۳۰ دی ۱۴۰۲، ۱۵:۰۱
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85359905
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۷۲ داروخانه استان سمنان توزیع‌کننده شیر خشک هستند

سمنان - ایرنا - سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: شیر خشک معمولی در ۷۲ داروخانه در مناطق تحت پوشش این دانشگاه در حال توزیع است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا حافظی روز شنبه به رسانه ها افزود: مشکلی در خصوص تامین شیرخشک‌های معمولی(رگولار) وجود ندارد و بازار به تعادل عرضه و تقاضا رسیده است.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه اضافه کرد: ۷۲ داروخانه در مناطق تحت پوشش دانشگاه شیر خشک رگولار توزیع می کنند که ۳۵ داروخانه در شهرستان سمنان، پنج داروخانه در شهرستان مهدیشهر، یک داروخانه در شهر شهمیرزاد، یک داروخانه در شهرستان سرخه، ۱۵ داروخانه در شهرستان های گرمسار و آرادان و ۱۵ داروخانه در شهرستان دامغان توزیع کننده این شیرخشک هستند.

وی گفت: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان علاوه بر نظارت بر کیفیت فرآورده‌های سلامت‌محور، تسهیل دسترسی مردم به این فرآورده‌ها را هم جزو وظایف ذاتی خود می‌داند.

وی بیان کرد: با توجه به حذف ارز ترجیحی شیر خشک، مابه‌التفاوت افزایش قیمت شیر خشک توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها به داروخانه ها پرداخت می شود و تغییر قیمت چندانی در این فرآورده برای مصرف‌کننده واقعی صورت نگرفته و با ارائه کد ملی کودکان زیر ۲ سال شیرخشک برای خانواده ها در دسترس است.

به گزارش ایرنا، شیرخشک یکی از محصولات پرمصرف در بین کودکان با مصرف سالیانه ۶۱ میلیون قوطی در کشور است که بخشی از این نیاز از محل واردات و بخشی نیز با تولید کارخانجات داخلی تامین می شود؛ به دلیل آنکه شیرخشک جزو محصولات راهبردی در تغذیه کودکان به شمار می رود، در سال های گذشته مشمول ارز یارانه ای (۴۲۰۰ تومانی) بود و دولت با هدف تضمین تغذیه کودکان محروم از شیرمادر، آن را در سبد محصولات مورد حمایت خود قرار داده است.

با این وجود در ماههای گذشته کمبود شیرخشک در بازار آنچنان محسوس بود که در کلانشهرها نیز این کمبود در داروخانه‌ها احساس می‌شد و حتی خریداران برخی نشان‌های تجاری که همواره در بازار مصرف وجود داشتند، با دست خالی باز می‌گشتند.

ناهماهنگی بین دستگاهها فرصت را برای تنظیم بازار شیرخشک ربود و سبب شد تا خانواده های برای خرید شیرخشک مورد نیاز فرزندان خود با مشکلات عدیده روبرو شوند.

سه عامل اصلی «تولید پایین‌تر از نیاز بازار»، «تاخیر در واردات» و «قاچاق» دست به دست هم داد تا شیرخشک در بازار کمیاب و حتی نایاب شود.

از جمعیت ۷۰۲ هزارنفری استان سمنان ۴۸۰ هزار نفر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در ۶ شهرستان هستند.

۷۲ داروخانه استان سمنان توزیع‌کننده شیر خشک هستند

۳۰ هزار ماموریت اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز گفت: از فروردین تا پایان آذر ۱۴۰۲ بیش از ۹۰ هزار تماس با مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه برقرار شد که از این تعداد بیش از ۳۰ هزار مورد منجر به اعزام آمبولانس و انجام ماموریت شد

پژمان قرائیان بیان کرد: پایگاه اورژانس هوایی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه در این مدت ۸۵ مورد ماموریت با انتقال ۱۱۸ بیمار و مصدوم به مرکز درمانی انجام داد و واحد موتورآمبولانس های مستقر در شهرستان های سمنان، گرمسار و دامغان در این مدت ۶۱۲ مورد ماموریت انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در ۹ ماهه امسال ۲ مورد زایمان موفق و ۳۰ مورد احیای قلبی ریوی موفق داشت، تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص استان سمنان سالانه مسافرین و زائرین علی ابن موسی الرضا (ع) به مشهد مقدس عبور میلیونی ازاین مسیر دارند و محورهای اصلی و حتی فرعی استان سمنان از پرترددترین مسیرهای کشور است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: مرکز اورژانس پیش بیمارستانی دارای ۱۱ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی شهری، ۲۱ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی جاده ای، یک پایگاه اورژانس هوایی، سه واحد عملیاتی موتورآمبولانس، یک واحد عملیاتی اتوبوس آمبولانس و یک واحد عملیاتی فرماندهی عملیات اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha