شینهوا: چین به ارتقای همکاری با آسیای مرکزی تمایل دارد
تصویر آرشیویی

تهران- ایرنا- خبرگزاری دولتی شینهوا همزمان با سفر رئیس جمهوری چین به آسیای مرکزی، از تمایل پکن برای ارتقای همکاری با این منطقه خبر داد و سفر شی جین‌پینگ را در راستای همین هدف معرفی کرد.

به گزارش ایرنا، شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین امروز سه شنبه برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای به آستانه سفر کرد.

خبرگزاری شینهوا در همین راستا، نوشت: شی با اعضای سازمان همکاری شانگهای در مورد طرح‌های توسعه و ایجاد اجماع بحث خواهد کرد. این رویکرد می‌تواند انگیزه جدیدی به حفظ صلح و رفاه در اوراسیا و فراتر از آن بیافزاید.

این رسانه‌چینی با اشاره به اینکه کشورهای منطقه پهناور اوراسیا تاریخ طولانی در مبادلات، توسعه و آینده‌ای نزدیک به‌هم دارند، افزود: انتظار می‌رود که سفر شی، همکاری پکن را با کشورهای مربوطه تقویت و به ایجاد جامعه نزدیک‌تر بین «چین و آسیای مرکزی» با آینده مشترک کمک کند.

شی در اوایل خرداد در یک ویدیو کنفرانسی به همراه صدیر جپاروف رئیس جمهوری قرقیزستان و شوکت میرضیایف همتای ازبک خود، درباره توسعه پروژه ریلی بین سه کشور تاکید کردند.

این مسیر ریلی یک طرح راهبردی است که چین و آسیای مرکزی را به یکدیگر متصل می‌کند و تعهد این کشورها را به توسعه مشترک از طریق همکاری در چاروچوب طرح مرسوم به «یک پهنه، یک راه» نشان می‌دهد.

سازمان همکاری شانگهای ۲۳ سال پیش برای ایجاد اعتماد و منافع متقابل، برابری، مشاوره، احترام به تنوع تمدن‌ها و پیگیری توسعه مشترک ایجاد شد و با ۹ کشور عضو، سه کشور ناظر و ۱۴ کشور شریک برای مذاکره، بزرگترین سازمان منطقه‌ای جهان محسوب می‌شود.

«حفظ صلح و امنیت منطقه» پایه همکاری سازمان همکاری شانگهای است که اعضای این سازمان در سال‌های اخیر با یکدیگر برای مبارزه با «سه نیروی شیطانی» تروریسم، جدایی‌طلبی و افراط‌گرایی، مقابله با قاچاق مواد مخدر و همچنین حفظ امنیت در فضای سایبری همکاری داشته‌اند.

همچنین نیروی محرکه اصلی توسعه سازمان همکاری شانگهای، جهت‌گیری به سمت رشد اقتصادی و همکاری عملی است.

بر اساس داده‌های گمرک چین، سازمان همکاری شانگهای شاهد شکوفایی همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین اعضای خود بوده، به طوری که سهم آن از تجارت جهانی از ۵.۴ درصد در سال ۲۰۰۱ به ۱۷.۵ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

بولات نورگلیف دبیرکل سابق سازمان همکاری شانگهای در همین راستا، اظهار داشت: همکاری بین چین و سایر کشورها در طرح مرسوم به «یک پهنه، یک راه» نتایج مثمر ثمری را به همراه داشته است و باعث اتصال و توسعه اجتماعی-اقتصادی کشورهای منطقه شده است.

چین و قزاقستان

چین و قزاقستان حدود یکهزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک و سابقه طولانی تبادلات دوستانه بین مردمانشان دارند. شی برای توصیف دوستی عمیق بین دو کشور از «همسایگان خوب، دوستان خوب و شرکای خوب» استفاده کرده است.

پیشبرد راهبردهای سران دو کشور از ویژگی‌های بارز روابط چین و قزاقستان است. شی در شهریور ۱۳۹۲، طرح کمربندی اقتصادی جاده ابریشم را برای پیشبرد طرح موسوم به «یک پهنه، یک راه» ارائه کرد.

این مقام چینی هنگامی که در شهریور ۱۴۰۱ دوباره به قزاقستان سفر کرده بود که از قاسم جومارت توکایف رئیس جمهوری این کشور نشان عقاب طلایی، بالاترین افتخار قزاقستان دریافت کرد و سران دو کشور اعلام کردند که چین و قزاقستان برای ساختن جامعه ای با آینده‌ای مشترک، تلاش خواهند کرد.

شی و توکایف در سال گذشته در حاشیه نشست «سران چین و کشورهای آسیای مرکزی» متعهد شدند که دو کشور آماده ایجاد دوره طلایی ۳۰ ساله دیگر برای روابط دوجانبه هستند.

چین بزرگترین شریک تجاری قزاقستان در سال گذشته بود که تجارت بین دو طرف ۳۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به ۴۱ میلیارد دلار رسید.

گلنار شایمرگنوا رئیس مرکز مطالعات «چین- قزاقستان» در همین راستا اظهار داشت: من متعقد هستم که با توجه به توسعه روابط بین آستانه و پکن، سفر شی می تواند چشم‌اندازهای جدیدی برای همکاری دو جانبه بگشاید.

چین و تاجیکستان

از زمان برقراری روابط سیاسی بین چین و تاجیکستان، روابط دوجانبه همواره در آزمون چشم‌انداز جهانی در حال تحول مقاومت کرده و به توسعه جهشی دست یافته است.

در سال‌های اخیر، شی و امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان، روابط متقابل خود را حفظ و دوستی عمیقی برقرار کرده‌اند تا رشد روابط دوجانبه را تسهیل کنند.

امامعلی رحمان درباره اولین سفر شی به دوشنبه در شهریور ۱۳۹۳، اظهار داشت: «برادران خوب دست در دست هم راه می رفتند.» و هنگامی که شی در خرداد ۱۳۹۸ دوباره به تاجیکستان سفر کرده بود، نشان تاج از امامعلی رحمان دریافت کرد و سران دو کشور بیانیه مشترکی را در مورد تعمیق بیشتر مشارکت راهبردی جامع امضا کردند.

این دو رئیس جمهوری در حاشیه نشست «سران چین و آسیای مرکزی» در خرداد سال گذشته، به طور مشترک از ایجاد جامعه چین و تاجیکستان با آینده مشترک، خبر دادند و هدفی روشن برای توسعه روابط دوجانبه تعیین کردند.

تاجیکستان یکی از اولین کشورهایی است که از طرح مرسوم به «یک پهنه، یک راه» حمایت کرد و اسناد همکاری با پکن را امضا کرده است.

قنواتلو سایفلو اف معاون خبرگزاری خاور تاجیکستان در همین راستا اظهار داشت: «تاجیکستان و چین نزدیکترین همسایگان و شرکا هستند که سفر آتی شی جین‌پینگ به دوشنبه می‌تواند به توسعه روابط دوجانبه کمک کند که به نفع مردم خواهد بود.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha