۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۸:۳۴
کد خبر: 85311054
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شهدای فارس در قاب ایرنا ؛ زنده نام محمدرضا عقیقی

شیراز – ایرنا – شهید محمدرضا عقیقی جوان ۲۱ساله شیرازی تنها سه واحد مانده بود تا لیسانسش را از دانشگاه تهران بگیرد، کتابهایش به زیر چاپ رفته بود، اما او دیگر بر سر کلاس‌های درس قرار نداشت، رفت تا سه واحد باقی مانده را در خاکریزهای حق در جبهه جنوب بگذراند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا عقیقی جوان ۲۱ساله شیرازی بود که بنا به علاقه شخصی تحصیل در رشته الهیات دانشگاه تهران را نشان کرد، کنکور داد و یک ضرب بر سر کلاس‌های درس حاضر شد.

در سال ۶۵ و آنجایی که تا پایان تحصیلش تنها ۳ واحد درسی مانده بود، خروش در دفاع مقدس از دین و وطن را بر قرار کلاس‌های درس ترجیح داد و عازم جبهه جنگ تحمیلی شد.

به عقب که برگردیم، محمدرضا کودک از سن ۶ سالگی نماز خواندن را یاد گرفته بود و بدون استثنا نمازش را می‌خواند و روزه‌اش به جا بود، کمتر در کوچه دیده می‌شد و بیشتر در کنار مادرش در منزل قرآن می‌خواند، بعد از پایان دوران تحصیل ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در شیراز، سال ۵۹ در ۱۸ سالگی وارد سپاه شد و فرماندهی عقیدتی ـ سیاسی لشکر ۱۹ فجر را به عهده گرفت.

روزی که محمدرضای جوان قصد رها کردن تحصیل و رفتن به جبهه را کرد، برای پدر و مادرش بلیت سفر به مشهد مقدس را گرفته و قرار بود خود نیز آنها را همراهی کند، اما به جای سفر به مشهد مقدس به جبهه اعزام شد و در حالی که پدر و مادر در جوار رضای شهید (ع) دعاگو بودند، محمدرضای آنها در جبهه جنگ حق علیه باطل شرکت کرد و ۲۰ دی ماه ۶۵ با ترکش و خمپاره دشمن بعثی به شهادت رسید.

آنطور که پدر و مادر این دانشجوی جاودانه دانشگاه تهران می‌گویند: چندین کتاب از شهید محمدرضا عقیقی چندین نیز به زیر چاپ رفته پس از خبر شهادت محمدرضا کتابها ناپدید شده و هنوز هم هیچ اثری از آنها نیست.

اکنون کتاب " سرو سجود" به نام این شهید جاویدان است، زندگی نامه و وصیت نامه شهید محمدرضا عقیقی که از سوی متولیان فرهنگ ایثار و شهادت به چاپ رسیده است.

سه واحد الهیات در خاکریزهای جنوب

توصیه‌هایی به اهل و امت

در هنگامه شهادت شهید محمدرضا عقیقی تفکری در سطح جامعه رواج یافته بود خانواده‌های شهدا گریه نکنند که دشمن بهره‌برداری می‌کند؛ اما او قدر اشک را خوب شناخته بود؛ آنجا که در وصیت نامه خود به تنها دردانه‌های زندگی اش، پدر و مادرش گفت: " این تفکر را نه تنها نپذیرید بلکه به شدت با آن به مبارزه برخیزید چرا که قلب سنگ شده و روح مسخ و خنثی شده است که دچار تاثیر و حزن نمی‌شود و اگر ما دست از گریه برداریم فقط با توجه به آن منطق، این کار به مرور موجب کشته شدن عواطف و احساسات انسانیمان می‌شود و آن وقت وای به روزگارمان که دشمنان بشر دست به هر جنایت و ستمی می زنند و ما ... فقط نظاره خواهیم کرد ولی هیچ عکس العملی از خود نشان نخواهیم داد و ... ، آری گریه کنید که گریه شرکت در حماسه خون شهید است"

او در ادامه خواهران و برادران دینی خود را به تفکیک خطاب قرار داده و سپس توصیه هایی به امت اسلامی ایران کرده است.

این لاله جوان جنگ تحمیلی در وصیت نامه خطاب به "خواهران گرانقدر"ش نوشت: "عزت و شرافت و عظمت و پاکی و ارزش واقعی شما فقط در اسلام و عمل به قوانین اوست الگوی شما حضرت فاطمه زهرا (س) و دیگر زنان نمونه تاریخ اسلامند با اسلام است که عزیز می‌مانید و به ارزش واقعی خود پی برده و به امان دست خواهید یافت ، غیر اسلام را به دور اندازید که معتقدند زن را شناخته‌ و به ارزشش پی برده اند، آیا خداوند داناتر است یا غرب و شرق او می‌داند زن چیست و چه باشد یا روشنفکرانی که نمی‌توانند جلو بینی خویش را هم ببینند و همیشه در گرداب گمراهی و سرگردانی غوطه ورند "

او در ادامه به برادران دینی اش نیز توصیه های مشابه کرده که " الگوی شما قرآن و معصومین (ع) باشند آن وقت خواهید فهمید که چقدر دور بوده اید از آن ارزش و هدف والایی که خداوند شما را به خاطر آنها آفریده است و امیدوارم که در آن هنگام به جای تاسف خوردن و حزن اندیشیدن بیدار شوید و با سرعتی بیشتر و کوششی عمیقتر سعی کنید آن چیزهایی را که بر اثر غفلت و جهالت از دست داده بودید به دست آورید و به هیچ قیمتی حاضر نشوید که دوباره آن گوهر گرانبهای انسانیت و اسلامیتتان را از شما بگیریند"

این شاهد شهید، امت اسلامی ایران را تا همیشه تاریخ پیام رسان خون شهدا کرده و گفت: " بدانید که چشم تمام شهدای تاریخ به شما و اعمال شما دوخته شده و آنان نظاره گر اعمال شمایند که با این پیام ها و رسالت‌ها چه می‌کنید ؟ آیا آنها را به انجام خواهید رسانید یا به آنها خیانت می‌ورزید و یا اینکه بدتر از همه در قبال آنها بی‌تفاوت و خنثی می‌شوید ؟ "

او برای مردم ایران نوشت: "در هر پست و مقام یا شغلی که هستید مسئولیت سنگینی را که اسلام بر عهده آنان گذارده را احساس کرده و سستی و کم کاری و کار شکنی نکنید که کارشکنی و خیانت در این نظام جز اعلام جنگ با اسلام نیست ... هر جایی از جامعه را عضوی از اعضاء پیکر خود حساب آورید که با ضرر و زیانش به تمام اعضاء و پیکره جامعه می‌رسد".

این دانشجوی شهید به جوانان ایرانی توصیه کرده تا در کسب علم و بالا بردن سطح فرهنگ اسلامی خویش بکوشند چرا که دشمنان همیشه از جهل و نادانی و غفلت ما استفاده کرده و توانسته اند ضربات مهلک خود را بر پیکره اسلامیمان وارد کنند . او تاکید کرده : " مجهز شوید به سلاح علم و ایمان به سلاح تزکیه و تعلیم و تقوی و دانش ... بترسید از خشم خداوند که زبان به کلامی بگشایید و گوش به حرفی دهند و دست به عملی زنید که بدان علم نداشه باشید و بر حقیقت بودن آن یقین نداشته باشید یا آن کلام یا سخن یا فعل بر خلاف اسلام و بر ضد فرزندان اسلام باشد".

بر اساس آمار از ۲۰۰ هزار شهید دفاع مقدس، پنج هزار نفر دانشجو بودند و در خاکریزهای دفاع از دین و وطن مشق عشق کردند و آگاه و عارف به سوی معبود شتافتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha