۱۲۰ دستگاه استخراج رمزارز غیرمجاز در استان سمنان کشف شد

سمنان - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان گفت: ۱۲ مرکز و ۱۲۰ دستگاه استخراج رمزارز از مراکز غیرمجاز از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون کشف و ضبط شد. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمد حسینی‌نژاد با بیان اینکه این تعداد دستگاه کشف‌شده میزان برق مصرفی معادل بیش از سه هزار واحد مسکونی داشتند، به رسانه‌ها افزود: تاکنون ۲ رزمایش در زمینه کشف مکان‌های دارای ماینر غیرمجاز به اجرا درآمد که در این برنامه‌ها نیز تعداد ۴۷ دستگاه استخراج رمزارز بدون مجوز کشف شد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۹ تا زمان حاضر ۲۲۴ مرکز غیرمجاز و در مجموع سه هزار و ۳۳۸ دستگاه ماینر با همکاری عوامل انتظامی، بسیج، تعزیرات و شرکت توزیع برق سمنان کشف شد، گفت: میزان انرژی مصرفی این تعداد دستگاه کشف شده، بالغ بر ۱۴ میلیون کیلووات ساعت برآورد شده است.

حسینی نژاد با بیان اینکه در استان سمنان حدود ۵۵ مرکز دارای مجوز استخراج رمزارز است، افزود: پنج متقاضی جدید صدور مجوز در استان وجود دارد، و با توجه به فقدان انعقاد قرارداد و تامین برق این متقاضیان، مطابق مقررات ابلاغی وزارت نیرو، لازم است از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین برق شوند.

وی با بیان اینکه کمترین آسیب استخراج رمزارز از طریق غیرمجاز در شبکه‌های توزیع برق، افزایش آسیب به تجهیزات و لوازم برق منازل به دلیل نوسان و گاهی بروز آتش‌سوزی در ترانسفورماتورها شده است، خاطرنشان کرد: استفاده از دستگاه‌های استخراج رمزارز طبق اعلام قانون‌گذار جرم و با توجه به روش‌های پیشرفته در شبکه توزیع برق در بیش از ۹۵ درصد مواقع قابل کشف است.

مدیرعامل توزیع برق استان سمنان بیان کرد که این دستگاه‌ها به ویژه در صورتی که به صورت غیرمجاز به شبکه توزیع برق متصل شوند باعث ورود آسیب جدی به تجهیزات و لوازم برقی مردم می‌شود، متقاضیان برای نصب دستگاه‌ها از مجاری قانونی اقدام به اخذ مجوز نصب کنند.

ماینر دستگاه تولیدکننده رمز ارز (نوعی دارایی دیجیتال) است که به صورت غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج آنها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است. از سوی دیگر، این رایانه‌ها به تجهیزات خنک‌کننده نیاز دارند که این تجهیزات نیز برق زیادی مصرف می‌کند.

متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر واحد رمزارز حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف روزانه برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha