میزان مصرف نمک در استان اردبیل سه برابر متوسط کشوری است

اردبیل- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: میزان مصرف نمک در استان اردبیل سه برابر متوسط کشوری بوده و سرانه مصرف روزانه آن حدود ۱۵ گرم است.

دکتر فرهاد پورفرضی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان مصرف نمک در سر سفره بوده و علاوه بر نمکی است که هر روز حین پخت غذا به مصرف شهروندان می رسد.

وی حداکثر میزان مصرف نمک در سر سفره و همراه با غذا برای هر فرد را پنج گرم ذکر و گفت: مصرف زیاد نمک موجب افزایش فشار خون و نارسایی دیگر در کارکرد ارگانهای داخلی بدن می شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در ادامه با اشاره به بالا بودن سرطان معده در استان اردبیل، یکی از علل احتمالی بالا بودن این نوع سرطان را مصرف بی رویه نمک و غذاهای پرنمک در این استان ذکر کرد.

وی با اشاره به بررسی نقش تغذیه در شیوع بالای سرطان معده در استان اردبیل بیان کرد: در بررسی علمی انجام شده، هلیکوباکتری در ۷۰ درصد جمعیت استان اردبیل مثبت بوده و این امر نشان می دهد که تغذیه نقش موثری در ابتلا به این سرطان دارد.

دکتر پورفرضی همچنین با اشاره به بالا بودن آمار ابتلا به سرطان معده در افراد ۱۸ سال اضافه کرد: عادات غذایی بد می تواند در ابتلای این نوع سرطان نقش داشته باشد و به همین علت باید از مصرف غذاهای پرنمک و فرآوری شده همراه با مواد نگهدارنده خودداری کرد.

وی کاهش مصرف غذاهای سرخ شده به خصوص پخت مستقیم غذا بر روی زغال و بخار روغن را در کاهش ابتلا به سرطان معده موثر خواند و گفت: شهروندان برای جلوگیری از ابتلا به این نوع سرطان باید استفاده از میوه و سبزی تازه به خصوص نوع رنگی آن را در سبد تغذیه روزانه خود قرار داده و مصرف سیر و پیاز را بیشتر کنند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: نقش آب اردبیل در میزان ابتلای به سرطان معده در تحقیقات علمی ثابت نشده و مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha