قبول آتش‌بس در غزه شکستی مفتضحانه برای اسرائیل است

زاهدان- ایرنا- کارشناس مسائل سیاسی سیستان و بلوچستان گفت: برقرای آتش‌بس در غزه به معنای قبول شکست از سوی اسرائیل و ترس آنان از مقاومت جانانه فلسطینیان است.

مجتبی شجاعی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یورش به غزه توسط رژیم صهیونیستی در پاسخ به حماسه تاریخی طوفان الاقصی از سهمگین‌ترین عملیات نظامی در قرن اخیر است و حجم بمباران این قطعه کوچک از جهان با هیچ نمونه‌ای برابری نمی‌کند.

وی افزود: سلاح‌های فراوانی آزمایش و تمام قوانین جنگ در جهان زیر پا گذاشته شد و کلکسیون جنایت‌ها اعم از کشتار مردم عادی و عمدتا زنان و کودکان، حمله به اماکن غیرنظامی اعم از منازل مسکونی و بیمارستان‌ها و نقاط امن، کشتار بی‌شمار خبرنگاران، قطع آب و برق و عدم اجازه ارسال کمک‌های بشر دوستانه و صحنه های دلخراش دیگر که عواطف و احساسات جامعه جهانی و بویژه مسلمانان را جریحه‌دار کرده است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در این جنگ نابرابر رژیم صهیونیستی شکستی مفتضحانه از مقاومت فلسطین خورد و به هیچ‌یک از اهداف خود در این نبرد نرسید، اسرائیل در برابر طوفان مقاومت فلسطین در هفتم‌اکتبر ناتوانی خود را به نمایش گذاشت و از نظر اطلاعاتی بی‌حیثیت شد.

وی تصریح کرد: ناتوانی در رسیدن به مهمترین هدف این جنایت‌ها اسرائیل را کاملا مغلوب کرد، از سویی جنگ غزه نتوانست نیاز اسرائیل به گشایش جبهه‌های جدید و دخالت تمام‌عیار حامیان و تکرار تجربه اشغال را برآورده کند.

شجاعی گفت: افراطیون صهیونیست می‌خواستند به بهانه این جنگ اشغال جنوب لبنان و تجاوز به سوریه را از سر بگیرند که با هوشمندی گروه‌های مقاومت ناکام ماندند.

قبول آتش‌بس در غزه شکستی مفتضحانه برای اسرائیل است

اسرائیل بازنده جنگ در غزه

وی اظهار کرد: اسرائیل از حیث اقتصادی، سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای بازنده این جنگ بود، این رژیم در طول جنگ متحمل خسارت‌هایی شد که وابستگی‌اش به دولت‌های غربی را بیشتر کرد، از سویی از حیث حقوق‌بشری اسرائیل در بین افکار عمومی جهان بی‌آبرو شد.

به گفته این کارشناس سیاسی، رژیم کودک‌کش اسرائیل که پس از جنگ جهانی دوم کوشیده بود چهره‌ای مظلوم از خود به نمایش بگذارد، حالا چهره واقعی خود را به نمایش گذاشته و تا کنون موفق به نابودی حماس نشده است.

وی تاکید کرد: مقاومت فلسطینی انگیزه بیشتری برای مبارزه گرفته و با قدرت و اعتماد به‌ نفس بیشتری در آینده رودرروی تل‌آویو خواهد ایستاد و در نهایت، نتانیاهو نتوانسته است به‌واسطه جنگ برای خود مشروعیت داخلی بسازد، او با اعتراضات عریان داخلی در اراضی اشغالی روبه‌روست و منتقدانش هیچ بیمی از تکرار خواسته حذف وی ندارند.

شجاعی خاطرنشان کرد: با شروع جنگ اخیر رژیم صهیونیستی سه هدف مهم نابودی حماس، کنترل کامل نوار غزه و آزادی اسرای اسرائیلی را در حمله به غزه اعلام کرد که با این حال، پذیرش آتش بس در غزه در حالی صورت گرفته که تل آویو نتوانسته به هیچ کدام از اهداف خود تاکنون دست یابد.

وی افزود: در روزهای اخیر با اعلام وزارت امور خارجه قطر و تایید حماس و رژیم صهیونیستی میانجیگری‌ها منجر به یک توافق آتش‌بس چهار ‏روزه شده و قابل‌تمدید خواهد بود که این توافق علاوه‌بر توقف عملیات ‏نظامی شامل مبادله ۵۰ زن و کودک اسیر در غزه به صورت مرحله‌ای در مقابل آزادی ۱۵۰ زن و کودک اسیر ‏فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و موافقت این رژیم با ورود صدها کامیون ویژه حمل کمک و سوخت به تمام مناطق شمالی و جنوبی غزه خواهد بود. ‏

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: از ابتدای عملیات طوفان الاقصی ارتش رژیم صهیونیستی و بویژه نخست وزیر این رژیم تاکید کرده که هیچ آتش بسی در کار نخواهد بود، هیچ گونه مبادله اسرایی رخ نخواهد داد، اجازه نخواهیم داد که کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه شود، چون ممکن است این کمک‌ها به دست حماس برسد، اما می‌بینیم بعد از حدود ۴۶ روز جنگ و پس از این که رژیم صهیونیستی از طریق نظامی نتوانست اهداف خودش را محقق کند.

قبول آتش‌بس در غزه شکستی مفتضحانه برای اسرائیل است

جنگ غزه به سود صهیونیست‌ها پیش نمی‌رود

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی مجبور شد که به آتش بس تن بدهد، چون این رژیم نه از لحاظ نظامی این قابلیت را دارد که اسرای خودش را آزاد کند و هم این که در جبهه داخلی خودش، خانواده اسرا و به طور کلی افکار عمومی فشار بسیار زیادی را روی دولت می‌آوردند، هم فشار سنگین افکار عمومی دنیا و ضرباتی که گروه‌های مقاومت دیگر به اسراییل در منطقه آوردند نتانیاهو را مجبور کرد که این آتش بس را بپذیرد و خودش اذعان کند که این یک تصمیم سخت بوده است.

شجاعی بیان کرد: اکنون هم ابتکار عمل میدانی و هم ابتکار سیاسی در دست رزمندگان حماس و جهاد اسلامی بوده و رژیم صهیونیستی در حوزه‌های امنیتی، اطلاعاتی، نظامی، سیاسی و حتی نزد افکار عمومی با شکست مواجه شده است.

وی گفت: قبول آتش‌بس در این مقطع که قبلاً از سوی بنیامین نتانیاهو مورد پذیرش قرار نمی‌گرفت نشانه شکست دیگری برای رژیم صهیونیستی است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: شکست‌های پی در پی به طور طبیعی موجب خواهد شد رژیم صهیونیستی وارد چرخه فروپاشی شود، قطعا وادارشدن نتانیاهو و کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به پذیرش آتش‌‎بس هرچند کوتاه برای حماس و نیروهای مقاومت یک پیروزی محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: نزدیک به ۵۰ روز ارتش رژیم صهیونیستی با تمام توان از زمین، دریا و آسمان غزه را آماج بمب‌ها و موشک‌های خود قرار داد اما نه فقط موفق نشد حماس را از بین ببرد و پرتاب موشک‌ها از غزه به اراضی اشغالی را متوقف کند که حتی موفق به آزادسازی یکی از اسرای خود نشد و امروز هم مجبور شده در ازای بازپس‌گیری اسرایش چند برابر از اسرای فلسطینی را از زندان‌هایش آزاد کند.

شجاعی افزود: جنگ غزه به سود صهیونیست‌ها پیش نمی‌رود و هدف نابودی کامل حماس در نوار غزه، بیش از پیش دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد.

شجاعی گفت: پیروزی مقاومت در تحمیل شروط خود به دشمن صهیونیستی در آتش‌بس اخیر نشان می‌دهد که روایتگری رسانه‌ها و سیاستمداران غربی از جنگ غزه، تا چه اندازه‌ای با واقعیت (استیصال اسرائیل در جنگ) در تعارض و تضاد قرار دارد.

وی بیان کرد: ورود بازیگران جدید به تحولات فلسطین از جمله تصرف کشتی اسرائیلی از سوی نیروهای یمنی که چند روز پیش انجام شد و همچنین ادامه شلیک موشک و راکت از یمن به سمت بندر اشغالی ایلات نشان می‌دهد که جنگ در غزه در حال گسترش به فراتر از مرزهای فلسطین است.

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: گسترش میدان جنگ به فراتر از مرزهای غزه، یک کابوس بزرگ برای تل‌آویو است و از این رو صهیونیست‌ها ترجیح می‌دهند قبل از گسترش میدان جنگ، فرمان آتش بس در غزه را امضا کنند.

وی ادامه داد: پیشینه و تجربه تاریخی نشان داده است که رژیم اشغالگر صهیونیستی به هیچ وقت به قراردادها و توافقات آتش‌بس پایبند نمانده بویژه اینکه سران رژیم احساس کنند که می‌توانند از وضعیت آتش بس ایجاد شده در راستای منافع خودش استفاده کنند.

شجاعی تاکید کرد: به نظر می‌رسد توافق کنونی نیز در همین چارچوب قابل بررسی باشد؛ البته درست است که شرایط کنونی با دهه‌های پیش بسیار متفاوت بوده و این رژیم به شدت تضعیف شده اما این به معنی قابل اعتماد بودن و پایبندی این رژیم به تعهداتش نیست؛ چنانکه این رژیم حتی در ساعات اندک به اجرای توافق همچنان به بمباران‌های خود در غزه ادامه می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha