شمارش معکوس آغاز نمایشگاه «ایران ساخت» بزرگترین محفل خودکفایی کشور

تهران - ایرنا - یازدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست آزمون پیشرفته ایران ساخت، فردا سه شنبه ۱۲ دی ماه آغاز بکار می کند، رویدادی بسیار مهم که در دوره های گذشته نقش بسیار اساسی در حمایت از فناوران برای کاهش هرچه بیشتر وابستگی و جلوگیری از خروج ارز از کشور بازی کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، یازدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست آزمون پیشرفته ایران ساخت ساخت از فردا سه شنبه ۱۲ دیماه در محل سالن های ۳۱، ۴۰ و ۴۴ نمایشگاه بین المللی تهران آغاز و تا جمعه ۱۵ دی ماه ادامه خواهد داشت.

نمایشگاه بسیار مهمی که نخستین دوره آن در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ و به دنبال رهنمودهای مکرر رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی و به همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری کلید خورد.

شمارش معکوس آغاز نمایشگاه «ایران ساخت» بزرگترین محفل خودکفایی کشور

ایران ساخت و جلوگیری از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور

در طول ۱۰ دوره برگزاری نمایشگاه ایران ساخت و با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از فناوران به منظور ساخت داخلی محصولات و تجهیزات وارداتی و کاهش هرچه بیشتر وابستگی کشور تاکنون تعداد قابل توجهی از تجهیزات و مواد آزمایشگاهی مورد نیاز بخش های مختلف کشور تولید و بومی سازی شده است.

در طول کل دوره های گذشته برگزاری نمایشگاه ایران ساخت تاکنون یکهزار و یک شرکت دانش بنیان و فناور درنمایشگاه ایران ساخت حضور داشته اند که تاکنون موفق شده اند در بخش مواد ۱۷۹۴ محصول و در بخش تجهیزات نیز ۲۰ هزار و ۵۲۷ محصول فناورانه را بومی سازی کنند.

شمارش معکوس آغاز نمایشگاه «ایران ساخت» بزرگترین محفل خودکفایی کشور

اما تولیدات فناورانه ایران ساخت در طول سال های گذشته جلوگیری از میلیون ها دلار ارز از کشور را بدنبال داشته است به طوریکه حجم فروش این نمایشگاه در طول این سال‌ها طبق اعلام جواد مشایخ سرپرست معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری رقم ۱۶۴۷ میلیارد تومان بوده است.

ضمن اینکه از این میزان ۵۷۶ میلیارد تومان توسط معاونت علمی در قالب یارانه به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به منظور حمایت از تولیدات ساخت داخل اعطا شده است.

نمایش ۱۰ هزار و ۵۰۰ محصول در یازدهمین نمایشگاه ایران ساخت

بر اساس این گزارش اما یازدهمین رویداد بزرگ نمایشگاهی ایران ساخت فردا سه شنبه ۱۲ دیماه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش می یابد.

فرصت ثبت نام حضور برای شرکت های دانش بنیان و فناور از اول مهر تا اول آبان امسال اعلام شده بود و تعداد ۳۳۰ شرکت در یازدهمین رویداد ایران ساخت حاضر خواهند بود و ۱۰ هزار و ۵۰۰ محصول در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد.

شمارش معکوس آغاز نمایشگاه «ایران ساخت» بزرگترین محفل خودکفایی کشور

یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی «ایران‌ساخت» در ۱۴ بخش موضوعی به منظور عرضه محصولات و خدمات فناورانه ایران‌ساخت برگزار می‌شود. «نفت و پتروشیمی»، «برق»، «الکترونیک و نرم‌افزار»، «عمران و ساختمان»، «مکانیک»، «شیمی و متالورژی»، «کشاورزی و محیط‌زیست»، «فیزیک پایه»، «تجهیزات عمومی آزمایشگاهی»، «مواد آزمایشگاهی»، «مهندسی پزشکی و زیست مواد»، «تجهیزات آزمون صنعتی»، «خدمات کالیبراسیون» و «تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی مدارس» برگزار می شود.

ضمن اینکه به گفته مسوولان برگزاری این رویداد فناورانه بزرگ تاکید بیشتر در دوره یازدهم به حوزه تجهیزات تست و آزمون پیشرفته به منظور گسترش بازار شرکت ها به بخش صنعت است.

همچنین توجه به تجهیزات تست و آزمون پیشرفته در عنوان نمایشگاه با توجه به اضافه شدن کلیدواژه اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با هدف گسترش بازار شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات تست و آزمون به متقاضیان بخش صنعت صورت گرفته است.

اعطا یارانه خرید به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دولتی از ۱۰ تا ۴۰ درصد قیمت

اما معاونت علمی و فناوری در این نمایشگاه بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را مطابق با سطح بندی تجهیزات پرداخت می کندچراکه این مدل حمایتی، طرف تقاضا را تحریک و باقدرت اهرم گونه خود منجر به ایجاد بازار گسترده می‌شود و قابل پیاده‌سازی در سایر حوزه‌های فناوری اعم از تجهیزات آزمایشگاهی فنی و مهندسی، تجهیزات پزشکی و سایر فناوری‌ها است.

به طورحتم این سیاست بدون آنکه بار مالی جدیدی بر دوش بودجه عمومی کشور تحمیل کند می‌تواند تحولات جدی، در ایجاد بازار برای محصولات دانش‌بنیان را بدنبال داشته باشد.

شمارش معکوس آغاز نمایشگاه «ایران ساخت» بزرگترین محفل خودکفایی کشور

طبق آمار وزارت خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مهم‌ترین خریداران فناوری‌های عرضه‌شده در ۱۰ دوره نمایشگاه ایران ساخت بوده‌اند.

برهمین اساس و همچون روال سال گذشته برای محصولات سطح اول تا سوم از ۴۰ تا ۱۰ درصد قیمت محصولات خریداری‌شده توسط مراکز علمی و پژوهشی دولتی بر اساس آیین‌نامه سطح‌بندی، به‌عنوان یارانه خرید پرداخت می شود.

میزان یارانه نیز متناسب با سطح محصول خواهد بود به طوریکه به محصولات سطح یک ۴۰ درصد قیمت محصول، محصولات سطح دو ۲۵ درصد قیمت محصول و محصولات سطح سه هم ۱۰ درصد قیمت محصول به عنوان یارانه خرید در نظر گرفته شده است. البته این حمایت‌ها مشمول شرکت‌هایی خواهد شد که به‌صورت فیزیکی در نمایشگاه حضور دارند.

نمایشگاه ایران ساخت و آثار برگزاری این رویداد مهم

اما برگزاری نمایشگاه ایران ساخت در طول ۱۰ دوره گذشته خود آثار مختلفی از جمله فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و پژوهشی، بهره وری و کیفی و علمی و فناوری بدنبال داشته است.

شمارش معکوس آغاز نمایشگاه «ایران ساخت» بزرگترین محفل خودکفایی کشور

نهادینه شدن فرهنگ حمایت از تولید داخل و جهت‌دهی به بخش دولتی برای خرید از محصولات ساخت ایران در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، افزایش اشتغال، افزایش حجم فروش، افزایش توان صادرات و افزایش توان مالی برای سرمایه‌گذاری داخلی در توسعه فعالیت‌های شرکت‌های داخلی، تأمین زیرساخت‌های آزمایشگاهی موردنیاز دانشگاه‌ها و پژوهش سراها، توان‌افزایی شرکت‌های داخلی منجر به افزایش کیفیت و درنهایت افزایش صادرات محصولات باکیفیت ایرانی و تقویت توان آزمایشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها و تأمین زیرساخت‌های لازم تحقیقاتی منجر به رشد علمی کشور از جمله آثار نمایشگاه ایران ساخت محسوب می شود.

بومی سازی یک محصول یا فناوری، شرط اساسی حضور در ایران ساخت

با توجه به اهمیت حفظ برند نمایشگاه که مهر ایران ساخت بر آن حک شده است برای حضور شرکت‌ها در نمایشگاه شرایطی مقرر شده است. شرط اساسی حضور سازندگان در این نمایشگاه، احراز نقش آن‌ها در بومی‌سازی یک فناوری یا محصول است. برهمین اساس کمیته ارزیابی فنی در دبیرخانه تشکیل شد تا شرکت‌هایی که در نمایشگاه ثبت‌نام می‌کنند موردبررسی فنی قرار گیرد. همچنین این کمیته وظیفه بررسی قیمت محصولات را نیز بر عهده داشته تا محصولات باقیمت منصفانه و قابل‌رقابت با محصول خارجی در نمایشگاه عرضه شود.

شمارش معکوس آغاز نمایشگاه «ایران ساخت» بزرگترین محفل خودکفایی کشور

از جمله شرایط دیگر، ارائه خدمات پس از فروش مناسب و دارا بودن تأییدیه‌ها و استانداردهای فنی لازم است.

با توجه به همکاری و حضور موثرتر و پررنگ‌تر سایر دستگاه‌های دولتی و در رأس آن‌ها وزارتخانه‌های «علوم، تحقیقات و فناوری»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «آموزش و پرورش» در برگزاری هر چه‌بهتر نمایشگاه و تأمین منابع مالی گسترده‌تر، توافقنامه‌هایی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارتخانه مذکور برای حمایت از خریداران این نمایشگاه صورت گرفته است.

این امید می رود که با تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، گام مهم دیگری در جهت تقویت اقتصاد دانش‌بنیان و ارتقاء جایگاه علمی و فناوری کشور در سطح منطقه و جهان برداشته شود.

لیزینگ خرید تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت

اما نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت اقدام به ارائه تسهیلات لیزینگ با استفاده از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی برای خریداران تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران نیز کرده است.

شمارش معکوس آغاز نمایشگاه «ایران ساخت» بزرگترین محفل خودکفایی کشور

شرایط تسهیلات لیزینگ ویژه خریداران غیردولتی به‌منظور خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان و تجهیزات و ملزومات دانش‌بنیان شامل نرخ تسهیلات ۱۰ درصد است و در صورتی که محصول آماده تحویل باشد و یا مدت زمان ساخت آن زیر ۶ ماه باشد، ۲درصد جایزه خوش حسابی به خریدار تعلق خواهد گرفت.

ضمن اینکه حجم تسهیلات لیزینگ حداکثر ۷۰ درصدی قیمت تجهیزات و ملزومات آن تا سقف ۵ میلیارد ریال نیز در برای خریداران در نظر گرفته شده است و برای مبالغ بالاتر نیز این نرخ سود افزایش پیدا می کند. کف خرید هم حداقل ۳۰۰ میلیون ریال با تنفس حداکثر ۶ ماه و با بازپرداخت حداکثر ۳۰ ماه خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha