۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۸:۱۸
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85297720
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خدمتی در قاب حمایت از بی‌خانمان‌ها؛ اینجا امید موج می‌زند

همدان- ایرنا- جنس این خدمت در کنار تمامی برنامه‌های از جمله ملاقات‌های مردمی، انجام فعالیت‌های توسعه‌ای، برقراری نظم و امنیت شهرستان ملایر و برگزاری جلسات مختلف، متفاوت بود، رنگ و بویی از امید که سقفی برای بی‌خانمان‌های شهر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ پایان بخش برنامه‌های شبانه فرماندار ویژه ملایر، بازدید از فعالیت گروه جهادی و خدمت‌رسانی به اقشار آسیب‌پذیر (بی‌خانمان‌ها و کارتون‌خواب‌ها) بود، نمایی از خدمت که امید را برای این قشر از جامعه به ارمغان آورد.

فرقی نمی‌کند دارا باشی یا ندار، پیر باشی یا جوان، مدیر باشی یا جویای کار، خدمت در شهرستان ملایر حد و مرز نمی‌شناسد، چه در مرکز شهر واقع در میدان امام خمینی(ره) در کاروانسرایی متروکه باشد یا در دورترین نقطه این شهرستان، به هر حال راه برای خدمت باز است و نشاندن لبخند رضایت روی چهره مردم و بارقه امید در دل‌هایشان، برای مسوولان شهرستان بر هر چیزی ارجحیت دارد.

ساعت از ۲۳:۳۰ گذشته بود، اما گذر زمان اینجا هیچ نقشی نداشت و مشتاق برای ثبت شکلی دیگر از «میز خدمت» بودیم، میز خدمتی از جنس تعهد و باز کردن گره‌ای از مشکلات مردم که بدون هرگونه تشریفات اداری در فضایی که تشنه خدمت‌رسانی بود، برگزار شد و آنسوی این میز خدمت، افرادی عاشق و دلباخته خدمت به اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند که از هر راه میان‌بُری برای جهاد خدمت استفاده می‌کنند.

حکایت بی‌خانمان‌ها و کارتون‌ خواب‌ها را بارها و بارها شنیده‌ایم و شاید کسی حال و روز آنها را به ویژه در ایام سرد سال آنچنان که باید، درک نکند، بی‌خانمان‌هایی که روزی برای خود جاه و جلالی داشتند و بنا به دلایلی از خانواده ترد شده‌اند و امروز که از بختِ بد روزگار، ورق زندگی آنها برگشته، بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند دستان حمایتی هستند که هر چند کوتاه، اما سقفی شود برای آرامش آنها تا شاید روزی به آغوش گرم خانواده برگردند.

خدمتی در قاب حمایت از بی‌خانمان‌ها؛ اینجا امید موج می‌زند

کاروانسرایی متعلق به یکی از خیّران ملایری در اصلی‌ترین میدان شهر که حالا به همت جهادگران مامن و پناهگاهی برای بی‌خانمان‌های شهر شده بود و به همت گروه جهادی کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) از ساعت ۲۳ هر شب تا سه بامداد غذای گرم تهیه و توزیع می‌کند و امشب هم طبق قرار هر شب، در حال توزیع عدس پلوی گرم بودند، استقبال‌شان گرم بود و برای بیان ریز و درشت درخواست‌ها و مطالبات‌شان به مدیریت عالی شهرستان، از هیچ فرصتی دریغ نکردند و فرماندار که صبورانه کلمه به کلمه حرف‌های آنان را با جان دل شنید.

حمایت گروه جهادی امام حسنی‌های ملایر از ۱۸۰ خانواده نیازمند

گروه جهادی کریمه اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) که به امام حسنی‌های ملایر آن را می‌شناسند، از سال ۱۳۹۵ شروع به فعالیت کرده و از سال ۱۳۹۸ به صورت رسمی ثبت شده و تا امروز که خدمات ماندگاری را در کمک به نیازمندان و بی‌خانمان‌ها و اقشار آسیب‌پذیر در کارنامه خود ثبت کرده‌اند، ۱۵ نفر عضو فعال دارد و ۱۸۰ خانواده نیازمند را شناسایی کرده‌اند و چتر حمایتی آنها به واسطه کمک‌های مردمی روی سر این خانواده‌ها گسترده است.

به گفته نماینده گروه جهادی امام حسن مجتبی(ع) که خواست در گمنامی بماند؛ علاوه بر خانواده‌های نیازمند، ۱۶۰ دانش‌آموز، ۱۸ یتیم و پنج خانواده دارای سه معلول نیز زیر چتر حمایتی این گروه جهادی قرار دارد و در مناسبت‌های مختلف کمک‌های خود را همچون تهیه غذای گرم، لباس، نوشت‌افزار، دارو و کمک هزینه تحصیلی و درمانی ارایه می‌کنند.

خدمتی در قاب حمایت از بی‌خانمان‌ها؛ اینجا امید موج می‌زند

برپایی موکب و تلاش برای ایجاد اشتغال کارتون خواب‌ها و بی‌خانمان‌های شهر از دیگر اقدامات شایسته گروه‌ جهادی امام حسنی‌های ملایر است که برای رهایی این افراد از اعتیاد، برگشت آنها به آغوش گرم خانواده‌یشان و دست و پا کردن شغلی برای امرار معاش‌شان، همت بلند جهادگران این شهر است که خدمت و امیدآفرینی سرمشق آنان شده است.

نماینده گروه جهادی امام حسن مجتبی(ع): قبلا هر شب جمعه به نیابت از یکی از شهدای این شهرستان، غذای گرم تهیه و بین بی‌خانمان‌ها توزیع می‌کردیم، اما از یکسال گذشته توزیع غذای گرم هر شب انجام می‌شود و به طور میانگین بین ۷۰ تا ۱۰۰ پرس غذای گرم از ساعت ۲۳ شب تا سه بامداد در میدان امام بین کارتون‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها توزیع می‌کنیم.

نماینده گروه جهادی امام حسن مجتبی(ع) می‌گوید: قبلا هر شب جمعه به نیابت از یکی از شهدای این شهرستان، غذای گرم تهیه و بین بی‌خانمان‌ها توزیع می‌کردیم، اما از یکسال گذشته توزیع غذای گرم هر شب انجام می‌شود و به طور میانگین بین ۷۰ تا ۱۰۰ پرس غذای گرم از ساعت ۲۳ شب تا سه بامداد در میدان امام بین کارتون‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها توزیع می‌کنیم.

به گفته وی؛ تهیه غذاهای گرم و سایر کمک‌ها از محل کمک‌های مردمی است و غیر از ۲ یا سه نفر، تمامی بی‌خانمان‌ها، بومی ملایر هستند و خانواده‌های آنها را شناسایی کردیم تا پس از حمایت و پاک شدن آنها، به آغوش گرم خانواده‌یشان بازگردند که به تازگی سه نفر از آنها مجددا به خانواده خود برگشته‌اند.

نماینده گروه جهادی امام حسن مجتبی(ع) هدف از دعوت و بازدید فرماندار ویژه ملایر و دیگر مدیران مربوطه این شهرستان از محل تجمع بی‌خانمان‌ها را تامین جا و مکان یا تهیه کانکسی موقت برای توزیع غذای گرم برای این افراد با توجه به سرد شدن هوا عنوان کرد.

وی ادامه می‌دهد: در بین بی‌خانمان‌ها از سنین ۲۰ تا ۷۰ سال داریم که تعداد مردان بیشتر از زنان است و برای تامین دارو مشکل دارند و برای حل مشکلات آنها با ادارات مختلف مکاتبه کردیم.

در این میان همت خیّران، نیکوکاران و واقفان ملایری برای کمک به نیازمندان در هر قشری، بلند است و بدون آنکه کسی از آنها درخواست کند، برای کمک به همنوع خود وارد میدان می‌شوند، از عمو غلام گرفته تا خانم نظری، عمو رحیم و مهندس عمران شهرداری که هر آنچه دارند مالی و جانی، در طبق اخلاص گذاشته‌اند، در بخش اداری نیز اوقاف و امور خیریه از تهیه دارو گرفته تا چتر حمایتی بهزیستی و کمیته امداد و ایجاد گرمخانه توسط شهرداری، اقدامات حمایتی خودجوش است.

هیچ محدودیتی در حمایت قانونی از اقشار آسیب‌پذیر نداریم

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر معتقد است: دستگاه‌های حمایتی همچون شهرداری، کمیته امداد، بهزیستی و فراجا که برای مدیریت و مهار چالش اجتماعی کارتون‌خوابی اقداماتی از ایجاد گرمخانه تا حمایت از ترک اعتیاد، مشاوره و درمان در دست انجام دارند و گروه‌های جهادی و مردمی که در این زمینه فعال شده‌اند تا مرحمی بر زخم جامعه باشند، با وجود ازدیاد خدمات، اما حلقه مفقوده، هم‌افزایی و هماهنگی است.

خدمتی در قاب حمایت از بی‌خانمان‌ها؛ اینجا امید موج می‌زند

«سلمان اسماعیلی» با اشاره به تعهد دستگاه‌های حمایتی و دیگر ارگان‌ها در کنار گروه‌های جهادی و مردمی در حمایت از این اقشار آسیب‌پذیر، گفت: نیت و انگیزه‌های خوبی در کمک به این افراد وجود دارد، اما هیچکدام به هم اتصال ندارند و کارها یا موازی است و یا همپوشانی ندارد.

فرماندار ملایر: نظام مقدس جمهوری اسلامی در تمام این سال‌ها خدمات خوبی را به این قشر آسیب‌پذیر جامعه دنبال کرده که نیازمند اصلاح وضعیت و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف در کنار گروه‌های مستعد و باانگیزه جهادی و مردمی هستیم.

فرماندار ویژه ملایر ضمن تاکید بر احصای نیازها و اولویت‌های مهم، خواستار تشکیل تیم هماهنگ کننده یا سمن مستقلی به عنوان متولی پیگیری امور شد و تاکید کرد: باید برای رفع این معضل اجتماعی و کمک به افراد بی‌خانمان و کارتون‌خواب، بین دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های جهادی و مردمی، هم‌افزایی ایجاد و دستورالعمل واحدی برای ساماندهی به این وضعیت داشته باشیم و خدمات بهتری را نسبت به اصلاح وضعیت و نقاط ضعفی که در خدمت‌رسانی به این اقشار آسیب‌پذیر جامعه وجود دارد، دنبال کنیم.

اسماعیلی یادآور شد: طبق بررسی‌هایی که از قبل داشتیم و امروز مدیران بر آن اذعان داشتند، هیچ مشکلی از نظر تامین نیازهای اساسی بی‌خانمان‌ها و کسانی‌که از آنها به عنوان کارتون‌خواب یاد می‌شود، نداریم و اوقاف و امور خیریه در تامین دارو و غذا، بهزستی در اصلاح اعتیاد این افراد، شهرداری در اسکان آنها در گرمخانه و شبکه بهداشت و درمان در تامین درمان و سلامت هیچ مشکلی ندارند و برای حمایت‌های قانونی نسبت به این وضعیت هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی معتقد است: نظام مقدس جمهوری اسلامی در تمام این سال‌ها خدمات خوبی را به این قشر آسیب‌پذیر جامعه دنبال کرده که نیازمند اصلاح وضعیت و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف در کنار گروه‌های مستعد و باانگیزه جهادی و مردمی هستیم.

رهاورد:

و اما رهاورد و نتیجه بازدید خاص و ویژه امشب تشکیل جلسه‌ای به قید فوریت فردای همان شب، با حضور دستگاه‌های مرتبط و گروه‌های جهادی و مردمی در محل فرمانداری بود که مقرر شد تا سه روز آینده بانک اطلاعاتی از افراد بی‌خانمان و کارتون‌خواب زن و مرد این شهرستان تهیه شود و شهرداری ملایر اتاقکی به صورت موقت برای سرو غذا و ۲ چشمه سرویس بهداشتی در کاروانسرای مورد نظر احداث کند و دیگر دستگاه‌ها همچون بهزیستی برای اعزام آنها به کمپ برای ترک اعتیاد و اوقاف و امور خیریه تهیه دارو و سایر ملزومات، مساعدت لازم را به عمل آورند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha