۱۳ آبان ۱۴۰۲، ۸:۵۰
کد خبر: 85279816
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای طرح اصلاح و احیای مراتع در ساوه آغاز شد

۱۳ آبان ۱۴۰۲، ۸:۵۰
کد خبر: 85279816
اجرای طرح اصلاح و احیای مراتع در ساوه آغاز شد

ساوه - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی، آبخیزداری ساوه گفت: عملیات اجرای طرح احیا و اصلاح مراتع در ۶ روستای این شهرستان آغاز شد.

«کامیار گراوند» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح اصلاح و احیای مراتع در این شهرستان به صورت بیولوژیک به روش کپه کاری در دستور کار است که با همکاری جامعه محلی ۶ روستا در شهرستان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه مراتع روستاهای ورکبار، داغ کندی، سامان، حصار چای و یولاق در این طرح اصلاح و احیا می شود یادآور شد: وسعت اجرای طرح در این شهرستان حدود ۶۰ هکتار با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و تامین علوفه دام ها در مراتع است.

گراوند با بیان اینکه کپه کاری در واقع بذرکاری گونه‌های مرتعی با حفر چاله است یاداور شد: اجرای این عملیات در سطح مراتع موجب تقویت پوشش گیاهی، تغذیه سفره های آب زیر زمینی از طریق جذب روانابها، تولید علوفه برای جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش گرد و غبار و در نهایت ارتقای سطح معیشت پایدار و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها می شود.

مراتع یکی از با ارزش ترین منابع محلی در پرورش دام و تامین امنیت غذایی بوده که در سال های گذشته عمدتا به دلیل عوامل انسانی به ویژه چرای بی رویه و خارج از ظرفیت در بسیاری از نقاط معرض تخریب قرار گرفته است.

سازمان آبخیزداری کشور در سال جاری اقدامات اصلاح و احیای مراتع در حدود ۷۲۰ هزار هکتار را در دستور کار قرار داده که به سه شکل بیولوژیک، بیومکانیک، توسعه رویشگاه های گیاهان و قرق انجام می شود.

بذرپاشی، بذرکاری، کپه کاری، بوته کاری، کنتور فارو، هلالی آبگیر، چاله فلسی، پی تینگ از جمله روش های اصلاح و احیای مرتع بوده که برای تحقق اهداف سازمان منابع طبیعی و آبخیز داری در کل کشو. حدود ۳۶۰ تن بذر نیاز است.

ساوه یکی از بزرگترین شهرستان‌های استان مرکزی است دارای ۳۶۰ هزار هکتار اراضی ملی است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha