به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی که روز سهشنبه جهت بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری در دویست و هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران حضور یافت اظهار کرد: سازمان مهندسی و عمران پلهایی را طراحی کرده که برای عابران پیاده تسهیلاتی ایجاد میکند و نوآوری در طراحی را نیز بدنبال دارد.
لایحه بودجه شهر تهران امروز در دو نوبت صبح و عصر در صحن شورا بررسی خواهد شد.
شهردار تهران در جریان بررسی تبصرههای بودجه در واکنش به اظهارات اعضای شورا نسبت به واگذاری مسوولیت نگهداشت پلهای پایتخت از سازمان زیباسازی به دستگاهی دیگر، گفت: فرمایشات درست است، علت واگذاری این بود که سازمان زیباسازی در کنار استفاده از عرشهها، هزینه نگهداشت را نیز پرداخت کند اما چون ظرفیت آن وجود نداشت، مشکلاتی ایجاد شد.
وی با بیان اینکه سه پیشنهاد مبنی بر ماندن این مسوولیت دست زیباسازی یا واگذاری به معاونت حمل ونقل داریم، افزود: البته ترجیح قطعی ما این است که مسوولیت نگهداشت پلها به معاونت فنی و عمرانی واگذار شود.
قطع دکلها شهر را دچار اختلال میکند
زاکانی در ادامه این جلسه و در جریان بررسی تبصره سه با بیان اینکه بسیاری از توافقاتی که انجام داده بودیم به تاریخ زمانی نرسید، گفت: عملا شهر با این موضوع به اختلال میخورد.
به گفته شهردار تهران، برای مثال ۹۵۰ دکل مشمول قانون میشوند که توافقاتی صورت گرفت اما به تاریخ زمانی نرسید ولی با حکم قانونی باید این دکلها قلع شوند اما با قلع آنها شهر دچار اختلال خواهد شد.
وی درباره بند ۱۱ تبصره ۳ مبنی بر تعیین تکلیف محدثات بدون پروانه یا مغایر با مفاد پروانه در محدوده شهرها که تا قبل از ۱۴۰۰ رای کمیسیون ماده ۱۰۰ دارند، افزود: ما نگاه درآمدی به این موضوع نداریم بلکه نگاه ما گره گشایی از کار مردم است، کاری که مجلس انجام داد خدمت به مردم بود.
شهردار پایتخت در جریان بررسی تبصره چهارم با بیان اینکه حکم برقی سازی برای این است که اساساً امروز موضوع تأمین و مصرف سوخت های فسیلی به یک مشکل تبدیل شده است، گفت: ما هیچ چاره ای جز برقی سازی نداریم. در برنامه چهارم این حکم به ما تکلیف شده است. البته در کم و کیف برقی سازی، سوالاتی وجود دارد.
اتوبوس داخلی سه میلیارد تومان گران تر از اتوبوس خارجی
زاکانی با بیان اینکه برای خرید اتوبوس از مجموعه های مختلف قیمت گرفتیم، گفت: قیمت ها حداقل ۳۱۶ هزار یورو و حداکثر ۳۴۷ هزار یورو بود. برای بخشی از این موضوع نیز پیمان کلی بسته شد. وقتی موضوع به سفر به چین کشیده شد و از نزدیک با ظرفیت ها آشنا شدیم، دیدیم که با همین کیفیت، قیمت ها ارزان تر است.
شهردار تهران با بیان اینکه آنچه مورد تأکید دولت و وزارت صمت بود اینکه باید بسته اولیه کامل وارد شود تا مشکل شهر را حل کنیم، تصریح کرد: ۲۹ ماه و ۹ روز پیش، از هزار و ۸۶۰ اتوبوس تهران ۸۸۰ دستگاه در گردش داشتیم. این درحالی بود که نیاز شهر تهران ۱۰ تا ۱۱ هزار اتوبوس است. ما چرا مردم را به اسارت گرفته ایم؟ به همین دلیل تأکید دولت بر این بود که بسته اول کامل و به صورت برقی وارد شود تا بتوان گشایش ایجاد کرد.
همچنان حامی تولید داخلی هستیم
وی ادامه داد: ما در نهایت به رقم ۲۲۰ هزار یورو و تحویل در بندرعباس رسیدیم و قیمت گذاری ها نیز توسط کارشناسان انجام شد و ما ورودی به ماهیت نداشتیم. رقم هر اتوبوس داخلی بیش از سه میلیارد تومان از اتوبوس خارجی بالاتر بود و با این حال برای تقویت و حمایت از بخش داخلی، با این تولیدکنندگان نیز قرارداد بستیم.
زاکانی با تأکید بر اینکه ما به تولیدکنندگان خارجی اعلام کردیم که باید تکنولوژی را به ایران انتقال دهند تا مابقی اتوبوس ها در داخل کشور تولید شود، اظهار کرد: وظیفه شهرداری تهران تولید واگن نیست؛ اما بستری را فراهم کرده تا بتوان واگن تولید کرد. امروز سایر شهرها به ما متوسل شده اند. در این راستا از سرمایه گذار خارجی و شریک داخلی و ظرفیت شهرداری برای ایجاد درآمد پایدار در شهر استفاده شده است.
شهردار تهران با بیان اینکه عدد و رقم و شرایط در لایحه موردنظر مشخص شده است، گفت: ما به این سمت رفتیم که خدمت خوب به مردم ارائه دهیم و هزینه ها کاهش یابد. همین رقم ۲۷۳ هزار یورویی برای اتوبوس های داخلی پیش از سفر به چین ۳۱۶ هزار یورو بود و ما ۱۰۰ هزار یورو از این مبلغ کم کردیم؛ این به معنای ۵.۵ میلیارد تومان به ازای هر اتوبوس است و اگر تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را در نظر بگیریم نزدیک به ۱۵ همت اعتبار هزینه می شد.
طرف قرارداد خرید اتوبوس دومین تولیدکننده برتر چین است
وی با بیان اینکه برخی خدمات پس از فروش در داخل کشور مطلوب نیست، اظهار کرد: شرکتی که با آن وارد قرارداد شدیم، دومین تولیدکننده برتر چین است و متعهد شده که بر خلاف رسم موجود آن کشور، انبار نگهداری برای نگهداری قطعات به ارزش ۱۰ میلیون یورو در ایران ایجاد کند.
زاکانی همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از مجموعه ها علاقمند هستند از این خدمات سود ببرند اما این خدمت در یک شرکت ارائه می شود و ما در این موضوع شریک خواهیم شد و منبع درآمد پایدار برای تهران خواهد شد.
شهرداری، تاکسی داری، ون داری و موتورداری نمی کند؛ سودش به جیب کارمندان و بازنشستگان می رود
وی ادامه داد: ناظر به ون، تاکسی و موتور به هیچ وجه نمی خواهیم تاکسی داری، ون داری و موتورداری کنیم، گفت: سود این بخش به جیب کارمندان و بازنشستگان می رود. ۱۳ هزار کارمندی که در حوزه حقوق و دستمزد در مضیقه قرار دارند، مورد عنایت ما هستند. این مجرایی است که قانون به ما اجازه داده و هم به صرفه و صلاح شهرداری و هم به صرفه و صلاح کارکنان است.
شهردار تهران با بیان اینکه ترخیص یوروی اختصاص یافته یک درصد است، یادآور شد: پولی که امروز داده می شود و خودرویی که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خریداری می شود، در بازار ۶ میلیارد تومان قیمت دارد. این فاصله به عنوان ارزش افزوده کجا قرار می گیرد؟ برای شخص بنده است یا برای شهر و شهرداری خواهد بود؟ شرکت هایی که زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و صندوق ذخیره تأسیس می شوند، این کار را انجام می دهند و نسبتی با ما ندارند؛ ضمن اینکه شهرداری خدمات نوینی را به این دو بخش ارائه خواهد داد.
زاکانی با اعلام اینکه امسال دو میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت پلاک گذاری شده است، خاطرنشان کرد: قرار است ۱۵ هزار دستگاه موتورسیکلت تحویل داده شود. آیا این تعداد موتور نیازها را برآورده می کند؟ این تعداد موتور کافی نیست. لذا باید نکاتی را مطرح کنیم که منطق درستی داشته باشد.
وی با بیان اینکه علت این اقدامات صرفه و صلاح شهروندان است، اظهار کرد: ما تمام کیفیت ثابت اتوبوس ها را در قیمت به رقابت گذاشته ایم. آنچه پایین ترین قیمت را با همان کیفیت و با خدمات بهتر داشت، خریداری شد. این اقدام اتفاقاً جلوی فساد را می گیرد و ما با شفافیت این کار را انجام می دهیم. لایحه مورد نظر نیز به شورا تقدیم شده است.
شهردار تهران تأکید کرد: ما بر مدار قانونی و تکیه بر امکانات کشور گام برمی داریم؛ لذا اقدام ما قانونی است و جزئیات اقدامات نیز در لایحه آمده است. ما هر هفته با وزارت صمت جلسه برگزار می کنیم و وزیر صمت در جلسه اخیر اعلام کرد که این فرصت طلایی در اختیار شهر تهران است و اگر استفاده نشود، رقم یک درصدی ترخیص در سال آینده سه برابر خواهد شد.
در ادامه این جلسه بند سوم تبصره چهارم لایحه بودجه مبنی بر ارائه مجوز به شهرداری جهت برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی با حداکثر آراء موافق تصویب شد.
پنج نقطه مهاجرفرست به پایتخت
زاکانی در جریان بررسی تبصره ششم لایحه بودجه درخصوص کمک به سایر شهرها با بیان اینکه برخی نقاط کشور مهاجرفرست و برخی نقاط مهاجرپذیر هستند، اظهار کرد: کلانشهرها عمدتاً مهاجرپذیر هستند و تدبیر وزارت کشور این بود که کلانشهرها نسبت به نقاط مهاجرفرست خدماتی را ارائه کنند تا منجر به کاهش مهاجرت شود.
شهردار تهران با تأکید بر اینکه پنج نقطه مهاجرفرست برای پایتخت مشخص شد و وزیر کشور نامه رسمی ارسال کرد، یادآور شد: تأییدیه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها باید مورد توجه شورای شهر قرار بگیرد. هیئت وزیران رقم را مصوب نمی کند و به همین دلیل کمک به یکی از این نقاط عملیاتی نشد. ما زیرساخت ها را در این بخش فراهم کردیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: خیرات این امر برای تهران صدها برابر بیشتر از این است که آن نقاط را رها کنیم تا تبعات مهاجرت آن به پایتخت برسد.
زاکانی همچنین تصریح کرد: سال گذشته کلانشهرها و شهرهای نیازمند کمک مشخص شدند؛ برخی کلانشهرها کمک کردند اما ما به این دلیل نتوانستیم کمک کنیم که در دولت قابلیت پرداختن به موضوع وجود نداشت. اینکه برای یک خودرو در هیئت وزیران تصمیم گیری می شود، روال غلطی است و باید اصلاح شود.
شهردار تهران با بیان اینکه وزیر کشور نامه ارسال کرده و پنج شهر را به ما معرفی کرده است، یادآور شد: می توان هم نظارت شورا و هم تأییدیه وزارت کشور را در کمک به شهرهای نیازمند در نظر گرفت.
زاکانی در جریان بررسی تبصره هفتم لایحه بودجه در جذب نیروهای انسانی، با بیان اینکه ما رویه ای در شهرداری داریم که کسی که وارد این مجموعه می شود به درد شهر بخورد و شهرداری بتواند کارآمد باشد، گفت: در سال های قبل نیروهای جذب شده مازاد بر نیاز بوده است.
شهردار تهران با بیان اینکه برخی تریبون را روشن می کنند و حرف هایی را می زنند که ما متحیر می شویم، تأکید کرد: ما می توانستیم ۵۰ درصد نیروی خروجی، نیرو جذب کنیم اما انجام ندادیم. ما حجم کار را افزایش دادیم تا انباشت نیروهای گذشته بتوانند فعالیت کنند. ظرفیت شهرداری با تمام توان فعالیت می کند اما از طرفی دیگر قدرالسهم تملک دارایی مالی و سرمایه ای را سال به سال کاهش می دهیم و برای سال آینده به ۳۶ درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه حلقه ای به نام نظام ارزیابی در شهرداری تشکیل شده تا با افراد مصاحبه کنند و اگر به اقتضای نیاز باشد جذب صورت گیرد، افزود: هزینه های جاری که بخشی از آن حقوق پرسنل است کاهش یافته است این در حالی است که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر نیرو در شهرداری مشغول به فعالیت هستند که بیش از ۵۰ هزار نفرشان به طور مستقیم با ما فعالیت می کنند.
زاکانی با تأکید بر اینکه ما به این افراد می گوییم اگر برای شهرداری کاربردی باشند جذب خواهند شد و در غیر این صورت مخالفت صورت می گیرد، گفت: از یک راننده تا یک متخصص همه ارزیابی می شوند. بنده به عنوان شهردار تهران پسرخاله و دخترخاله خود را وارد شهرداری نکرده ام. این مباحث به افکار عمومی آسیب می زند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: نزدیک ترین فرد به بنده ماه ها بیکار بود و با اینکه می دانستم به درد شهرداری می خورد، وارد مجموعه نکردم.
شهردار تهران با بیان اینکه افراد کاری نکنند که شهرداری به ورطه ای بیفتد که دغدغه اش نارضایتی پرسنل باشد، افزود: افزایش پرسنل باعث می شود کار صورت نگیرد و دچار مشکل شویم.
نظر شما