طرح های تحقیقاتی پایان یافته دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تشریح شد

اردبیل- ایرنا- طرح‌های تحقیقاتی پایان یافته دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در حوزه بهداشت، درمان، سلامت و علوم پایه پزشکی طی نشستی با حضور محققان و مجریان مرتبط تشریح شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، این طرح‌ها در قالب گزارش ۱۰ درصد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی طی نشست مشترک با اصحاب رسانه و با هدف کلی ارزیابی فعالیت ترجمان دانش دانشگاه‌های علوم پزشکی و انتقال نتیجه پژوهش و پیام تحقیق به عموم مردم توسط استادان، دانشجویان و محققان مجری تشریح و معرفی شد.

در این نشست ارائه و معرفی یافته های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، طرح تحقیقاتی مربوط به بررسی علل فوت مبتلایان کرونا و رابطه کرونا با مصرف آسپرین تشریح شد.

بر اساس یافته‌های این پژوهش که در بین حدود ۲۱ هزار نفر از جمعیت استان اردبیل انجام شده، فوت مبتلایان به کرونا در بین کسانی که در مدت ابتلا به کرونا آسپرین مصرف کرده اند، ۲۵ درصد کمتر بوده و نتیجه این پژوهش نشان می دهد که آسپرین موجب کاهش مرگ و میر در کرونا می شود.

طرح پژوهشی تشریح شده دیگر در این نشست، بررسی نقش آبهای معدنی درمانی استان اردبیل در درمان بیماریهای پوستی و به خصوص بیماری های التهاب پوستی بود که بر اساس یافته های این طرح، استفاده از آبهای درمانی در درمان افراد مبتلا به بیماری التهابات پوستی در صورت استفاده مداوم آنها از آبهای درمانی به صورت سه روز در هفته و هر نوبت ۲۰ دقیقه به مدت کلی ۲۱ روز موثر است.

بر اساس یافته این طرح پژوهشی، استفاده از آبهای درمانی، شدت و ضایعات بیماری التهاب پوستی را کاهش داده و در ابتلای مجدد آن موثر است و تاثیر آبهای معدنی بر روی سلولهای پوستی قطعی به نظر می سرد و بر این اساس باید کار کلینیکی بر روی افراد بیمار انجام شود.

بررسی عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی در سلامت فرد طرح پژوهشی دیگر بود که بر اساس یافته‌های این طرح که از حوزه طب مکمل انجام شده، استفاده همزمان از ریشه گیاه جینسینگ همراه با داروهای مرتبط موجب به حداقل رسیدن عوارض شیمی درمانی بر روی سلولهای قلبی می شود.

بررسی اثربخشی درمانی و دارویی گیاه زعفران بر روی بیماری التهابی، سرطانی و دیابت دیگر طرح تحقیقاتی انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود که بر اساس یافته های آن، زعفران خواص ضدالتهابی، ضد سرطانی و ضداکسیدانی دارد.

بر اساس یافته های این طرح تحقیقاتی چند لایه، زعفران و مواد موثره آن، منجر به کاهش فاکتورهای التهابی در بیماران می شود ولی استفاده از آن به عنوان یکی از مواد درمانی مکمل گیاهی و گیاه دارویی موثر، باید با نظر متخصصان تغذیه و پزشکان انجام شود.

تولید هیدروژن از آب به عنوان سوخت پاک که می تواند نقش موثری در سلامت و بهداشت محیط داشته باشد، یکی از طرح های تحقیقاتی موفق اجرا شده بود که بر اساس یافته های آن، امکان تولید سوخت پاک، کم هزینه و به مقدار بالا با دو محصول جداگانه اکسیژن و هیدروژن در فرایند تولید آن از آب وجود دارد.

بررسی نقش بازدید در منزل از سوی پرستاران بر کیفیت زندگی بیماران کلیوی دیالیزی از جمله طرح‌های پرستاری انجام شده بود که بر اساس یافته‌های آن، روش تعامل مثبت باعث افزایش کیفیت زندگی و تبعیت از روشهای درمانی در بین بیماران کلیوی و دیالیزی می شود.

بررسی نقش ید درمانی در افراد مبتلا به سرطان معده دیگر طرح پژهشی معرفی شده در حوزه بیوتکنولوژی بود که بر اساس یافته های آن، بیمارانی که با استفاده از ید درمان شده‌اند، عفونت و زخم معده در ۹۲ درصد از آنها مشاهده شده است.

بررسی توده بدنی و چاقی مفرط در بین دانشجویان علوم پزشکی اردبیل، طرح معرفی شده دیگری بود که بر اساس یافته‌های آن، ۲۷.۳ درصد دانشجویان علوم پزشکی اردبیل دچار اضافه وزن و پنج درصد نیز دچار لاغری مفرط هستند و با توجه به ارتباط این امر با بیماریهایی مانند فشار خون و دیابت، باید به شکل علمی مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در این نشست اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۰۰ طرح تحقیقاتی و پایان نامه در حوزه بهداشت، درمان و سلامت و علوم پایه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام و اجرا شده است.

دکتر فرهاد پورفرضی، انجام این تعداد طرح تحقیقاتی در هشت ماهه سال جاری را بیشتر از شمار تحقیقات انجام شده در سال های گذشته اعلام و بیان کرد: این طرح‌های تحقیقاتی برای تکمیل و اجرای طرح‌های علمی بسیار حایز اهمیت بوده و به معنای پویایی علمی استادان، محققان و دانشجویانی این مرکز علمی و دانشگاهی است.

دکتر پورفرضی همچنین خواستار ارائه و تشریح نتایج پژوهشهای علمی به مردم شد و گفت: در هفته پژوهش امسال(۱۹ الی ۲۵ آذرماه) از سه نفر استاد محقق در حوزه علوم بالینی، سه استاد رشته‌های علوم پایه و ۲ دانشجوی رشته‌‎های مرتبط با علوم پزشکی فعال در حوزه پژوهش و فناوری تجلیل خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha