نخستین محفل انس با قرآن ویژه بانوان برگزار می‌شود/عمل به قرآن یعنی تداوم مسیر امام راحل 

تهران- ایرنا- رئیس کمیته قرآنی دهه فجر گفت: برای اولین‌بار محفل انس با قرآن کریم ویژه بانوان با تلاوت و اجرای تخصصی بانوان در شهرهای سنندج و ارومیه برگزار خواهد شد. 

حجت‌الاسلام علی تقی‌پور روز دوشنبه -۹ بهمن ۱۴۰۲- در نشست خبری اعلام برنامه‌های کمیته قرآن دهه فجر در پاسخ به خبرنگار قرآن و معارف ایرنا درباره ویژگی‌های ششمین کاروان قرآنی اظهار داشت: در این دوره برای اولین‌بار محفل انس با قرآن کریم ویژه بانوان با تلاوت و اجرای تخصصی بانوان در شهرهای سنندج و ارومیه برگزار خواهد شد.

رئیس کمیته قرآنی ستاد دهه فجر از برگزاری کرسی‌های تلاوت تدبری قرآن کریم در کاروان قرآنی امسال خبر داد و افزود: همچنین کارگاه‌های تخصصی قرائت، حفظ، تجوید، صوت، لحن و سبک زندگی اسلامی قرآنی برای علاقه‌مندان در این استان‌ها با کاروان قرآنی برپا خواهد شد.

عمل کردن به آیات قرآن بزرگترین موهبت نهضت امام خمینی(ره)

تقی‌پور به نقش و جایگاه آموزه‌های قرآنی در نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اشاره کرد و افزود: بزرگترین خدمت حضرت امام خمینی(ره) و نهضت ایشان نسبت به قرآن کریم این نبود که حجم فعالیت‌های قرآنی زیاد شود؛ بلکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حضرت امام (ره) تجسد عینی قرآن کریم را در عصر ما نمایان کرد.

وی با اشاره به پیام امام (ره) در سال ۱۳۲۳ به علمای بلاد و تاکید بر آیه ۴۶ سوره سبا (قل انما اعظکم بواحده) گفت: عمل کردن به قرآن را به عنوان بزرگترین موهبت حرکت امام در انقلاب اسلامی دیدیم و امیدواریم جامعه قرآنی ایران بتواند این مسیر حضرت امام (ره)یعنی عمل به فرایض قرآنی را ادامه دهد.

شورای توسعه فرهنگ قرآنی سنت تکریم چهره های قرآنی را تصویب کند

تقی زاده در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره سنت تکریم چهره های قرآنی که در سال های گذشته همزمان با ایام الله دهه فجر برگزار می شد، اظهار داشت: این مراسم به عنوان یک سنت حسنه ای در سازمان دارالقرآن دنبال می شد و از زمان کرونا این مساله دنبال نشد و ما به دلیل کمبود زیرساخت ها و منابع نتوانسته ایم این برنامه را دنبال کنیم.

وی افزود: امیدواریم شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نخستین جلسه برخی برنامه های ملی مهم مانند تکریم چهره های ماندگار قرآنی را تصویب و از آن حمایت کند که در آن صورت کار کارشناسی و فضایی که توسط سازمان انجام می شد را دنبال می کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اضافه کرد: درخواستی به شورای توسعه فرهنگ قرآنی داده ایم و امیدواریم این موضوع در نخستین جلسه مطرح شود که البته طی شش ماه گذشته هنوز جلسه ای در این شورا تشکیل نشده است.

رئیس کمیته قرآنی ستاد دهه فجر در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره پوشش رسانه ای کاروان قرآنی دهه فجر گفت: ششمین کاروان قرآنی انقلاب دیروز توسط سردارعلی‌اکبر پورجمشیدیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه و فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم تجدید بیعت جامعه قرآنی با آرمان‌های امام خمینی(ره) به راه افتاد و مهدی قره شیخلو مسئول این کاروان است و احمد ابوالقاسمی نیز این کاروان را همراهی می کند.

کاروان قرآنی انقلاب در بلوچستان، سال ۹۸

وی افزود: بخشی از برنامه های این کاروان به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن  و شبکه های استانی پخش خواهد شد.

تقی زاده اضافه کرد: این محافل و ویژه برنامه های قرآنی با مشارکت نیروی زمینی سپاه و قرارگاه حمزه سید الشهدا(ع) و همکاری شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن در غرب و شمال غرب کشور در استان‌های کردستان در شهرستان‌های سنندج مریوان، قروه، سقز و بانه و همچنین در ارومیه مرکز آذربایجان غربی همزمان با مبعث رسول اکرم به پایان می رسد.

رصد فعالیت های هیات اندیشه ورز قرآنی کمی سخت است

وی در باره هیات اندیشه ورز بانوان قرآنی به ایرنا گفت: این هیات مثل یک ساختار رسمی نیست که بتوان کاری را به آنان تکلیف کرد. این هیات با توجه به رویکردهایی که وجود دارد، مجموعه ای از فعالیت ها را دنبال می کند. مثلا در برخی استان ها مباحث تفسیری بیشتر بوده، در برخی استان ها موضوع حفظ اهمیت بیشتری دارد و در بعضی استان ها شکل گیری محافل قرآنی بانوان دنبال می شود.

هیئت اندیشه ورز بانوان قرآنی

تقی زاده درباره آمار عملکرد این هیات گفت: می توان آمار جزیی تر را ارائه داد ولی با توجه به این که در یک فضای غیررسمی فعالیت می کنند، رصد فعالیت های آن ها کمی سخت تر از فعالیت های رسمی است ولی بسیاری از اتفاق ها با میدان داری آن ها دنبال می شود.

وی افزود: امسال دهه فجر با عید مبعث همزمان شده و آیت الله رئیسی در جلسه ای که با کمیته های دهه فجر داشتند، خواستند تا جلسات ویژه ای به همین مناسبت داشته باشند. امیدوارم همگرایی در دهه فجر میان نهادهای دولتی و مردمی وجود دارد، ادامه پیدا کند و یک ماه رمضان ویژه ای را در پیش رو داشته باشیم.

نگاهی به برنامه های ملی و استانی کارگروه قرآنی دهه فجر 

این کارشناس مذهبی با اشاره به برنامه های امسال این کمیته از چله قرآنی انقلاب اسلامی یاد کرد که از سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی آغاز شده و تا دهه فجر ادامه دارد.

وی افزود: برگزاری محافل انس با قرآن با عنوان سرباز قرآن با محوریت سازمان قرآن و عترت بسیج در حسینیه بیت الزهرای کرمان در روز جمعه ۱۵ دی و همزمان در سراسر کشور در مراکز استان ها و برخی از شهرستان‌ها برگزار می شود.

تقی زاده از برپایی نمایشگاه عکس با موضوع قرآن، امام، امت و انقلاب اسلامی در ۴۲  تابلو خبر داد و گفت: در هر پوستر یک رویداد مهم که در چهار دهه اخیر محور بوده و مستند قرآنی آن به همراه توضیح مختصری از آن رویداد ذکر شده  و محتوای هر تابلو به دو زبان انگلیسی و عربی ترجمه شده است.

جشن دهه فجر انقلاب اسلامی ویژه نونهالان قرآنی در مصلای ساری، بهمن ۱۴۰۱

 اعزام قاریان و گروه های تواشیح  به برنامه های دهه مبارک فجر، اعزام قاریان بین المللی قرآن کریم و گروه های تواشیح برای برگزاری هر چه با شکوهتر مراسم های پیش بینی شده در روزهای ۱۲ بهمن ، ۲۲ بهمن و  برگزاری مسابقات قرآن کریم از دیگر برنامه های این کمیته است که در بخش مسابقات قرآنی شاهد برگزاری مرحله شهرستانی مسابقات قرآن و عترت و نماز فرهنگیان کشور،  هفتمین دوره مسابقات همخوانی قرآن کریم و مدیحه سرایی دانش آموزان سراسر کشور در بندرعباس، مسابقات قرآن نیروهای مسلح به میزبانی سپاه در مشهد و  بیست و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآنی بسیج در خواهیم بود.

تقی زاده درباره برنامه های استانی به  برگزاری ۱۰ هزار محفل قرآنی اشاره کرد و از برگزاری محافل انس با قرآن در مدارس سراسر کشور، جشنواره های قرآنی کودک و نوجوان، فراخوان مسابقه حفظ سوره فجر و برپایی نمایشگاه های قرآنی با موضوع ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی خبر داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha