پرستاران مشهد، خسته زیر بار کمبود نیروی انسانی

مشهد- ایرنا- مشهد به عنوان قطب گردشگری سلامت در شمال‌شرق کشور با کمبود پرستار مواجه است که متولیان این بخش تلاش دارند این مشکل را با اضافه‌کاری پرستاران جبران کنند اما این امر فرسودگی شغلی پرستاران، کاهش کیفیت خدمات درمانی و افت رضایتمندی بیماران را در پی دارد.

به گزارش ایرنا، مشهد مقدس به خاطر وجود بارگاه منور رضوی، سالانه مقصد بسیاری از زائران و گردشگران ایرانی و غیرایرانی است که با توجه به وجود پزشکان حاذق، تجهیزات پیشرفته و خدمات باکیفیت و ارزان‌قیمت درمانی، به منظور دریافت خدمات به این قطب گردشگری سلامت سفر می کنند.

بدون شک بخش عمده بار این خدمات درمانی بر دوش پرستارانی است که با انگیزه بالا و دلسوزی در مراکز درمانی این کلانشهر سرگرم خدمت رسانی به بیماران هستند.

بر اساس استاندارهای جهانی، پرستاران به عنوان حلقه اصلی نظام سلامت، باید تنها در یک نوبت کاری فعالیت کنند اما در خراسان رضوی و به ویژه در مشهد، که با بحران پرستار مواجه است، پرستاران مجبورند در چند نوبت، آن هم با حقوقی نه چندان درخور توجه به فعالیت بپردازند و این شرایط سخت موجب خستگی مضاعف، فرسودگی شغلی و در نهایت مهاجرت آنان می شود.

با توجه به اهمیت وجود پرستار در حفظ سلامت جامعه، افزایش سهمیه استخدامی و جذب نیروی انسانی، افزایش حقوق و تعرفه‌های پرستاران و کاهش نوبت های اجباری، امری ضروری است که نیازمند توجه مسوولان این حوزه است.

پرستاران مشهد، خسته زیر بار کمبود نیروی انسانی

شمار پرستار به تخت در مشهد کمتر از استاندارد کشور

دکتر محمد صادقی، مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استاندارد کشوری تعداد پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی ۱.۸ نفر است که این شاخص در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹ دهم پرستار است که معادل نصف میانگین کشوری است.

شاخص پرستار به تخت بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹ دهم پرستار است که نصف میانگین کشوری است.

دکتر سیده فاطمه بحرینی، رییس هیات مدیره دفتر نظام پرستاری مشهد نیز گفت: استاندارد تعداد پرستار به تخت در شهر مشهد هشت دهم پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی است که بر این اساس وضعیت مشهد پایین‌تر از استانداردهای جهانی و کشوری است.

بیشتر بخوانید:

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد: شاخص پرستار به تخت در دانشگاه پزشکی مشهد از میانگین کشوری پایین تر است

شاخص تعداد "پرستار به تخت" در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نصف میانگین کشوری است

پرستاران مشهد، خسته زیر بار کمبود نیروی انسانی

فعالیت ۶ هزار و ۵۰۰ پرستار در بیمارستان‌های دولتی مشهد

مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون در مجموعه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۰ هزار و ۵۰۰ نیرو شامل پرستار، کمک بهیار، کارشناس اتاق عمل و هوشبری، در ۱۴ بیمارستان دولتی مشهد و ۱۵ بیمارستان دولتی در دیگر شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه فعالیت می‌کنند.

۶ هزار و ۵۰۰ نفر پرستار در مراکز درمانی دولتی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت دارند که ۷۰ درصد آنان زن و ۳۰ درصد بقیه مرد هستند.

دکتر صادقی افزود: از این تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ نفر پرستار هستند که ۷۰ درصد آنان زن و ۳۰ درصد مرد هستند.

فعالیت ۱۴ هزار نیروی پرستاری در مراکز درمانی مشهد

رییس هیات مدیره دفتر نظام پرستاری مشهد گفت: هم اکنون در مشهد ۱۴ هزار نیرو در قالب جامعه پرستاری شامل پرستار، کمک بهیار، کارشناس اتاق عمل و هوشبری در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز درمانی دولتی، خصوصی، نیروهای مسلح و تامین اجتماعی فعالیت دارند که زیرمجموعه نظام پرستاری هستند.

دکتر بحرینی با بیان اینکه ۸۰ درصد جامعه پرستاران مشهد را بانوان تشکیل می دهند، افزود: هم اینک بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشهد در زمینه نیروی پرستاری با کمبودی بیش از ۶۰ درصدی مواجهند که معادل هشت هزار و ۵۰۰ نفر می شود.

بیشتر بخوانید:

مشهد با کمبود ۶۰ درصدی پرستار در بیمارستان‌ها روبه‌رو است

پرستاران مشهد، خسته زیر بار کمبود نیروی انسانی

بحران کمبود پرستار و جبران آن با اضافه کاری اجباری

رییس هیات مدیره دفتر نظام پرستاری مشهد با اشاره به کمبود شدید پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی مشهد، گفت: تلاش داریم تا این کمبود را با اضافه کاری و نوبت های اجباری پرستاران جبران کنیم که این فعالیت خارج از حد توان، سبب افزایش فرسودگی شغلی پرستاران و افزایش گلایه‌مندی آنان و نیز کاهش میزان رضایتمندی مردم می‌شود.

دکتر بحرینی با بیان اینکه اضافه کار پرداختی به پرستاران دارای مدرک لیسانس بر اساس سنوات شغلی و پستی آنان بین ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان به ازای هر ساعت کار است، افزود: حق الزحمه پرستاران با مدرک تحصیلی پایین‌تر، از این نیز کمتر است که این مبالغ، اصلا تناسبی با تورم و مشکلات معیشتی ندارد.

این مسوول بیان کرد: این امر سبب شده نیروهای بخش دولتی در معرض آسیب و فرسایش جسمی بیشتری قرار بگیرند و خروج آنان از بخش های دولتی به سمت بخش‌ خصوصی و یا مهاجرت به سایر مشاغل پردرآمد خود را نشان دهد که این موضوع به ضرر مردم و بخش سلامت جامعه است.

بحرینی افزود: تامین پرستار مراکز درمانی متناسب با افزایش بخش‌های بیمارستانی و یا فعال شدن بیمارستان‌های جدید نیست، و پرستاران این بخش‌ها یا بیمارستان‌های جدید هم از نیروهای دیگر بیمارستان‌ها تامین می‌شود که این نیز خود مزید بر علت شده و به کمبود بیشتر نیروی پرستاری دامن می زند.

وی ادامه داد: طبق استانداردهای کشوری باید خدمات پرستاری برای هر ۲۰ تخت بیمارستان توسط چهار پرستار ارائه شود که با توجه به کمبود نیروی پرستار، این خدمات توسط ۲ پرستار ارائه می‌شود.

رییس هیات مدیره دفتر نظام پرستاری مشهد با اشاره به بازنشستگی پرستاران و جایگزین نشدن آنان، گفت: ماهانه ممکن است بیش از ۱۵ نفر از پرستاران بیمارستان‌ها بازنشسته شوند که با توجه به نداشتن ورودی جدید و مجوز برای جذب پرستار، دانشگاه علوم پزشکی قادر به تامین نیروی جایگزین نیست.

پرستاران مشهد، خسته زیر بار کمبود نیروی انسانی

ضرورت استخدام جایگزین برای پرستاران بازنشسته

به گفته مسولان کشوری، سالانه به طور متوسط از مجموعه کارکنان نظام سلامت بین ۶ تا هفت هزار نفر بازنشسته می‌شوند که معمولاً ۴۰ درصد از آنان از ظرفیت گروه پرستاری است.

ماهانه به طور متوسط بین ۲۰ تا ۲۵ پرستار شاغل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بازنشسته می‌شوند که این بازنشستگان، نیازمند نیروی جایگزین هستند.

مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ماهانه به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ پرستار شاغل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه بازنشسته می‌شوند که این بازنشستگان، نیازمند نیروی جایگزین هستند.

دکتر صادقی افزود: هر سه ماه یک بار بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرستار فارغ التحصیل شده و در سامانه "رشد" ثبت‌نام می‌کنند که این میزان برای فعالیت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد جذب می‌شوند.

وی ادامه داد: در آزمون استخدامی امسال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز سهمیه استخدامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود ۴۰۰ نفر بود که ۲۵۰ نفر برای فوریت‌های پزشکی اورژانس و بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ نفر برای شغل پرستاری آزمون دادند و هنوز نتایج قبولی این آزمون استخدامی اعلام نشده و مشخص نیست چند نفر از آنها نیروی تبدیل وضعیت بوده و چند نفر نیروی جدید استخدام شده اند.

پرستاران مشهد، خسته زیر بار کمبود نیروی انسانی

ناعدالتی در پرداخت‌ها، نارضایی پرستاران

سرپرستار بخش آی. سی. یوی بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آنچه که نبود عدالت در پرداخت‌ها و ناعادلانه بودن تعرفه گذاری خدمات پرستاری خواند گلایه کردئ و گفت: اکنون شیوه غالب پرداخت در نظام سلامت کشور برای پزشکان، بر اساس «فی فورسرویس» یا همان پرداخت به ازای خدمت یا کارانه است.

مصطفی شکری افزود: این در حالی است که شیوه پرداخت برای پرستاران به صورت "شب تخت" و نه میزان کار محاسبه می شود یعنی اگر که مراقبت از یک بیمار پرکار و یا کم‌کار باشد مبلغ کارانه پرداختی به پرستار یکسان است که این به دور از عدالت است و باید همان شیوه پرداخت به پزشکان برای پرستاران هم در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: معاینه و ویزیت بیمار بستری شده در بیمارستان توسط پزشک ۱۰ دقیقه زمان می برد، اما اجرای دستورهای مراقبتی و درمانی بیمار که مهمترین و تکمیل کننده حلقه سلامت است، بر عهده پرستاران، کارشناسان آزمایشگاه و کارشناسان رادیولوژی است اما حق الزحمه ویزیت تنها به پزشک اختصاص می‌یابد.

سرپرستار بخش آی. سی. یوی بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد گفت: با وجودی که پرستاران به دلیل ارتباط نزدیک با بیماران در معرض ابتلا به بیماری‌های واگیردار خطرناک همچون هپاتیت، اچ.آی.وی، کرونا و غیره بوده و عمدتا در چند نوبت کاری مشغول به فعالیت هستند اما حداقل حقوق کارگری برای آنان منظور می‌شود به گونه ای که در بیمارستان‌های دولتی پایین‌ترین حد حقوق یک کارمند، مربوط به پرستار است.

شکری با اشاره به افزایش آمار مهاجرت پرستاران طی سال های اخیر به کشورهای عمان، آلمان، انگلیس و کانادا به دلیل بالا بودن دستمزد و حقوق پرستاران در این کشورها، افزود: مهاجرت پرستاران زنگ خطری برای سلامت جامعه محسوب می شود که باید دولت و مسوولان امر چاره ای برای آن بیندیشند.

پرستاران مشهد، خسته زیر بار کمبود نیروی انسانی

مراجعه ماهانه ۴۵ پرستار برای دریافت گواهی رضایت شغلی

مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص میزان مهاجرت پرستاران گفت: آمار مهاجرت پرستاران مشخص نیست چرا که معلوم نیست پرستارانی که اقدام به دریافت گواهی رضایت شغلی (گود استندینگ) می‌کنند آنرا برای مهاجرت و یا اشتغال در دیگر بیمارستان‌ها می خواهند.

دکتر صادقی افزود: ماهانه بین ۴۰ تا ۴۵ نفر از پرستاران برای دریافت گواهی رضایت شغلی به منظور فعالیت در دیگر بیمارستان‌ها، راه‌اندازی مرکز درمان و یا مهاجرت به سایر کشورها مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: استخدام نیروی پرستار جدید و کاهش ساعات اضافه کار اجباری و پرداخت مطالبات تعرفه‌های پرستاری سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از جمله مطالبات پرستاران است.

افزایش ۲ برابری مراجعه پرستاران برای دریافت گواهی رضایت شغلی

رییس هیات مدیره دفتر نظام پرستاری مشهد گفت: آمار مراجعه پرستاران مشهدی برای دریافت گواهی رضایت شغلی یا مدرک بین المللی مورد تایید نظام پرستاری، نسبت به سال‌های گذشته ۲ تا سه برابر افزایش یافته است.

دکتر بحرینی افزود: روزانه به طور متوسط بین ۶ تا هشت پرستار برای دریافت این گواهی به دفتر نظام پرستاری مشهد مراجعه می کنند که ممکن است برای ایجاد مراکز درمانی در داخل کشور و یا مهاجرت و اشتغال به کار در دیگر کشورها باشد.

وی با بیان اینکه آمار مهاجرت پرستاران مشخص نیست و دریافت گواهی رضایت شغلی ملاک و شاخص مهاجرت پرستاران محسوب نمی‌شود، ادامه داد: بسیاری از آمار مهاجرت پرستاران بدون دریافت گواهی رضایت شغلی رخ می دهد.

بیشتر بخوانید:

افزایش انگیزه‌کاری پرستاران برای پیشگیری از مهاجرت ضروری است

پرستاران مشهد، خسته زیر بار کمبود نیروی انسانی

اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری برای جلوگیری از مهاجرت پرستاران

رییس هیات مدیره دفتر نظام پرستاری مشهد با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب ۲ سال است که بر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تاکید دارند، گفت: اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از جمله اقداماتی است که برای جلوگیری از مهاجرت پرستاران صورت گرفته است.

دکتر بحرینی افزود:‌ این قانون حدود ۱۶ سال بود که بر زمین مانده بود و با حکم رهبر معظم انقلاب در سال ۱۴۰۰ مورد توجه قرار گرفت که دولت سیزدهم آن را به سمت اجرایی کردن پیش برد.

وی گفت: این قانون با هدف عدالت در پرداخت‌ها طراحی شده است اما در اجرای آن عدالت برقرار نشده و برای اقدامات پرستاری تعرفه ای تعیین نشده و همین موجب نارضایی پرستاران شده است.

وی ادامه داد: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، برخی نواقص و نقاط ضعف دارد که امید است در آینده بتوانیم با مسوولان وزارتخانه و شورای عالی بیمه به نتایج مثبتی رسیده و این قانون را به بهترین شکل ممکن اجرا کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha