هشدار نخست وزیر کره جنوبی به پزشکان درباره ایجاد خلا در مراقبت‌های پزشکی

تهران – ایرنا - در پی افزایش درخواست‌ها برای اعتراضات پزشکان کره جنوبی نسبت به تصمیم اخیر دولت برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پزشکی، نخست وزیر این کشور امروز (یکشنبه) از آنان خواست از اقدامات جمعی خودداری کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، پزشکان کره جنوبی به دلیل مخالفت با تصمیم دولت این کشور برای افزایش 2 هزار نفری ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های علوم پزشکی این کشور در سال آینده میلادی نسبت به انجام اعتصابات گسترده و سایر واکنش‌ها هشدار داده اند. این افزایش شدیدی نسبت به ظرفیت کنونی یعنی سه هزار و ۵۸ نفر است.

هان دوک سو نخست وزیر کره جنوبی در بیانیه‌ای نوشت: اگر پزشکان واقعا اقداماتی انجام دهند که به ایجاد خلا در مراقبت‌های بهداشتی منجر شود، در نهایت این مردم هستند که متحمل آسیب می‌شوند. ایجاد خلا در مراقبت‌های بهداشتی به دلیل اقدامات جمعی هرگز نباید اتفاق بیفتد، زیرا زندگی و سلامتی مردم را تهدید می‌کند.

وی اشاره کرد که تلاش‌های دولت کره جنوبی برای اصلاح بخش پزشکی تنها زمانی نتیجه می‌دهد که این کشور، پزشکان بیشتری داشته باشد.

بیانیه نخست وزیر کره جنوبی پس از آن منتشر شد که پزشکان کارآموز پنج بیمارستان عمومی بزرگ سئول گفتند که روز دوشنبه استعفا می‌دهند. آن‌ها همچنین تصمیم گرفته‌اند در روز بعد از کار خود دست بکشند.

هان دوک سو با اشاره به اینکه ۲۷ سال است که این ظرفیت افزایش نیافته است، گفت: با توجه به زمان مورد نیاز برای آموزش متخصصان پزشکی، دیگر نمی‌توانیم این اقدام [افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوهای پزشکی] را به تاخیر بیندازیم. نه تنها مریضان، بلکه پزشکان نیز در حال پیرشدن هستند و سن آنها بالا می‌رود.

وی تاکید کرد که دولت این کشور همچنان به ارائه مشوق‌ به پزشکان ادامه خواهد داد و «پشتوانه‌ای امن» برای کاهش مسوولیت کیفری آنها در قبال قصورهای پزشکی ایجاد خواهد کرد.

پیش از این نیز دولت کره جنوبی قول داده بود تا سال ۲۰۲۸، ۱۰ تریلیون وون(۷.۴ میلیارد دلار) را به افزایش دستمزد خدمات پزشکی در مناطق ضروری و جذب پزشکان بیشتر در چنین بخش‌هایی که ریسک بیشتری دارند، اختصاص دهد.

در بیانیه‌ای جداگانه، چو کیو هونگ وزیر بهداشت کره جنوبی گفت که دولت این کشور از گفت‌وگو با پزشکان استقبال می‌کند و از آنان می‌خواهد از اقدامات جمعی خودداری کنند.

چو کیو هونگ افزود: بسیار مایه تاسف است که تشکیلات پزشکی کره جنوبی راه اعتراض را در پیش گرفته است. از کادر درمان می‌خواهیم که در کنار بیماران بمانند و دولت همچنان پذیرای گفت‌وگو است.

در همین حال، مقامات کره جنوبی پیش از این گفتند که دولت این کشور به بیمارستان‌ها دستور داده است تا گزارش کارهای روزانه پزشکان را ارسال کنند و وعده داده است که در صورت اعتصاب پزشکان اقدامات سختگیرانه‌ای انجام دهند.

روز جمعه، وزارت بهداشت کره جنوبی گزارش داد که ۷۱۵ پزشک کارآموز از ۲۳ بیمارستان نامه استعفا خود را تحویل داده اند، اگرچه هیچ یک از آن‌ها تاکنون پذیرفته نشده است.

چو کیو هونگ بیان کرد: اگر پزشکان کارآموز در اقدامات جمعی شرکت کنند، دولت اقدامات لازم را بر اساس اختیاراتی که قانون برای محافظت از مردم و همچنین سلامتی و زندگی آن‌ها قائل شده است، انجام خواهد داد.

قانون خدمات پزشکی کره جنوبی تصریح ‌می‌کند که دولت این قدرت را دارد که در صورت خودداری از دستور بازگشت به کار، مجوز پزشکان را باطل کند.

انجمن پزشکی کره جنوبی(KMA)، اتحادیه بزرگ دکترهای این کشور روز شنبه وعده داد که اقدامات «تاب ناپذیری» انجام می‌دهد و گفت اگر دولت این کشور به تهدید کارآموزان و شهروندان مخالف این طرح ادامه دهد، ممکن است پزشکان تا اطلاع ثانوی دست از کار بکشند.

کمیته اضطراری KMA مدت کوتاهی پس از انتشار بیانیه هان دوک سو هشدار داد که در صورت اقدام دولت برای مجازات دانشجویان و پزشکان «فاجعه پزشکی غیرقابل بازگشتی» رخ می‌دهد.

این کمیته اظهار کرد این بیانیه «چیزی بیش از توجیه سرکوب و مجازات پزشکان» نیست و با انتقاد از دولت کره جنوبی گفت که این کشور تلاش کرده است سیستم بهداشت و درمان کره‌ای را به «سیستم بهداشت و درمان سوسیالیستی با سبک کوبایی» تبدیل کند.

در همین حال، بیمارستان‌های بزرگ کره جنوبی اعلام کرده اند که برنامه‌ زمانی عمل‌های جراحی آن‌ها ممکن است به دلیل اقدامات جمعی تغییر پیدا کند.

از ۴۰ دانشکده پزشکی این کشور، دانشجویان ۳۵ دانشکده متعهد شده اند که روز سه شنبه درخواست مرخصی خود را به دانشگاه‌های مربوطه تحویل و همبستگی خود را با اعتراضات کنونی پزشکان نشان دهند.

در نظرسنجی هفته گذشته «گالوپ کوریا» که حدود یک هزار شرکت کننده داشت، ۷۶ درصد افراد از «جنبه‌های مثبت» افزایش ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پزشکی حمایت کردند و فقط ۱۶ درصد آن‌ها نگاهی منفی داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha