غریب‌شاهی:عشایر همیشه حضور حداکثری در انتخابات دارند/امینی:مجلس جامعه عشایر را حمایت کند

شهرکرد -ایرنا - بخشی از نمایندگان جامعه عشایری به عنوان یکی از مولدترین جوامع ایران، بارها حضور حداکثری در انتخابات را در حافظه سیاسی کشور به ثبت رسانده‌اند و اکنون آنها نیز معتقدند که جامعه عشایری در انتخابات ۱۱ اسفندماه حضور چشمگیر دارد، اما معتقدند که مجلس دوازدهم به مطالبات و خواسته‌های این قشر نیز بیش از گذشته توجه جدی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جمعی از ساکنان سیاه‌چادرهای چهارمحال و بختیاری می‌گویند: با وجود همه کمبودها و کاستی‌ها برای اقتدار، عزت و حفظ نظام جمهوری اسلامی و پیگیری مطالبات از طریق انتخابات هستیم و آماده نقش‌آفرینی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هستیم.

آن‌ها می‌گویند: عشایر ذخایر انقلاب و قشر وفادار به نظام جمهوری اسلامی هستند و در انتخابات ۱۱ اسفند ماه این جامعه به مهاجمان بازی انتخابات تبدیل و برای انقلاب گل زنی می‌کنند.

۱۴ درصد جمعیت استان چهارمحال و بختیاری معادل ۱۲۴هزار و ۱۷۳ نفر در قالب ۲۵هزار و ۱۱۰ خانوار را عشایر تشکیل می‌دهند و این استان از نظر جمعیت عشایری دومین استان کشور به شمار می‌رود و با دارا بودن یک میلیون و ۹۱۰ هزار و ۹۵۶ راس دام سبک و سنگین ۲۵ درصد گوشت کل کشور و ۳۵ درصد صنایع دستی و محصولات لبنی را تولید می‌کنند.

با توجه به جایگاه چهارمحال و بختیاری به عنوان قطب عشایری کشور، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد در میزگردی با حضور نوید غریب شاهی‌ بختیاری هفت‌لنگ محقق و پژوهشگر، نعمت‌الله نجفی دهکری عشایر کوچرو اهل شهرکرد، سید احمد موسوی عبداللهی از عشایر بختیاری چهارلنگ و مریم امینی از معلمان مناطق عشایرنشین دلایل حضور حداکثری عشایر در دوره‌های مختلف را بررسی کرد.

غریب‌شاهی:عشایر همیشه حضور حداکثری در انتخابات دارند/امینی:مجلس جامعه عشایر را حمایت کند
نوید غریب شاهی بختیاری/ پژوهشگر

در انتخابات عشایر می‌آیند نیاز به دعوت ندارد

محقق و پژوهشگر حوزه عشایر چهارمحال و بختیاری می‌گوید: عشایر قشر وفادار انقلاب اسلامی به شمار می‌آیند که در برهه‌های زمانی مختلف و شرایط حساس کشور هرچند در مناطق سخت‌گذر حضور دارند اما همواره پشتیبان نظام بوده‌اند و به شکل‌های مختلف از این انقلاب حمایت کرده‌اند.

نوید غریب‌شاهی بختیاری در این میزگرد افزود: وقتی می‌خواهیم حضور گسترده و بالای عشایر را در صحنه‌های انتخاباتی به تصویر بکشیم اعلام می‌کنیم که نقش عشایر حتی بالای ۱۰۰ درصد است.

وی با اشاره به این تعبیر جامعه عشایری که می‌گویند: "یک جَر کُوهی و یک جَر مالی داریم" اضافه کرد: امروز موسم جنگ بین‌المللی است و عشایر به عنوان ذخایر انقلاب اسلامی باید با حضور پرشور خود در پای صندوق‌های رای از اقتدار نظام حفاظت کنند و مطالبه‌گری را به زمان مناسب دیگری موکول کرد.

غریب‌شاهی تاکید کرد: حضور نیافتن در پای صندوق‌های به مثابه قبول و تایید وضع موجود است و هرکسی که خواهان تغییر و حل مشکلات فعلی است باید در آوردگاه روز ۱۱ اسفند مشارکت داشته و مُصلح و فردی که صاحب ایده باشد، را انتخاب کند.

غریب‌شاهی:عشایر همیشه حضور حداکثری در انتخابات دارند/امینی:مجلس جامعه عشایر را حمایت کند
نعمت الله نجفی/ عشایر شهرکرد

عشایر همیشه حماسه‌آفرین هستند

نعمت‌الله نجفی دهکردی یکی دیگر از عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: عشایر ایران در سال ۵۷ به فرمان امام خمینی(ره) بر علیه رژیم پهلوی همدوش سایر قشرها مردم قیام کردند تا جمهوری اسلامی جایگزین حکومت ستم‌شاهی شود و در جنگ تحمیلی نیز با تقدیم هزاران شهید، از دستاوردهای انقلاب اسلامی پاسداری کردند.

وی با بیان اینکه برگزاری انتخابات پرشور پشتوانه‌ای عظیم برای نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌آید، ادامه داد: امروز نیز وظیفه همه ملت ایران به خصوص عشایر است که با شرکت در انتخابات و انتخاب نمایندگان اصلح در سنگر دیگری که موجب عزت و اقتدار نظام می‌شود از جمهوری اسلامی محافظت و نگهبانی کنند.

نجفی اضافه کرد: ما عشایر ایران به فرمان رهبر معظم انقلاب در سنگر تولید همواره از کشور خود حمایت کرده‌ایم و با شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیز حمایت خود را از نظام جمهوری اسلامی به اثبات می‌رسانیم.

غریب‌شاهی:عشایر همیشه حضور حداکثری در انتخابات دارند/امینی:مجلس جامعه عشایر را حمایت کند
سید احمد موسوی عبداللهی / عشایر بختیاری

با وجود مطالبات مغفول مانده؛ در صحنه انتخابات هستیم

سید احمد موسوی عبداللهی یکی از عشایر بختیاری چهارلنگ گفت: با وجود خواسته‌های مغفول مانده اما از پشتیبانی نظام جمهوری اسلامی چشم پوشی نمی‌کنیم و با استفاده از حق قانونی از فرصت انتخاب نمایندگان مجلس برای دستیابی به مطالبه‌های خود استفاده می‌کنیم.

وی گفت: با مشارکت بالای ۶۰ درصدی مردم در عرصه انتخابات؛ ملت ایران حرفی برای گفتن در مجامع بین‌المللی خواهند داشت در حالی که با مشارکت پایین نمی‌تواند در عرصه بین‌المللی از حرف زد.

این عشایر بختیاری تاکید کرد: جامعه عشایر چهارمحال و بختیاری به واسطه تعصب، وفاداری، وطن پرستی و وطن دوستی در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان در انتخابات شرکت می‌کنند.

غریب‌شاهی:عشایر همیشه حضور حداکثری در انتخابات دارند/امینی:مجلس جامعه عشایر را حمایت کند
مریم امینی / معلم عشایری

مجلس توجه ویژه به عشایر داشته باشد

مریم امینی معلم روستایی - عشایری نیز گفت: انتخابات برای قشر دانش آموز عشایر به خصوص رای اولی‌ها مهم و حساس است و دانش آموزان عشایری نیز دوشادوش سایر همکلاسی‌های خود برای حضور و شرکت در سرنوشت خود در روز یازدهم اسفند ماه در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند.

غریب‌شاهی:عشایر همیشه حضور حداکثری در انتخابات دارند/امینی:مجلس جامعه عشایر را حمایت کند

خواسته‌های ساکنان سیاه‌چادرهای بختیاری از نمایندگان خانه ملت

اما عشایر چهارمحال و بختیاری در کنار تاکید خود بر حضور پرشور در عرصه انتخابات خواسته‌هایی نیز از نمایندگان آینده خانه ملت دارند که آنها را در این میزگرد مطرح کردند.

پژوهشگر و فعال جامعه عشایری گفت: برخی از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در جریان تبلیغات، خود را عشایرزاده معرفی می‌کنند در حالی‌ که ۴۰ سال پیش از منطقه خارج شده و حتی یک شب هم زندگی زیر سیاه چادر را تجربه نکرده است.

غریب‌شاهی با اشاره به پوشیدن لباس محلی از سوی برخی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دام و مرتع از شاخصه‌های مهم جامعه عشایری است و نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی باید به جای بیان وعده‌هایی که برخی از آن‌ها غیرواقعی است، برنامه‌های خود را در سه شاخص انسان، دام و مرتع اعلام کنند.

وی گفت: من وارث فرهنگی و لباسی هستم که آن را به تن دارم اما آیا نامزدی که می‌خواهد به نمایندگی از من راهی مجلس شود و می‌گوید من درد شما را می‌دانم کدام درد و مشکل من را می‌داند و درمان و راهکار او چیست؟

جامعه عشایر فقیر نیست

این محقق و پژوهشگر چهارمحال و بختیاری گفت: جامعه عشایری از نظر مالی فقیر نیست و نیاز به ترحم ندارد اما این جامعه از نظر دسترسی به امکانات و خدمات در فقر و محرومیت به سر می‌برد، نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی برای رفع این محرومیت چه برنامه‌ای دارد؟

غریب‌شاهی اظهار داشت: جامعه عشایر محروم است اما نه از لحاظ مالی بلکه به واسطه برخی ناعدالتی‌ها، دچار محرومیت شده است نامزد مجلس شورای اسلامی برای رفع این نابرابری‌ها چه برنامه‌ای دارد؟.

نیروی انسانی جامعه عشایری جایگاهی در استخدام‌ها ندارد

غریب شاهی ادامه داد: امروز نیروی انسانی بومی جامعه عشایری در سازمان امور اداری استخدامی سهمیه ندارد و بیشتر افرادی که در بخش‌های مربوط به عشایر استخدام می‌شوند از جامعه شهری هستند.

او ادامه داد: نیروی انسانی شهری در شهر بزرگ شده و توان راه رفتن و گذر از کوه‌ها و دره‌ها را ندارد و در زمان مشکل نمی‌تواند پاسخگوی جامعه عشایری باشد نامزدهای که قرار است فردا در جایگاه نمایندگی از حقوق عشایر دفاع کنند چه برنامه‌ای برای رفع این مشکل دارند؟

غریب‌شاهی با تاکید بر ضرورت تعادل بین دام و مرتع گفت: امروز همه از بالا بودن قیمت گوشت نگران و ناراحت هستند اما آیا قیمت فرآوری یک کیلو فرآورده لبنی چقدر برای جامعه عشایری هزینه دارد؟

این فعال جامعه عشایری در خصوص تعادل دام و مرتع یادآور شد: براساس ماده هشت آیین‌نامه ساماندهی جامعه عشایری، بخشی از پایاب سدها و مراتع باید در اختیار عشایر باشد که اکنون این آیین‌نامه به خوبی رعایت نمی‌شود، نامزدهای انتخاباتی که می‌گویند من درد عشایر را می‌دانم چه برنامه‌ای در این بخش و در بحث تخریب و تصرف‌ها دارد و چقدر قدرت چانه‌زنی در این خصوص را دارد؟

غریب‌شاهی گفت: امروز دستگاه‌های خدمات‌رسان و حمایتی به واسطه سخت‌گذر بودن کمترین خدمات را به جامعه عشایری می‌رسانند.

وی با اشاره به تبدیل شورایعالی عشایر به شورایعالی جهاد سازندگی، توسعه روستایی و امور عشایری گفت: براساس این تصمیم شورایعالی عشایر از یک دستگاه تخصصی به مجموعه دفتر توسعه روستایی واگذار شده است،با توجه به اینکه سازمان امور عشایر جهادی‌ترین مجموعه مدیریتی در این بخش به شمار می‌رود نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای بازگرداندن دبیرخانه شورای عالی امور عشایر به مجموعه تخصصی خود چه برنامه‌ای دارند؟

غریب‌شاهی با بیان اینکه بیشتر سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان متوجه نیستند آنجایی که روستا به پایان می‌رسد، عشایر شروع می‌شود، اضافه کرد: آیا نماینده منتخب این قدرت را دارد که ردیف بودجه اعتباری سهم عشایر را جذب کند.

او ادامه داد: انتظار جامعه عشایری این است که منتخب آن‌ها در مجلس شورای اسلامی بتواند با استفاده از سرمایه اجتماعی، کنشگران و مشورت با نخبگان، ریش‌سفیدان و معتمدان حداقل یک طرح اثرگذاربرای حل مشکلات این جامعه بنویسد.

این فعال جامعه عشایری با بیان اینکه هم‌اکنون قدرت ساختار اداری بیشتر از قدرت ساختار ایلی است، گفت: انتظار جامعه عشایری از نمایندگان خانه ملت این است که بین این ۲ ساختار تناسب ایجاد شود نه اینکه تنها ساختار اداری را ببینند.

غریب شاهی یادآور شد: ساختار ایلی موجب حفظ هویت فرهنگی و اجتماعی عشایر می‌شود در این ارتباط نماینده منتخب مجلس شورای اسلامی باید بتواند ساختار ایلی جامعه عشایری را حفظ کند چرا که این ساختار به انسجام، اتحاد، مرزداری، وطن پرستی و حتی حضور در پای صندوق‌های رای کمک می‌کند.

تصویب اعتبار برای تامین امنیت و نهاده دامی؛ مهمترین نیاز عشایر

نجفی دهکردی از عشایر کوچرو چهارمحال و بختیاری با تاکید افزایش امنیت برای عشایر گفت: تامین امنیت در طول کوچ و پس از آنها از مهمترین مطالبه جامعه عشایر به شمار می‌رود که انتظار است مجلس با تصویب بودجه در این مسیر به عشایر توجه کند.

وی فراهم شدن تامین نهاده‌های دامی در زمان مقرر را از دیگر خواسته‌های جامعه عشایری عنوان کرد و اظهار داشت: نهاده‌های مورد نیاز جامعه عشایر باید در پاییز تامین می‌شد اما به دلایل مختلف این نهاده‌ها در فصل زمستان به دست عشایر می‌رسد.

این عشایر تصویب بودجه برای بهبود وضعیت ایل‌راه‌ها را از دیگر مطالبات جامعه عشایری چهارمحال و بختیاری از مجلس آینده عنوان کرد و یادآور شد: راه‌های عشایر بسیار تنگ و مناسب کوچ نیست و عشایر در زمان کوچ در این بخش با مشکلاتی روبرو هستند.

نجفی دهکردی یادآور شد: امروز به واسطه بسیاری از مشکلاتی که گریبان‌گیر جامعه عشایری شده این جامعه تولیدکننده نسبت به گذشته کوچک شده و همین جمعیت باقی‌مانده نیز با مشکلات متعددی روبرو است.

وی با اشاره به خشکسالی‌های پی‌درپی و خرید نکردن به موقع گوشت که به جای بهار در زمستان خریداری می‌شود، افزود: مهمترین خواسته جامعه عشایری از مجلس دوازدهم تصویب قانونی برای خرید به موقع گوشت عشایر است.

نجفی تاکید کرد: جامعه عشایر برای حل مشکلات و مسائل خود به حضور نمایندگانی از جنس خود در خانه ملت نیاز دارند که درد آن‌ها را بشناسند و بتوانند از حقوق آن‌ها دفاع کنند.

او ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای رفاه مردم شهرنشین و روستانشین طرح‌ها و لوایحی به تصویب می‌رسانند اما در هنگام تصویب قوانین و لوایح جامعه عشایرنشین همیشه در حاشیه قرار دارد.

نمایندگان مجلس دانش‌آموزان عشایری را فراموش نکنند

مریم امینی از معلمان مناطق عشایرنشین بخش میانکوه شهرستان اردل گفت: در زمان حاضر هشت هزار دانش‌آموز عشایری در این استان وجود دارد و به جای اینکه مدارس عشایری در کنار دست این دانش‌آموزان باشد این مدرسه‌ها در برخی از روستا و دهستان پایه‌گذاری شده و دانش‌آموزان باید هر روز فرسنگ‌ها راه را بروند تا به کلاس درس برسند.

این معلم دانش‌آموزان عشایری در چهارمحال و بختیاری افزود: نماینده منتخب باید بتواند از حق و حقوق دانش‌آموزان عشایری دفاع کند و زیرساخت مناسب برای تحصیل این گروه از دانش‌آموزان که از لحاظ استعداد و هوش ذاتی از دیگر دانش آموزان چیزی کم ندارند را فراهم کند.

او با بیان اینکه ۱۶ مدرسه عشایری چهارمحال و بختیاری بیشتر در روستاها و دهستان‌ها هستند گفت: دانش‌آموزان عشایری این استان هر روز باید با گذر از جره‌ها و رودخانه‌ها خود را به کلاس درس برسانند.

این معلم معتقد است: نماینده جامعه عشایری کسی است که بتواند حق و حقوق دانش‌آموزان عشایری را مطالبه کند.

این معلم عشایری چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکلات معلمان جامعه عشایری معتقد است: معلمان جامعه عشایری باید از درون خودشان باشد تا با مشکل تامین مسکن و سایر مشکلات معیشتی روبرو نشود.

امینی ادامه می‌دهد: امروز بسیاری معلمان برای اینکه مشکلات رفت و آمد خود را به حداقل برسانند مجبورند با تامین مسکن برای خود در همان منطقه سکونت کنند.

به گزارش ایرنا، جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار با ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر است.

عشایر چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک دارند و سالانه افزون‌بر یک‌هزار تُن پشم، ۲۲ هزار تُن گوشت قرمز و ۳۵ هزار تُن شیر در مناطق عشایری استان تولید می‌شود.

عشایر این استان در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند.

چهارمحال و بختیاری با ۱۲ شهرستان و بیش از یک میلیون نفر جمعیت چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی و یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و دوره ششم مجلس خبرگان روز ۱۱ اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha