۱۸ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۰۳
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 85347781
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

یک میلیون و ۱۰۰ هزار نهال در شاهرود تولید شد

۱۸ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۰۳
کد خبر: 85347781
یک میلیون و ۱۰۰ هزار نهال در شاهرود تولید شد

شاهرود - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۶۰۰ هزار اصله نهال گلدانی و ۵۰۰ هزار نهال ریشه‌ای در نهالستان چغولگیر شاهرود تولید شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر مرادی حقیقی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از نهالستان چغولگیر شاهرود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این نهالستان شاهرود پیشرو در تولید نهال شرق استان سمنان در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور است.

وی به گونه‌های تولیدی در این نهالستان اشاره کرد و گفت: کاج تهران، کاج مشهد، سرو شیراز، سرو خمره‌ای، سرو نقره‌ای، زبان گنجشک، زیتون تلخ، ارغوان، تبریزی، توت و سنجد از جمله نهال‌های تولیدی در شاهرود است.

وی با بیان اینکه سهم استان سمنان در اجرای این طرح، تولید ۱۰ میلیون اصله نهال طی چهار سال است، ابراز کرد: به طور میانگین باید سالی ۲ و نیم میلیون نهال در این استان تولید شود که در این راستا تاکنون بیش از سه میلیون اصله نهال تولید شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: تحقق این امر مهم نیاز به همکاری و همراهی جوامع محلی، بخشداران ، دهیاران، صنایع، معادن و سایر اقشار جامعه جهت کاشت در فصل زمستان دارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان و باغداران به منظور زراعت چوب می‌توانند از این فرصت استفاده کنند، اظهار کرد: نهال مورد نیاز برای ایجاد و توسعه بوستان‌های روستایی و همچنین بادشکن اطراف مزارع از سوی اداره منابع طبیعی تامین می‌شود.

لزوم مشارکت مردم در گسترش فضای سبز

مرادی‌حقیقی با بیان اینکه مشارکت مردم در گسترش و حفظ فضای سبز ضروری است، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در هفته منابع طبیعی و آبخیزداری سال گذشته، طبیعت، گیاهان و فضای سبز را نعمت بزرگ الهی برشمردند و بر شعار «هر ایرانی، سه نهال» تأکید کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی راهکاری مؤثر در جلب مشارکت مردم در حفاظت از عرصه‌های ملی در مقابله با تصرف، تخریب و آتش‌سوزی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه تحقق بخشیدن به امر حفاظت از منابع طبیعی، مشارکت، همکاری و همراهی مستمر مردم با مجموعه منابع طبیعی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، ادامه داد: در این خصوص آموزش و اطلاع‌رسانی می‌تواند مشارکت‌پذیری مردم را افزایش دهد.

مرادی حقیقی از مردم و گردشگران خواست که هنگام مراجعه به طبیعت و جنگل‌ها نکات ایمنی را مد نظر قرار دهند و از روشن کردن آتش، رها کردن ته‌سیگار و اجسام شیشه‌ای به طور جدی خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخریب، تصرف و آتش‌سوزی مراتب را از طریق سامانه ۱۳۹ و ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، وسعت مراتع و عرصه‌های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است.

از ۹ و هفت دهم میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و سه و ۶ دهم درصد جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha