جولان اختاپوس سرطان و لزوم آگاهی‌بخشی پیشگیرانه

مشهد- ایرنا- رشد فزاینده ابتلا به سرطان‌ در دهه‌ اخیر، ضرورت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی جامعه و توجه به موضوع پیشگیری از این بیماری مهلک را هر چه بیشتر گوشزد می‌کند.

به گزارش ایرنا، بنا به گفته متخصصان، آمار مبتلایان به انواع سرطان‌ها در کشور روندی صعودی به خود گرفته است که نگران کننده است و اگر در خصوص آن اطلاع رسانی، حساس‌سازی و آگاهی بخشی عمومی صورت نگیرد، در چند سال آینده با افزایش چند برابری آمار مبتلایان روبه رو خواهیم بود.

به همین انگیزه روزهای منتهی به ۱۵ بهمن ماه - امروز - "هفته ملی مبارزه با سرطان" خوانده شد تا در این بازه ارتقای مشارکت همگانی در مدیریت بیماری سرطان و افزایش آگاهی از عوامل خطر مرتبط با آن با هدف بهبود الگوی زندگی شهروندان مورد تاکید قرار گیرد.

روند صعودی سرطان در ۱۰ سال اخیر

استاد گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آمار ابتلا به سرطان در طول ۱۰ سال گذشته افزایشی بوده است که سبک زندگی و شرایط زیستی افراد را در کاهش یا افزایش آمار مبتلایان به این بیماری نمی توان نادیده گرفت.

دکتر سیدعلی آل داوود در نشستی که به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان در مشهد برگزار شد، افزود: تا یک دهه‌ پیش اگر مطلع می شدیم، کسی در بین اطرافیان ما به سرطان دچار شده است متعجب می شدیم و نام این بیماری تا حد زیادی برای عموم مردم ناشناخته بود.

امروزه با تغییراتی که در سبک زندگی و شرایط محیطی افراد ایجاد شده، شاهد افزایش مبتلایان به سرطان هستیم

وی ادامه داد: امروزه با تغییراتی که در سبک زندگی و شرایط محیطی افراد ایجاد شده، شاهد افزایش ابتلای به سرطان هستیم و این روند در صورت تداوم، طی سال‌هایی نه چندان دور آمار چند برابری را پیش روی ما قرار خواهد داد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: سرطان، از پرهزینه‌ترین و پرچالش‌ترین بیماری‌ها است که بخش قابل توجهی از امکانات و ظرفیت‌های بخش درمان را درگیر می کند.

وی افزود: این بیماری هرچه زودتر تشخیص داده و فرایند درمان آن آغاز شود، هم به لحاظ بار مالی و هم بهبود بیماری، نتایج بهتری دارد، به همین دلیل لازم است که اطلاع رسانی و حساس کردن جامعه نسبت به این بیماری با بهره‌گیری از تریبون‌ها و رسانه‌های مختلف، با سرعت هر چه بیشتر آغاز شود.

دکتر آل داوود تاکید کرد: بحث پیشگیری و آگاهی‌بخشی در زمینه انواع سرطان‌ها، رسالت یک سازمان یا نهاد خاص نیست و این مهم، همت آحاد جامعه را می‌طلبد.

جولان اختاپوس سرطان و لزوم آگاهی‌بخشی برای پیشگیری از آن

ثبت سالانه ۱۰ هزار ابتلا به سرطان در خراسان رضوی

رییس امور بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ را از وظایف حوزه بهداشت دانست و گفت: سالانه ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان شامل سرطان‌های پستان، روده بزرگ، معده و ریه در استان خراسان رضوی ثبت می‌شود.

سالانه ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان پستان، روده بزرگ، معده و ریه در استان خراسان رضوی ثبت می‌شود

دکتر بابک اقبالی افزود:‌ بیش از هزار مورد این رقم سرطان پستان است، که بدین منظور معاینه و غربالگری پستان در جمعیت ۳۰ تا ۷۰ ساله بانوان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است.

وی با بیان این که سرطان روده بزرگ بعد از پستان،‌ دومین سرطان شایع در خراسان رضوی است، ادامه داد: سالانه بین هزار و ۱۰۰ تا هزار و ۲۰۰ مورد مبتلا به سرطان روده بزرگ در استان شناسایی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در خراسان رضوی سالانه به ثبت می رسد

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در خراسان رضوی است

جولان اختاپوس سرطان و لزوم آگاهی‌بخشی برای پیشگیری از آن

افزایش شیوع سرطان‌های مری و معده

فوق‌ تخصص گوارش و عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کمربند سرطان که از ژاپن شروع می‌شود از ایران هم عبور می‌کند و طبق بررسی‌های انجام شده، سرطان‌های مری و معده در ایران از شیوع بیشتری برخوردار است.

بیشترین سرطان‌های شایع در زنان سرطان پستان، روده بزرگ(کلون)، مری و معده و در مردان سرطان، کلون و مری و معده است

دکتر مسلم سلطانی با تأکید بر اینکه درصد ابتلا به سرطان مری و معده در زنان و مردان تقریباً یکسان است، افزود: سرطان‌های مری و معده در هر ۲ گروه جنسیتی جزو سومین و چهارمین‌ رده در آمار مبتلایان به این بیماری است.

وی ادامه داد: بیشترین سرطان‌های شایع در زنان سرطان پستان، روده بزرگ (کلون)، مری و معده و در مردان سرطان به ترتیب کلون، مری و معده است.

جولان اختاپوس سرطان و لزوم آگاهی‌بخشی برای پیشگیری از آن

سن سرطان‌ گوارش در ایران بین ۵۰ تا ۶۰ سال است

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سن ابتلا به سرطان‌های گوارشی در دنیا را کاهشی دانست و گفت: تا ۲ سال پیش سن غربالگری در سرطان‌های گوارشی ۵۰ سال بود که اکنون به ۴۵ سال رسیده و ممکن است که این عدد همچنان کاهش یابد.

در ایران بیشترین تعداد بیماران سرطان‌های گوارشی در رده سنی ۵۰ تا ۶۰ سال هستند

دکتر مسلم سلطانی افزود: در ایران بیشترین گرفتاران سرطان‌های گوارشی در رده سنی ۵۰ تا ۶۰ هستند.

وی با اشاره به اینکه آگاهی بخشی به مردم در سنین بالاتر از ۶۰ الزامی است، ادامه داد: برای تشخیص ابتلا به سرطان‌ روده بزرگ (کلون) فرد باید از ۴۵ سالگی، هر پنج سال یک بار کولونوسکوپی و بررسی خون منفی در مدفوع را انجام دهد.

این فوق‌تخصص گوارش با تاکید بر اینکه تشخیص صحیح و دقیق، نقش موثری در درمان به‌موقع دارد، بیان کرد: پس از بررسی وضعیت بیمار و درمان عفونت وی، به فرد بیمار متناسب با وضعیتی که دارد داروهای کاهنده اسید تجویز می شود و اگر این روش جواب نداد آن فرد نیازمند بررسی تکمیلی مانند آندوسکوپی است.

جولان اختاپوس سرطان و لزوم آگاهی‌بخشی برای پیشگیری از آن

ابتلا به سرطان گوارش با مصرف مایعات داغ و دخانیات

دکتر سلطانی با بیان اینکه مصرف مایعات داغ و غذاهای فراوری شده زمینه ابتلا به سرطان های گوارش را افزایش می دهد، گفت: پرهیز از نوشیدن چای داغ و خوردن غذاهای فرآوری شده در دوری از سرطان‌های ناحیه گوارش (مری و معده) و همچنین زخم‌های معده مؤثر است.

دخانیات و موادمخدر از جمله سیگار و تریاک بیشترین آسیب را به دستگاه گوارش به ویژه مری و معده وارد می‌کند

وی با اشاره به اینکه دخانیات و موادمخدر از جمله سیگار و تریاک بیشترین آسیب را به دستگاه گوارش به ویژه مری و معده وارد می‌کند، افزود: غذاهای سالم اثر آنتی‌اکسیدانی دارند و همچون مانعی قوی در پیشگیری از سرطان عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر درد معده، احساس سیری، گیر کردن غذا، حالت تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی و سوزش معده و غیره به‌وجود آمد ممکن است که نشانه‌ای از سرطان باشد و باید حتماً به‌موقع به پزشک مراجعه شود.

جولان اختاپوس سرطان و لزوم آگاهی‌بخشی برای پیشگیری از آن

غربالگری رایگان سه سرطان شایع

رییس امور بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سه گونه پستان، دهانه‌رحم و روده‌ بزرگ از شایع ترین انواع سرطان ها در کشور هستند که هم اکنون خدمات غربالگری و تشخیص اولیه آنها به رایگان در مراکز بهداشت و پایگاه های سلامت استان انجام و موارد مشکوک به سطوح بالاتر ارجاع می‌شود.

دکتر اقبالی با ذکر این که تقویت اقدامات پیشگیرانه از مهم‌ترین رسالت‌های حوزه بهداشت و درمان است، گفت: مشکلی که در این خصوص وجود دارد، افزایش عوامل خطر غیرواگیری است که اکثرا مشترک بوده و کل جامعه باید بر این‌ها متمرکز شود.

وی افزود: به طور مثال هم اکنون از هر سه نفر، ۲ نفر اضافه وزن، از هر هفت نفر بزرگسال یک نفر دیابت و از هر سه نفر یک نفر فشار خون بالا دارد و از هر سه بزرگسال ۲ نفر کم تحرک‌اند.

اقبالی ادامه داد: همچنین ۲۰ درصد بزرگسالان دخانیات مصرف می‌کنند که فراوانی آن در بین مردان و سنین بالا بیشتر است که این‌ها همه عوامل خطری است که اگر می‌خواهیم بیماری‌های غیر واگیردار کاهش پیدا کند باید روی این‌ موارد کار شود.

وی با اشاره به تاثیر دخانیات در بروز بیماری‌های مختلف و از جمله سرطان عنوان کرد: در خصوص تاثیرات مخرب دخانیات باید اطلاع رسانی و آموزش ها فراگیر شود و افزایش مالیات بر دخانیات و کاهش دسترسی بدان باید در کشور عملی شود.

بیشتر بخوانید:

غربالگری سرطان در پایگاههای بهداشتی خراسان رضوی انجام می‌شود

غربالگری رایگان سرطان پستان در بیمارستان امید مشهد در حال اجرا است

جولان اختاپوس سرطان و لزوم آگاهی‌بخشی برای پیشگیری از آن

نشان دار شدن بیماران سرطانی

مدیر اجرایی برنامه‌های سرطان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: بیماران سرطانی توسط شبکه بیمه‌ها نشان‌دار می‌شوند و تمامی بیماران خاص از جمله سرطانی‌ها زیر پوشش خدمات بیمه‌ای قرار می‌گیرند.

دکتر محمدعلی دنکوب افزود: خدمات رادیوتراپی و شیمی درمانی در مراکز دولتی رایگان است و هزینه پرداختی داروها و تجهیزات دارویی موردنیاز شیمی درمانی هم بین ۱۰ تا ۳۰ درصد است که ۷۰ تا ۹۰ درصد آن توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود.

جولان اختاپوس سرطان و لزوم آگاهی‌بخشی برای پیشگیری از آن

این کارشناس مسوول امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اقدامات درمانی مرتبط با بیماری‌ سرطان گفت: خدمات شیمی درمانی، جراحی و پرتودرمانی به بیماران سرطانی در مراکز بیمارستانی وابسته به این دانشگاه ارائه می شود.

دکتر دنکوب، با بیان این که خدمات شیمی درمانی و رادیوتراپی در بیمارستان‌های امام رضا(ع) و "امید" رایگان است، افزود: در بیمارستان‌های شهید هاشمی‌نژاد و قائم(عج)، صرفا خدمات شیمی درمانی و در بیمارستان "دکتر شیخ" نیز در زمینه‌ درمان بیماری‌های سرطان کودکان، خدمات شیمی درمانی و بستری بیماران ارائه می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه تشخیص زودهنگام بیماری ادامه داد: در مراکز تشخیص زودهنگام سرطان، بیمارانی که از مراکز جامع سرطان ارجاع و یا شخصاً از مراکز خصوصی معرفی شوند، اقدامات تشخیصی زودهنگام از نظر بیماریهای سرطان دریافت می کنند.

این مسوول بیان کرد: درمان سرطان طولانی مدت و پرهزینه است لذا موضوع پیشگیری و تشخیص زودهنگام آن بسیار مهم است و تاکید بخش درمان و بهداشت دانشگاه، توجه و تلاش عمومی برای پیشگیری از سرطان است.

بیشتر بخوانید:

بخش شیمی درمانی بیمارستان امید مشهد افتتاح شد

دانشگاه علوم پزشکی مشهد مجهز به نخستین دستگاه پیشرفته درمان سرطان شد

انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان پستان در مشهد راه اندازی شد

جولان اختاپوس سرطان و لزوم آگاهی‌بخشی برای پیشگیری از آن

تاثیر ۴۰ درصدی پیشگیری

رییس امور بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه شناسایی به موقع و درمان به هنگام در بهبود بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان موثر بوده است گفت: معتقدیم که پیشگیری تا ۴۰ درصد از دوری از ابتلای به سرطان و عدم تشدید این بیماری موثر است.

یکی از راه‌های پیشگیری از سرطان دوری از انواع دخانیات از جمله سیگار است

دکتر اقبالی افزود: یکی از راه‌های پیشگیری از سرطان دوری از انواع دخانیات از جمله سیگار است ضمن اینکه باید باورهای غلط در خصوص عدم بهبود بیماران سرطانی را اصلاح کرد.

وی ادامه داد: با آزمایش ساده مدفوع و شناسایی خون مخفی در آن و انجام کولونوسکوپی می‌توان با هزینه کمتر، اثرپذیری بیشتر از تشدید وضعیت بیماری جلوگیری کرد.

این مسوول با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از شیوع بیماری، باید بیش از پیش روی موضوع پیشگیری کار شود، ادامه داد: در این راستا برنامه‌های هفته ملی پیشگیری از سرطان با شعار "من مسوولم برای سلامت خودم و خانواده‌ام" در استان خراسان رضوی اجرا می‌شود.

جولان اختاپوس سرطان و لزوم آگاهی‌بخشی برای پیشگیری از آن

سهم ۵۰ درصدی افراد در پیشگیری از ابتلا به سرطان

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همه افراد برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت خود، خانواده و اطرافیان مسوولیت فردی، خانوادگی و اجتماعی دارند به طوری که سهم افراد از علل قابل پیشگیری سرطان بیش از ۵۰ درصد است و مردم باید روشهای خودمراقبتی برای پیشگیری اولیه از سرطان و علائم هشدار دهنده آن را بشناسند.

دکتر مجید جعفری‌نژاد با بیان این که اصلاح باورهای نادرست مردم در خصوص سرطان از جمله درمان ناپذیر بودن آن مورد تاکید است، افزود: سرطان با اصلاح شیوه زندگی، قابل پیشگیری است و در صورت ابتلا به سرطان با تشخیص و درمان زودهنگام، درمان پذیرتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه با خودمراقبتی و امیدواری می‌توان سرطان را به زانو درآورد، ادامه داد: گنجاندن ورزش در برنامه روزانه زندگی، مصرف غذای سالم و پرانرژی، پرهیز از مصرف فست فودها، سیگار، قلیان و غیره در این زمینه توصیه می‌شود.

جولان اختاپوس سرطان و لزوم آگاهی‌بخشی برای پیشگیری از آن

هفته ملی مبارزه با سرطان

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با هدف ارتقای مشارکت همگانی در مدیریت بیماری سرطان و افزایش آگاهی از عوامل خطر مرتبط با آن به منظور بهبود الگوی زندگی مردم، هفته ملی مبارزه با سرطان دربازه زمانی هفتم تا پانزدهم بهمن ماه برگزار شد.

دکتر جعفری‌نژاد افزود: برای بهبود الگوی زندگی مردم و پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان، شعار این هفته "من مسوولم، برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده ام و جامعه‌ام" انتخاب شده است.

وی ادامه داد: "سرطان و باورهای نادرست"، "پیشگیری از سرطان و سبک زندگی سالم"، "مسئولیت اجتماعی و کنترل سرطان‏"، "پیشگیری از سرطان، محیط کار سالم و ایمن"، "رسانه ها و نقش آنها در پیشگیری از سرطان"، "مراقبتهای حمایتی و تسکینی سرطان" و " تشخیص زودهنگام سرطان" از جمله عناوین روزشمار این هفته بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha