فعالیت داوطلبان انتخابات مجلس در خراسان جنوبی رصد می‌شود

بیرجند - ایرنا - رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: تمامی فعالیت‌های افرادی که برای انتخابات پیش رو تایید صلاحیت شده یا نشده‌اند از سوی دستگاه‌های امنیتی و نظارتی در حال رصد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد روز چهارشنبه در سومین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان خراسان جنوبی افزود: تاکنون حدود سه پرونده تخلف انتخاباتی در سطح دادسراهای استان تشکیل شده است که به فوریت رسیدگی می‌شود.

وی گفت: این پرونده‌ها مربوط به شخص نامزدهای انتخاباتی نیست بلکه افرادی در فضای مجازی مباحثی مطرح کردند که برای آنان پرونده تشکیل شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی تاکید کرد: باید تلاش کنیم سطح آگاهی و دانش همه اقشار جامعه و مجریان انتخابات را افزایش دهیم تا کمترین آسیب، جرم و تخلف انتخاباتی را شاهد باشیم.

وی افزود: در همین راستا جلساتی با فرمانداران و نامزدهای انتخاباتی برگزار می‌شود تا بایدها و نبایدهای قانونی به آنان ابلاغ شود.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد با تاکید بر اینکه رسانه‌ها و صدا و سیما با تهیه برنامه‌های خاص باید آگاهی و دانش مردم را افزایش دهند گفت: با توجه به اهمیت حضور مردم در همه عرصه‌ها برای خنثی کردن توطئه‌های دشمن لازم است دستگاه‌های اجرایی در ایام پیش رو بیشتر به مشکلات مردم در حوزه‌های روستایی و شهری بپردازند.

وی عنوان کرد: نماینده مجلس وظیفه قانونگذاری دارد اما برخی نامزدها توقع دارند که در حوزه اجرا یا عزل و نصب‌ها ورود پیدا کنند پس مردم دقت داشته باشند که به چنین وعده‌هایی توجه نکنند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: این مسایل رصد می‌شود لذا چنانچه نامزد انتخاباتی مردم را به مسایلی امیدوار کند که در حیطه اختیاراتش نیست به عنوان فریب و تخلف، پرونده تشکیل خواهد شد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر حضور پرشور در انتخابات افزود: در شرایط فعلی مشارکت و حضور حداکثری، مشتی بر دهان دشمن است و باید شرایط به بهترین شکل برای انتخابات پرشور فراهم شود.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد عنوان کرد: رفتار مجریان و ناظران هم نباید مانع حضور مردم در پای صندوق‌های رای باشد.

وی گفت: از همین رو برخی اتفاقات رخ می‌دهد که نباید سریع به دنبال پرونده سازی برای اشخاص باشیم چون خلاف مصلحت نظام است و توصیه می‌شود شورای نگهبان و ضابطان به این مسئله و اعمال سلیقه‌ها نظارت داشته باشند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به تشکیل هیات منصفه برای جرایم انتخاباتی گفت: این اقدام از تشکیل پرونده‌های بی مورد جلوگیری می کند و برخی امور را با تذکر می‌توان رفع کرد.

وی یادآور شد: اجرای سختگیرانه قوانین در خراسان جنوبی بیشتر دیده می‌شود لذا نوع نگاه مجریان قانون به موضوعات اهمیت دارد پس نیاز است با نگاه باز، فضای خوبی برای فعالیت انتخاباتی فراهم شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی هم با اشاره به چالش تبلیغات زودهنگام در آستانه انتخابات گفت: طبق قانون، تبلیغات از هشت روز قبل اخذ رای تا ۲۴ ساعت قبل از شروع رای گیری است اما گزارشاتی از تبلیغات زودهنگام ارایه شده که تخلف محسوب می‌شود.

علیرضا حیرانی افزود: صلاحیت نامزدها هم تا روز آخر در دست بررسی است و اگر کسی جرمی مرتکب شود در صلاحیتش لحاظ خواهد شد.

وی با اشاره به تشکیل هیات استانی بررسی تبلیغات نامزدها گفت: این هیات باید به نوع تبلیغات ورود پیدا و تخلفات را هم رصد کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی حوزه‌های انتخاباتی استان حساس و چالش برانگیز است گفت: طبق ابلاغ اخیر به جز حوزه انتخابیه بیرجند، خوسف و درمیان دیگر حوزه‌ها حساس و چالشی اعلام شده که باید انذار و هشدار در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: گزارش‌هایی به کمیته تبادلات اطلاعات رسیده مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها اقدام به انتشار اطلاعاتی از افراد تایید صلاحیت یا رد صلاحیت شده کرده‌اند که باید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تذکرات لازم را به این رسانه‌ها ابلاغ کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی نیز گفت: هرگونه تخلف انتخاباتی در سطح استان به طور دقیق رصد می‌شود و شعبه ویژه برای جرایم انتخاباتی در نظر گرفته شده که تاکنون ۲ تا سه پرونده به دادسرا واصل و رسیدگی انجام شده است.

حجت‌الاسلام علی نسایی زهان با تاکید بر اینکه اصل بر پیشگیری از جرایم انتخاباتی است افزود: امیدواریم پرونده‌ای تشکیل نشود ولی اگر پرونده‌ای تشکیل شود طبق قانون تکلیف داریم این موضوع در اسرع وقت رسیدگی و تعیین تکلیف شود.

وی گفت: طبق قانون، مسئولان دستگاه‌های اجرایی از اموال بیت المال حق ندارند برای نامزد مشخصی تبلیغ کنند لذا باید برنامه ریزی شود نامزدهای انتخاباتی با عدالت نسبی تبلیغ خود را دنبال کنند.

دادستان بیرجند تاکید کرد: اگر مدیری از نامزد خاصی حمایت کند در چارچوب قانون با وی برخورد خواهد شد.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: تخلف جدی در مورد نامزدهای انتخاباتی استان نداشته‌ایم گفت: اما وعده‌های خلاف قانون داده می‌شود یا برخی اقدامات از نامزدها گزارش شده که تخلف بوده لذا باید به فوریت رسیدگی و برخورد لازم انجام شود.

حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی اضافه کرد: تایید صلاحیت چهره‌های شاخص که مد نظر نخبگان و رسانه‌ها است را پیگیری می‌کنیم که اصلاح شود.

وی گفت: میانگین کشوری تایید صلاحیت‌ها ۵۲ درصد بوده و با آمار استان تفاوت معنادار داشته که شائبه‌هایی را ایجاد کرده است البته غیر از خراسان جنوبی، استان‌های دیگری هم حدود ۳۲ درصد تایید صلاحیت داشته‌اند و نظر نهایی اعلام شده از سوی هیات مرکزی نظارت بوده است.

رئیس هیات نظارت استان خراسان جنوبی عنوان کرد: عدم تایید صلاحیت برخی افراد طبق رای هیات مرکزی بوده که برای همه استان‌ها تصمیم گیری می‌کنند اگرچه با توجه به حجم زیاد پرونده‌ها کارگروه‌های متعددی برای هر چند استان تشکیل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بررسی در حوزه صلاحیت‌های انتخاباتی از ظریف‌ترین مسایل پاسداشت حق الناس است گفت: رایی که مردم به صندوق می‌اندازند هم حق الناس است لذا لبه تیغ برنده محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام یعقوبی با اشاره به اتفاقات خوبی که در حوزه ثبت نام‌ها از خراسان جنوبی رقم خورد افزود: در شرایطی فعلی کشور حضور برخی نامزدها ایثار و ازخودگذشتگی بوده چون احساس تکلیف کردند تا شور و نشاط انتخاباتی در کشور ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه حق مردم، نظام و خون شهدا باید در انتخابات رعایت شود گفت: بر همین اساس تلاش شده که در روند بررسی صلاحیت‌ها با حساسیت داوری و عمل شود.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی یادآور شد: اگر فردی در حوزه انتخابات مجلس صلاحیتش تایید نشود دلیلی نیست که در حوزه‌های دیگر صلاحیت ندارد لذا در افکار عمومی باید این مسئله فرهنگسازی و اصلاح شود.

وی گفت: در بررسی صلاحیت داوطلبان استعلام‌های مختلفی اخذ شده و بخش عمده‌ای است که هیات‌های بررسی کننده حساسیت دارند لذا استعلام‌های نهادهای رسمی ملاک بوده اما تحقیقات محلی هم اثرگذار است.

حجت‌الاسلام یعقوبی با اشاره به اینکه دوره‌های تخصصی برای محققان در این دوره انتخابات برگزار شده است عنوان کرد: از همین رو تحقیقات با اطلاع صورت گرفته به خصوص در این دوره که عمده چهره‌ها سابقه‌ای نداشتند کمک خوبی بود لذا برخورد با تخلفات انتخاباتی باید به گونه‌ای باشد که شور انتخابات را دچار چالش نکند.

وی افزود: علیرغم همه تلاش‌های شبانه روزی عوامل اجرایی کشور و امیدهای ایجاد شده اما اتفاقی که می‌توانست در حوزه معیشت رقم بخورد در بخشی از جامعه محسوس نیست و امیدواریم دولت در ماه‌های آینده اقدام خوبی انجام دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha