۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۹:۳۰
کد خبر: 85400363
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دولت کره‌جنوبی مصالحه بر سر افزایش ظرفیت دانشکده‌های پزشکی را رد کرد

تهران – ایرنا - رئیس جمهور کره جنوبی امروز (سه‌شنبه) گفت که طرح دولت این کشور برای افزایش ۲ هزار نفری سهمیه پذیرش دانشکده‌های پزشکی «حداقل اقدام لازم» برای رسیدگی به کمبود پزشکان است که هیچ جایی برای مذاکره یا مصالحه ندارد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، دولت کره جنوبی اعلام کرده است پزشکان کارآموزی که به این طرح اعتراض دارند، امروز برای هشتمین روز متوالی تظاهرات جمعی انجام دادند و حدود ۹ هزار پزشک رزیدنت و اینترن از روز دوشنبه محل کار خود را ترک کرده‌اند. این خلاء موجب شده است که بیماران برای یافتن بیمارستان‌های در دسترس به تقلا بیفتند و یک زن در دهه ۸۰ سالگی پس از اینکه هیچ اورژانسی وی را تقریبا پس از گذشت یک ساعت پذیرش نکرد، جان خود را از دست داد.

یون سوک یئول رئیس جمهور کره جنوبی در جلسه‌ای درباره همکاری میان فرمانداری‌های مرکزی و محلی که در کاخ آبی برگزار شد، گفت: وقتی مردم بیمار هستند، اگر نتوانند به موقع و به درستی درمان شوند، دولت وظیفه قانونی خود را انجام نداده است.

وی با استناد به ماده‌ای در قانون اساسی کره جنوبی که حق مردم برای تامین حفاظت از سلامتی‌شان توسط دولت و مسوولیت دولت در ارائه آن را تعیین می‌کند، اظهار داشت: افزایش ۲ هزار نفری ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پزشکی حداقل اقدام لازم برای عمل به این وظیفه قانونی دولت است. کشور ما در حال حاضر با کمبود شدید پزشک مواجه است. در آینده نزدیک، این وضعیت جدی‌تر خواهد شد.

یون سوک یئول با اشاره به این‌که افزایش ظرفیت پذیرش برای رفع کمبود پزشک، به ویژه در مناطق روستایی و رشته‌های پزشکی ضروری مانند جراحی‌های پرخطر، اطفال، زنان و زایمان و طب اورژانس ضروری است، گفت: سیاست اصلاحات پزشکی با فوریت در دست انجام هستند زیرا این آخرین فرصت برای نجات دادن مردم و مناطق محلی است.

وی گفت: این موضوع نمی تواند و نباید موضوعی برای مذاکره یا مصالحه باشد.

انجمن‌های پزشکی به شدت به این طرح اعتراض کرده و می‌گویند افزایش ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پزشکی تنها کیفیت آموزش را بدون پرداختن به مسائل اساسی مانند کم بودن حقوق و مزایا و خطرات زیاد قصور پزشکی در زمینه‌های مورد نظر، کاهش می‌دهد.

یون سوک یئول گفت: انجام اقدامات جمعی با گروگان گرفتن سلامتی و زندگی مردم و تهدید زندگی و ایمنی مردم به هر بهانه‌ای غیرقابل توجیه است.

وی افزود: حتی اگر اکنون ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پزشکی را بالا ببریم، تعداد پزشکان تنها پس از گذشت ۱۰ سال شروع به افزایش می‌کند. تا کی و چگونه می‌خواهید که ما این مساله را به تعویق بیندازیم؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha