد چین حدود ۲.۵ میلیون تن گندم فرانسه را از ماه سپتامبر (شهریور-مهر) برای محموله دسامبر (آذر-دی سال جاری) تا مارس (فروردین-اردیبهشت سال آینده) پیش خرید کرده است که حجم بسیار بالایی به شمار می آید.

دو تاجر بین المللی مستقر در سنگاپور که در این گزارش اشاره ای به نام آنها نشده است می گویند، واردات گندم چین در سال ۲۰۲۳ احتمالاً به حدود ۱۲ میلیون تن خواهد رسید که رکورد ۹.۹۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ را پشت سر می گذارد.

همچنین پیش بینی شده است اشتیاق چین برای خریداری گندم همچنان در ۲۰۲۴ میلادی ادامه داشته باشد.

یکی از بازرگانان سنگاپوری که در این گزارش اشاره ای به نام آن نشده است می گوید: چین امسال به دلیل کیفیت گندم استرالیا، از این کشور که تامین کننده اصلی گندم است محصول بسیار کمتری خریداری خواهد کرد.

چین اعلام کرده است که محصول گندم این کشور در سال جاری به رغم افزایش سطح زیر کشت، ۰.۹ درصد کاهش یافته و به ۱۳۴.۵ میلیون تن رسیده است که اولین کاهش در هفت سال گذشته به شمار می آید.

با این حال، بر اساس برآوردهای دو تاجر سنگاپوری و تاجری دیگر در سیدنی، حدود ۲۵ میلیون تن یا حدود ۲۰ درصد از برداشت چین در سال جاری در اثر بارندگی آسیب دیده است.

بر اساس این گزارش، تاکنون وزارت کشاورزی چین در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

به گفته استفان مایر، کارگزار غلات در در سیدنی «استرالیا این فرصت را دارد گندم مورد نیاز چین را در شرایطی که این کشور به دلیل کاهش نزولات جوی محصولات کشاورزی اش با کاهش روبرو شده است را تامین کند.

این در حالیست که بر اساس پیش بینی ها تولید گندم در استرالیا، دومین صادرکننده بزرگ جهان، به ۲۶ میلیون تن کاهش می یابد که نسبت به رکورد ۳۹.۷ میلیون تنی فصل گذشته، به دلیل خشکسالی ناشی از وقوع النینو در سال گذشته بهتر است.

به گفته شرکتهای تجاری بین المللی، خرید این حجم از گندم پکن از استرالیا می تواند کشورهای واردکنندگان رقیب مانند اندونزی و ژاپن را مجبور کند که به دنبال جایگزین هایی از آمریکای شمالی و منطقه دریای سیاه باشند.

به نوشته اکونومیست، چین حدود ۲۰ درصد از جمعیت جهان را دارد، اما کمتر از ۱۰ درصد از زمین های قابل کشت را در اختیار دارد. در دهه های اخیر، با توسعه و شهرنشینی کشور، زمین های کشاورزی آن کاهش یافته است. واردات همچنان نقش مهمی در تامین مواد غذایی دارد.
بر اساس تحقیقات انجام شده تداوم خشکسالی در چین می تواند تا سال ۲۰۳۰ تولید ذرت، گندم و برنج را ۸ درصد کاهش دهد.

بارندگی شدید هم می تواند تأثیر مشابهی بر برخی از محصولات داشته باشد. سبزیجات و میوه ها به همان اندازه در برابر آب و هوای شدید آسیب پذیر هستند و نگهداری آنها برای مدت طولانی سخت تر است.

به گفته کارشناسان با گرمتر شدن هوا در کره زمین، رطوبت بیشتری در اتمسفر ذخیره می‌شود که بارندگی شدیدتر در مدت زمان کوتاه‌تر گاه در ناحیه‌ای محدود را به دنبال دارد.
هشت سال گذشته داغ‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر و شدید و کشنده‌تر می‌کند.

این دانشمندان سال‌هاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

تغییرات اقلیمی نقش مهمی را در گرمایش زمین ایفا می‌کند. در همین حال عامل مهم دیگر بازگشت پیش بینی شده پدیده آب و هوایی ال‌نینو است.

سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید این ترکیب قرار است دمای جهانی را به رکورد جدیدی در پنج سال آینده برساند؛ در حالی که کارشناسان آب و هوایی اظهار کرده‌اند که این اتفاق می‌تواند در سال جاری میلادی یا سال آینده میلادی (۲۰۲۴) رخ دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha