۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۷:۴۵
کد خبرنگار: 5476
کد خبر: 85290189
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خودکفایی زنجان در تولید گندم

۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۷:۴۵
کد خبر: 85290189
خودکفایی زنجان در تولید گندم

زنجان - ایرنا- استان زنجان با انجام آزمایش‌های کیفی و اقدامات تقویتی از جمله اصلاح بذر و استفاده از سموم مناسب به افزایش تولید و خودکفایی در گندم رسیده به طوری که بخشی از این محصول تولیدی را به سایر استان‌ها صادر می‌کند.

به گزارش ایرنا، طبق آماری که از طریق مراجع رسمی ارائه شده امسال ۴۳۰ هزار تن گندم از کشاورزان زنجانی خریداری شد که نسبت به سال قبل دو برابر افزایش یافته است.

بر این اساس کشاورزان استان از محل فروش گندم ۶۵ هزار میلیارد ریال از دولت طلب داشتند که تا هفته گذشته ۴۸ هزار میلیارد ریال از این مطالبات پرداخت شد.

با توجه به اینکه گندم یکی از محصولات استراتژیک در تولید محسوب می‌شود؛ از همین رو بحث تعیین قیمت گندم و همچنین نحوه خرید و پرداخت مطالبات گندمکاران اهمیت زیادی از نظر دولتمردان و متولیان امر دارد.

استان زنجان با توجه به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت های کشاورزی خود، ‌نقش مهمی در تولید و تامین این محصول اساسی و مورد نیاز کشور ایفا می کند و همواره علاوه بر تامین نیاز داخل استان، ‌ بخش از تولیدات خود را به سایر استانها صادر می کند.

خبرنگار ایرنا با توجه به اهمیت این موضوع به سراغ متولیان امر رفته و با آنها در این خصوص گفت و گو کرده است.

تولید گندم در استان امسال قریب به ۵۰ درصد بیشتر از میزان سال گذشته است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در ارتباط با اقدامات صورت گرفته در زمینه افزایش سطح کیفی گندم تولیدی استان به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته ۴۳۳ هزار تن گندم در استان زنجان خریداری شد.

روح اله حسنی با بیان اینکه تولید گندم در استان امسال قریب به ۵۰ درصد بیشتر از میزان سال گذشته بوده و بیشترین میزان تولید نیز مربوط به شهرستان خدابنده است، اضافه کرد: محصول گندم تولیدی در زمین‌های کشاورزی استان با استفاده از تجهیزات کمباین و دیگر ادوات کشاورزی برداشت می‌شود.

سطح زیرکشت گندم در استان را در بخش دیم ۲۹۰ هزار تن است؛ در بخش آبی نیز سطح زیر کشت ۱۸۵ هزار هکتار است. وی سطح زیرکشت گندم در استان را در بخش دیم ۲۹۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در بخش آبی نیز سطح زیر کشت ۱۸۵ هزار هکتار است؛ البته میزان برداشت بستگی به شرایط بارندگی و آب و هوایی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه نیاز گندم استان برای تولید آرد خبازی‌ها ١۵٠ هزار تن است، تصریح کرد: علاوه بر این نیاز صنف و صنعت هم معمولا به صورت مستقیم توسط خودشان خرید می‌شود.

خودکفایی زنجان در تولید گندم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه دولت به هر میزان که کشاورزان تمایل داشته باشند؛ آمادگی خرید دارد، اضافه کرد: خوشبختانه میزان تولید در استان بالا بوده و بخشی از نیاز سایر استان‌ها توسط استان زنجان تأمین می‌شود.

حسنی ادامه داد: با توجه به نیازی که سایر استان‌ها دارند، صادرات خارج از کشور نداریم و صادرات استان زنجان بین استانی است.

وی با بیان اینکه بخشی از گندم تولیدی استان به صورت کشت قراردادی برداشت شد، افزود: در قالب کشت قراردادی به ازای هر تن گندم کمک هزینه به گندمکار پرداخت و علاوه بر این محصولات نیز بیمه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه برای انجام کشت قراردادی باید یکسری زیرساخت‌ها وجود داشته باشد تا دولت این کار را انجام دهد، افزود: فعلا برای محصول دیگری این قرارداد بسته نشده، چون یکی از مولفه‌های مهم برای عقد این قرارداد داشتن بازار فروش است.

وی با بیان اینکه کشت قراردادی به نوعی کشاورز را از جهت تولید و فروش محصول مطمئن خواهد کرد، افزود: بی‌شک اجرای این روش در اطمینان بخشی به کشاورزان و نیز تولید بازار محور موثر خواهد بود.

حسنی با بیان اینکه در حوزه افزایش تولیدات کیفی گندم اقدامات متعددی در استان انجام شده است، اضافه کرد: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، تامین نهاده‌های مورد نیاز، استفاده از بذرگواهی شده و سالم، مبارزه بهنگام با آفت سن گندم و برگزاری دوره‌های آموزشی از جمله مواردی است که موجب افزایش تولیدات می‌شود. اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، تامین نهاده‌های مورد نیاز، استفاده از بذرگواهی شده و سالم، مبارزه بهنگام با آفت سن گندم و برگزاری دوره‌های آموزشی از جمله مواردی است که موجب افزایش تولیدات می‌شود.

انجام ۹ هزار آزمایش کنترل کیفی از گندم تولیدی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از خرید بیش از ۴۳۰ هزار تن گندم و آرد در استان خبر داد و افزود: با توجه به اهمیتی که کیفیت تولید گندم دارد؛ امسال ۹ هزار آزمایش کنترل کیفی از گندم تولیدی انجام شده است.

ولی‌اله زمانی اضافه کرد: از کل آزمایشهای انجام شده ۶ هزار و ۴۰۰ مورد مربوط به کنترل کیفی گندم بوده که شامل درصد سن زدگی، هکتولیتر و محتوای گلوتن و پروتئین است.

وی ادامه داد: طبق اعلام بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم گندم ۱۵۰ هزار ریال است.

خودکفایی زنجان در تولید گندم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: قریب به ۵۰ درصد از گندم تولیدی استان در خدابنده خریداری شده است.

زمانی تصریح کرد: در استان زنجان ۶ کارخانه آرد سازی کار تبدیل گندم به آرد را انجام می‌دهند که طبق آمار میزان آن ۱۲۵ هزار تن است.

زنجان در تولید گندم رکورد شکست

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز درباره رکوردشکنی تولید گندم در استان زنجان، گفت: علل افزایش گندم بارش‌های مناسب در بهار، نظارت اکیپ‌ها در قالب طرح جهش تولید، تامین بذور گواهی شده و ضریب نفوذ مناسب بذور اصلاح شده در استان است.

اکبر طیبی ادامه داد: آماده‌سازی مطلوب بستر بذر، رعایت تاریخ کاشت، توسعه کشت مکانیزه، سطح مبارزه با بیماری‌ها، افزایش تعداد آزمون خاک برای کاربرد بهتر کودهای شیمیایی و توسعه تقسیط کود اوره به صورت سرک از جمله عملیات به زراعی موثر در افزایش تولید گندم است.

خودکفایی زنجان در تولید گندم

وی افزود: اجرای طرح‌هایی نظیر طرح جهش تولید در دیم‌زارها با مساعدت و همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، تامین به‌موقع نهاده‌ها و کالیبراسیون دستگاه‌های کاشت نیز از دیگر مواردی بوده که موجب افزایش تولید گندم و بهبود کیفی آن شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: انجام فعالیت‌های آموزشی و ترویجی با حضور بیش از ۲۲۰ کارشناس کشاورزی در سطح مزارع تولید گندم انجام می‌شود.

برآیند:

استان زنجان به رغم افزایش جمعیت و تحریم‌ها با تکیه بر دانش محققان داخلی و زحمات کشاورزان و باغداران در تامین و تولید گندم موفق عمل کرده است هر چند که امروز در بحث کشت مکانیزه، آبیاری نوین و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها جای کار در استان وجود دارد.

اجرای طرح های تحقیقاتی در حوزه کشاورزی علاوه بر بالا بردن سطح تولید گندم و سایر محصولات کشاورزی موجب جلوگیری از هدر رفت میلیون‌ها تن محصول حین کاشت، داشت و برداشت شده و موجب خودکفایی استان در تولید گندم شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha