فصل سرما و جولان قاتل خاموش/ مردم مراقب باشند

بجنورد-ایرنا- مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز در استان هشدار داد و گفت: مردم مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از گازگرفتگی را با فرا رسیدن فصل سرما رعایت کنند.

محمدرضا نورس روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نیمه نخست امسال ۶ نفر در استان به علت مسمومیت با گاز منواکسید کربن جان باختند که از این تعداد چهار نفر مرد و ۲ نفر زن هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۱ نفر در استان به علت مسمومیت با گاز منواکسید کربن جان باختند که فوت ۶ نفر از این تعداد مربوط به نیمه دوم سال بود افزود: متاسفانه هر ساله در نیمه دوم سال شاهد افزایش آمار مسمومیت ناشی از استنشاق گاز منواکسید کربن هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی افزود: مردم در استفاده از وسایل گرمازا،‌ توصیه های ایمنی را جدی بگیرند و از سالم بودن وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز از دودکش اطمینان حاصل کنند.

وی درباره عوارض مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گفت: فردی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می شود، ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی شود، مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.

نورس گفت: افراد در صورت مواجهه با مصدوم ناشی از گازگرفتگی به سرعت او را از محیط خارج کنند، ورودی گاز را بسته و درب و پنجره را باز کنند، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرند.

براساس این گزارش مرجع ارائه آمار جانباختگان و تعیین علت فوت در قربانیان مسمومیت با گاز منواکسید پزشکی قانونی است و بررسی این امر در آزمایشگاه های تخصصی پزشکی قانونی انجام می شود و در همان روز نتیجه آزمایش مشخص می شود.

آمار مرگ و میر به علت مسمومیت ناشی از گازگرفتگی در خراسان شمالی بالا است و کارشناسان می گویند استفاده از وسایل گاز سوز غیر استاندارد و تک شعله ها در خانه ها بیشترین علت این مرگ و میرها است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور قرار دارد و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha