غربالگری فشار خون و دیابت راهی به سوی سنجش سلامتی شهروندان

زنجان - ایرنا - بیماری های غیر واگیر سالانه هزینه های زیادی را بر جوامع از جمله کشورمان تحمیل می کند و در این میان انجام پویش ها و طرح های غربالگری می تواند علاوه بر اگاهی بخشی و تلنگر به عموم جامعه مبنی بر توجه بیش از گذشته به مقوله مهم سلامت از تبعات بعدی آن نظیر مرگ و میرها جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چند وقتی است غربالگری فشار و خون و دیابت برای گروه های هدف در کشور در حال اجراست و هدف آن شناسایی موارد در معرض خطر بوده تا طبق فرآیند نسبت به درمان های لازم اقدام شود.

طبق اعلام متولیان امر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

سالانه ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی می میرند و ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشارخون بالا دارند و ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی خبرند و ۳۰ هزار مرگ در سال به خاطر دیابت در کشور اتفاق می افتد که موارد مهمی است.

با توجه به اهمیت این مساله، اجرای پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان سالجاری آغاز شده است که تا ۱۵دی سال جاری ادامه دارد و طبق گفته های مسوولان حوزه بهداشت و درمان با انجام این کار می توان از نیم میلیون مرگ بیماری‌های غیرواگیر و ۳۰ هزار مرگ ناشی از دیابت پیشگیری کرد.

این طرح همزمان با سراسر کشور در استان زنجان نیز در حال اجراست و خبرنگار ایرنا در این خصوص آخرین وضعیت پویش غربالگری فشار خون و دیابت را از تورج جلالیان کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیمارهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان پرسیده است:

غربالگری فشار خون و دیابت راهی به سوی سنجش سلامتی شهروندان

ایرنا: در خصوص طرح غربالگری فشار خون و دیابت توضیحاتی بفرمایید.

این طرح از ۲۰ آبان سال جاری آغاز شده و تا ۱۵ دی ادامه دارد که طبق اعلام مسوولان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تمدید نخواهد شد گروه هدف تحث پوشش شهروندان ۱۸ سال به بالا و زنان باردار هستند.

در این طرح خدمات فشار خون، دیابت و سنجش قد و وزن و حتی آزمایش های تجویزی گروه های هدف به صورت رایگان انجام می شود.

حتی بیماران دیابتی و مبتلایان به فشار خون نیز غربالگری می شوند و طبق برنامه در مرحله بعدی برای غربالگری آن گروه از بیمارانی که بنا به دلایلی امکان حضور ندارند تیم های سیار اعزام خواهد شد.

در واقع در مرحله نخست اجرای "پویش ملی سلامت" به دنبال کنترل فشار خون و دیابت در جامعه هستیم که با پیوستن مردم به این پویش و همکاری ها با خانه های بهداشت گرفته تا مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی در سطح کشور، بیماری های غیرواگیر را غربالگری خواهیم کرد.

غربالگری فشار خون و دیابت راهی به سوی سنجش سلامتی شهروندان

ایرنا: با اجرای این طرح وضعیت پوشش غریالگری در استان چگونه بوده است؟

از اجرای این طرح" یعنی ۲۰ آبان تا ۲۷ آذر سال جاری" از مجموع جمعیت هدف بالای ۱۸ سال به تعداد ۷۹۶ هزار و ۳۳۲ هزار نفر ۴۲۴ هزار و ۴۲۲ نفر معادل ۵۳.۳ درصد غربالگری فشار خون و دیابت شدند که درمقایسه با آمار ۲۶ درصدی کشور، این استان رشد ۲ برابری و جزو دانشگاه های رده ۹ کشوری قرار دارد.

نکته مهم اینکه در غربالگری دیابت مراجعه کنندگان باید ناشتا باشند تا بتوان به راحتی آزمایش رایگان قند خون را انجام داد، موضوعی که اغلب نمی دانند و همین در کندی پویش تاثیر گذار است.

وقتی از فردی فشار خون گرفته می شود، برای دیابت"آزمایش قند خون" باید ناشتا باشد،در غیر اینصورت باید دوباره مراجعه کند که در برخی موارد این کار انجام می گیرد و در مواقعی نیز چنین نیست و این مساله بر روند اجرای طرح تاثیر می گذارد.

برای پیشبرد بهتر این طرح در مناطق مختلف استان از تمامی ظرفیت های موجود از قبیل داوطلبان سلامت استفاده شده است و اجرای طرح در روستاها وضعیت خوبی برخوردار است.

غربالگری فشار خون و دیابت راهی به سوی سنجش سلامتی شهروندان

ایرنا: تا کنون با اجرای طرح چه تعداد موارد جدید شناسایی شده است؟

طبق آمارها ۷۰ هزار بیماری فشار خون و ۳۰ هزار بیمار دیابتی در استان تحت پوشش و مراقبت قرار دارند.این طرح بر شناسایی موارد مشکوک و جدید تمرکز دارد، تا کنون با غربالگری های انجام گرفته ۲۵ هزار مورد مشکوک پیش فشار خون و ۱۰ هزار نفر نیز پره دیابت و مشکوک شناسایی شده اند که با اتمام فاز اول پیگیری های لازم برای انجام اقدامات بعدی انجام خواهد شد و در واقع به این مساله بی توجه نخواهیم بود.

متاسفانه سبک زندگی، کم تحرکی، چاقی و دیگر عوامل زمینه ساز موجب بروز و ظهور این بیماری ها شده است و در این راستا اطلاع رسانی رسانه های گروهی سهم بسزایی در تسریع اقدامات و شناسایی موارد جدید اهمیت بسزایی دارد.

شهرهای زنجان و ابهر و در مقایسه با سایر شهرستان های استان استقبال کمتری از این طرح داشته و با توجه با اینکه اتمام این طرح ۱۵ دی سال جاری خواهد بود و به احتمال زیاد تمدید نیز نخواهد شد. نقش و مشارکت شهروندان می تواند به تحقق برنامه های ترسیم شده این بخش کمک بسزایی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha