دهیاران استان اردبیل به سمت ایجاد درآمد پایدار هدایت می‌شوند

اردبیل- ایرنا - مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری اردبیل گفت: با هدف توانمندسازی دهیاران و حذف کمک‌های مالی دولتی به آنها، دهیاران استان به سمت ایجاد منابع مالی پایدار برای اداره امور دهیاری‌ها هدایت می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا شاپور آذروند روز پنجشنبه در جلسه توجیهی دهیاران شهرستان خلخال اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های دولت در حذف کامل کمک‌های مالی دولتی به دهیاری‌ها، اداره امور روستایی و شوراهای استانداری اردبیل برای ایجاد منابع پایدار مالی برای اداره امور جاری و همچنین اجرای پروژه‌های عمرانی توسط دهیاری‌ها تلاش می‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به انتخاب استان اردبیل به عنوان یکی از سه استان پایلوت برای اجرای طرح توانمندسازی دهیاری‌های کشور در نظر داریم با ارائه راهکارهای متنوع از جمله تشکیل تعاونی، ارائه ماشین آلات سنگین راهسازی و همچنین پرداخت تسهیلات کم بهره به دهیاران، مسیر را برای توانمندسازی دهیاری‌ها وهمچنین استقلال مالی آنها هموار کنیم.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری اردبیل اظهارکرد: در این راستا از اجرای طرح‌های منجر به درآمد پایدار دهیاری‌ها از جمله طرح‌های کشاورزی، گلخانه‌ای و تولیدی ارائه شده از سوی دهیاران حمایت می شود.

آذروند اضافه کرد: در صورت اجرای طرح‌های درآمدزا از جمله راه اندازی پنل‌های خورشیدی برای تولید برق، دهیاری‌ها می‌توانند از حداقل درآمد ۴۰ میلیارد ریال میانگین سالانه از محل این نیروگاه‌ها بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه امسال اعتباری برای اداره امور دهیاری‌ها و اجرای طرح‌های عمرانی دهیاری‌ها از سوی مرکز کشور اختصاص داده نشده است، افزود: این کار در راستای اجرای طرح توانمندسازی دهیاران و ایجاد منابع مالی پایدار برای استقلال مالی آنها از دولت صورت گرفته است.

عزل و نصب‌های دهیاران استان اردبیل ساماندهی می‌شود

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری اردبیل از برنامه ریزی برای ساماندهی نحوه عزل و نصب دهیاران استان خبر داد و افزود: صرف انتخاب دهیاران از سوی شوراهای اسلامی روستا ملاک عمل نیست و ما در تلاش هستیم در بحث عزل و نصب دهیاران ورود کرده وضمن استفاده از نیروهایی که توان کافی دارند، از عزل‌های بی‌مورد دهیاران از سوی شوراها جلوگیری شود.

آذروند ضعف مدیریت در استفاده از آب‌ شرب وکشاورزی را از جمله عوامل ایجاد تنش آبی در مناطق روستایی استان اردبیل اعلام کرد و افزود: در حالی که بسیاری از مناطق روستایی دارای تنش آبی استان از منابع آبی کافی بهره‌مند هستند، ضعف مدیریت در استفاده از منابع آبی، موجب ایجاد تنش در بحث آب شرب و کشاورزی در مناطق مختلف روستایی استان اردبیل شده است.

وی ادامه داد: در این راستا در تلاش هستیم وظایف آب‌داران و میراب‌های در اختیار شرکت آب و فاضلاب روستایی که به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق موجب افزایش تنش در مناطق روستایی استان اردبیل می‌شوند، به دهیاری‌ها واگذار کنیم.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استان اردبیل با اشاره به قرار گرفتن در آستانه فصل زمستان و بارش‌های برف و مسدودیت راه‌های روستایی از دهیاران خواست با توجه به عمر بالای ماشین آلات برفروبی و محدودیت‌های ناشی از آن،در بازگشایی راههای روستایی اولویتهای جمعیت و موقعیت روستا را در نظر بگیرند.

در این جلسه فرماندار خلخال نیز با بیان اینکه در حال حاضر ۵۱ سایت تقویت امواج تلفن همراه و اینترنت روستایی در مناطق مختلف روستایی این شهرستان در حال اجرا است، افزود: تلاش می‌کنیم با بهره‌برداری از این طرح‌ها تا پایان سال اکثریت مناطق روستایی این شهرستان تحت پوشش تلفن همراه و همچنین اینترنت قرار گیرند.

سید جواد یحیی‌زاده با اشاره به شیوع مجدد بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از دهیاران خواست تا نسبت به اجرای ممنوعیت شکار برای جلوگیری از شیوع این بیماری در مناطق روستایی با اداره حفاظت محیط زیست خلخال همکاری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha