اعتراف روزنامه تلگراف به شکست ضدحمله اوکراین/ بن‌بست در پرونده کی‌یف تقصیر غربی‌هاست

تهران- ایرنا- روزنامه تلگراف با ارائه گزارشی تحلیلی به بررسی دلایل شکست ارتش اوکراین در ضد حملات پرداخته و غرب را مسئول ناکامی بحران کی‌یف معرفی کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، ‌این روزنامه در گزارش خود به دلایل ناکامی اوکراین در برابر روسیه با وجود حمایت های تسلیحاتی متحدانش پرداخت و نوشت: در اوکراین فصل گل و لای است، پدیده ای مهم که نام ویژه ای برای آن در نظر گرفته اند بزدوریژژیا (Bezdorizhzhia) که به معنای فصل جاده های گل آلود است. این پدیده اثر فلج کننده ای بر نیروهای نظامی دارد چرا که حتی تانک‌هایی که به طور خاص برای جابجایی خارج از جاده‌ها طراحی شده‌اند هم اغلب نمی توانند حرکت کنند.

اوکراین در این فصل مشکلات عمده ای در ارتباط با انتقال سربازان و تدارکات ارتش دارد. طرح حمله ارتش اوکراین به مواضع روسیه در این شرایط غیرعملی است. این در حالی است که ولادمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، تحت فشار شدید بین‌المللی، تلاش کرده تا این تصور را ایجاد کند که ضد حمله ارتش او متوقف نشده است. اما علی‌رغم لحن خوش‌بینانه وی، ارتش اوکراین تا چند هفته آینده حمله نخواهد کرد چرا که حمله در این شرایط به معنای نابودی نیروهایش است.

از طرفی ارتش روسیه، با تقویت تصور بی‌کفایتی طرف مقابل در حال انجام یک حمله بزرگ در منطقه آودیوکا است. هر چند با سرد شدن هوا، باران جای خود را به برف می دهد و زمین دوباره سفت می شود. اما زمستان هم مشکلات خاص خود را به همراه دارد و این تنها یک معنی دارد و آن این که ضد حمله اوکراین در عمل متوقف شده است.

این مقاله می افزاید: چنین پدیده ای در غرب به عنوان نوعی شکست اوکراینی ها تلقی می شود. در حالی که بسیاری از تحلیلگران غربی و افسران نظامی کهنه کار، معتقد بودند اگر از تانک های غربی، به درستی استفاده شود، ‌به پیروزی اوکراین و پایان جنگ منجر خواهد شد.

روزنامه تلگراف با تاکید بر این که متحدان اوکراین ارسال تانک ها از جمله لئوپارد آلمانی، آبرامز آمریکایی و چلنجر بریتانیایی را بر عهده گرفته اند، افزود: با این که آموزش چگونگی استفاده از این تجهیزات هم بر عهده دوستان کی‌یف قرار گرفت همچنان نوک نیزه زرهی قدرتمند اوکراین تنها ۱۰ مایل پیشروی کرد که به عملیات های رعدآسایی که زلنسکی تبلیغ می کند شباهتی ندارد.

نویسنده این گزارش با بیان اینکه این برای تحلیلگران نظامی غربی قابل قبول نیست، تاکید دارد: اینک دو حالت متصور است، یا آن ها اشتباه کردند و تانک ها، حتی با آموزش و تاکتیک های غربی، دیگر سلاح تعیین کننده‌ای نیستند یا اوکراینی‌ها، با وجود اینکه توسط ارتش‌های غربی آموزش دیده اند، به درستی عمل نکرده اند.

به ادعای تلگراف، روسیه به طور قطع استحکامات قوی در همه جا ندارد. حفاظت از مرز روسیه و اوکراین در تمام مسیر جبهه نبرد تا بلاروس چندان قوی نیست. با این حال، اوکراین فقط عملیات های جزئی و نه چندان مهم در خاک روسیه انجام داده و نمی تواند از تجهیزات غربی در آنها استفاده کند. این واقعیت که آنها هیچ پیشرفتی نداشته اند، قابل توجه است. نکته قابل توجه این که طرح حمله اوکراین در زمستان متوقف شده و اگر چیزی تغییر نکند، سال آینده نیز شاهد جنگ های فرسایشی و بی نتیجه خواهیم بود.

این مقاله تاکید می کند: غربی ها به این نتیجه رسیده اند که قطع حمایت از اوکراین با وجود شکست ها و فقدان پیشرفت های میدانی منطقی نیست. غرب برای تامین امنیت خود با کمترین هزینه، گزینه ارسال کمک را همچنان روی میز دارد. تحلیلگران خوش‌بین اذعان کرده‌اند که صرف پول برای کمک‌های نظامی به اوکراین مقرون‌به‌صرفه‌ترین هزینه دفاعی است که هر کشوری در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می تواند انجام دهد. غربی ها درصد کمی از بودجه دفاعی خود را صرف کمک به اوکراین می کنند تا از روسیه در امان باشند. آن ها معتقدند تا زمانی که اوکراینی ها مایل به جنگ هستند، غرب باید از آنها حمایت کند.

تلگراف در پایان تحلیل خود پیش بینی کرد: اوکراین بیش از روسیه نیروهای خود را از دست خواهد داد و هر چه تعداد افراد کشته شده در سن کار افزایش یابد، بازسازی جامعه و اقتصاد پس از جنگ در این کشور دشوارتر خواهد بود. از طرفی این خطر وجود دارد که تعداد زیادی از آوارگان اوکراینی که در اروپا پذیرفته شده اند، به وطن خود بازنگردند و این مشکل برای اروپا از شلیک هر بمب، موشک و یا گلوله ای خطرناکتر است. بن بست موجود در پرونده اوکراین تقصیر غربی هاست و این دنیای غرب است که باید به آن پایان دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha