نوروز ماندگار در دیار خسرو و شیرین

قصرشیرین - ایرنا - طبیعت شهرستان گرمسیری "قصر شیرین" و دیار "خسرو و شیرین" زودتر از دیگر مناطق کشورمان رخت نو بر تن می کند؛ بهار از اوایل اسفند ماه در این خطه مرزی کشورمان آغاز می‌شود و به همین سبب همواره خاطرات ماندگاری برای گردشگران و زائران رقم زده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین قبل از هر چیز به سبب دروازه ورودی عتبات عالیات همواره برای زوار اباعبدالله و ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته است و از دیگر سو این شهرستان برای تمامی علایق و سلایق مختلف جای دیدنی و مناطق بکر دارد؛ از مجموعه آثار تاریخی گرفته تا مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس و طبیعت بکر با سرسبزی و نخل های سرافراز و رود همیشه خروشان الوند، گویی قصر شیرین در همه حال کام مهمانانش را شیرین می کند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با قدمت کهن ۶ هزار ساله دروازه ورود به عراق و تمدن بابل و در مسیر هگمتانه و کنگاور به تیسفون پایتخت امپراتوری ایران در دوره اشکانیان و ساسانیان؛ بیش از ۱۰۰ اثر ثبتی و شناسایی شده باستانی دارد که همواره کانون توجه و مقصد مسافران و گردشگران نوروزی و کاروان‌های راهیان نور هدف گردشگران داخلی و خارجی است.

قصرشیرین با ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است که علاوه بر مبادلات تجاری و اقتصادی در این مرزها، روزانه پذیرای مسافران و گردشگرانی است که به داخل و خارج کشور تردد می کنند.

وجود اماکن طبیعی و چشم اندازهای زیبا، عبور رودخانه الوند از دل شهر، وجود جاذبه‌های تاریخی شامل عمارت خسرو، چهارقاپو، کانال ساسانی، کاروانسرای شاه عباسی، بان قلعه و نهرشاه گدار نیز خود زبان گویای تاریخ این بوم و بر است.

از دلایل نام گذاری قصرشیرین احداث کاخی برای شیرین همسر مسیحی خسرو پرویز در محله ی چهارقاپی قصرشیرین بوده که البته این شهرستان به واسطه داشتن قدمتی طولانی در گذشته نیز نام های دیگری همچون دستجرد یا دستگرد داشته و یونانیان نیز آن را آرت میتا گفته اند که آرت در زبان لاتین به معنی معماری است.

نوروز ماندگار در دیار خسرو و شیرین

کاخ خسرو (حوش کوری)

کاخ خسرو یا در اصطلاح محلی (حوش کوری) به گفته مورخان یکی از عجایب جهان در حاشیه شمالی شهر کنونی قصرشیرین و در نزدیکی آتشکده چهارقاپی است که هنوز هم بقایای آن وجود دارد و بر روی سکویی بلند به ارتفاع هشت متر پس از قرنها همچنان خودنمایی می کند.

کاخ خسرو بنایی است از دوره ساسانیان که خسرو پرویز پادشاه ساسانی آن را در جوار شهر کنونی قصرشیرین برای همسرش شیرین ساخته، این کاخ دارای ورودی با جهت شرقی - غربی است که با استفاده از مصالح لاشه سنگ، آجر و گچ روی صفحه به ارتفاع تقریبا هشت متر بنا شده است.

جغرافیا نویسان این بنا را جزء عجایب دنیا دانسته اند زیرا بعد از یک هزار و ۵۰۰ سال طاق سنگی آن هنوز تخریب نشده و این عمارت از ۲ بخش تالار رسمی و خصوصی تشکیل شده که مورخان و جغرافی نویسان ایرانی و عرب هر کدام مطالبی نوشته اند و بیشتر آنان معتقدند این کاخ توسط خسرو پرویز در میان باغ وسیعی ساخته شده بود که حیوانات وحشی با کمال آزادی در این مکان زیست می کردند و آب فراوانی از رودخانه الوند در جدولی مرتفع به این باغ وارد می شد و مورخان جهان این کاخ را جز عجایب جهان می دانند که در سال ۶۲۸ میلادی توسط هراکلیوس ویران شد.

چهار قاپو

عمارت چهارقاپو یا چهارقاپی به معنی چهار در و آتشکده های زمان ساسانی در شهر مرزی قصرشیرین از نوع آتشکده هایی است که دارای دالان طواف بوده ولی در اثر مرور زمان بویژه در دوران هشت سال جنگ تحمیلی رواق آن فرو ریخت ولی با این وجود در برخی از قسمت ها آثاری از آن هنوز دیده می شود.

اگرچه بیشتر باستان شناسان این بنا را آتشکده ای از زمان خسرو پرویز پادشاه ساسانی می دانند ولی برخی نیز آن را کاخی از همان دوران و متعلق به پادشاهان ساسانی دانسته اند.

نوروز ماندگار در دیار خسرو و شیرین

نهر شاهگدار

نهر شاهگدار اثری از دوره ساسانیان در جبهه شمالی بنای معروف به عمارت خسرو به موازات جاده کمربندی قصرشیرین – خسروی وجود دارد که بقایای سامانه های آبرسانی دوره ساسانی به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر قابل رویت و در میان اهالی محل به نهر شاهگدار معروف است.

این کانال از طریق بندی که در شمال شرقی روستای سیدایاز از توابع بخش مرکزی شهرستان قصرشیرین قرار دارد، آب رودخانه حلوان یا الوند را به حاشیه شمالی شهر قصرشیرین انتقال می دهد.

نوروز ماندگار در دیار خسرو و شیرین

موقوفه سرای شاه عباسی

موقوفه سرای شاه عباسی دارای معماری به سبک هنر ایرانی و اسلامی در مرکز شهر قصرشیرین به مساحت سه هزار و ۶۰۰ متر مربع با طول ۶۰ متر و ارتفاع پنج متر از داخل، در گذشته مکانی برای پذیرایی زائران عتبات عالیات بوده و طوری طراحی شده که در زمستان گرم و تابستان خنک است.

قسمت زیادی از این موقوفه سرا که در اصطلاح محلی آن را به نام کاروانسرا می شناسند در جریان جنگ تحمیلی و حمله رژیم بعث عراق و اشغال قصرشیرین تخریب شد که پس از مرمت و بازسازی در سال های اخیر به کاربری تجاری تغییر یافته و غرفه هایی برای فروش کالاهای متعدد در آن ایجاد شده و هرکس که وارد قصرشیرین می شود برای خرید به این مکان مراجعه می کند.

نوروز ماندگار در دیار خسرو و شیرین

رودخانه الوند

رودخانه الوند در گذشته به نام های الوان یا حلوان قدیم معروف بود و امروز در زبان محلی به آن «اَلون» می گویند که از میانه شهر قصرشیرین جاری می شود و سرچشمه اصلی آن سراب «اسکندر» در غرب قلل زاگرس حد فاصل ۳۲ کیلومتری شرق دشت ذهاب و در شمال دهستان ریجاب است که در مسیر خود پس از سیراب کردن زمین های زراعی و کشاورزی و درختان نخل و نیزارهای اطراف با گذر از مرکز شهر جلوه خاصی به منطقه داده و در ادامه مسیر خود وارد عراق (دجله و فرات) می شود.

نوروز ماندگار در دیار خسرو و شیرین

مناطق عملیاتی قصرشیرین

قصرشیرین نقطه شروع و پایان جنگ تحمیلی است که هنوز هم آثار جنگ بر پیکر این شهرستان باقی است از این رو دارای مناطق عملیاتی مختلفی است که روایتگر جنگ و دفاع مردم این منطقه است و همه ساله پذیرای شمار زیادی از کاروان های راهیان نور و افرادی است که می خواهند با تاریخ جنگ و جبهه آشنا شووند.

معراج شهدا، نمایشگاه جلوه های ایثار و یادمان شهید بهشتی، رزمگاه شهدا، مسجد مهدیه، نقطه صفر مرزی خسروی، روادگاه امام حسن مجتبی (ع)، بوستان بسیج و بیمارستان مخروبه قصرشیرین از آثار باقیمانده هشت سال دفاع مقدس است که محور بازدید کاروان های راهیان نور بخصوص در ایام نوروز است.

نوروز ماندگار در دیار خسرو و شیرین

مرزهای قصرشیرین با کارکردی تجاری و مسافری

مرزهای رسمی و فعال خسروی و پرویزخان در شهرستان مرزی قصرشیرین با کارکرد بالای اقتصادی و هچنین مسافری باعث شده اند تا این مرزها به عنوان شاهراه و دروازه اقتصادی ایران به عراق نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد کشورمان ایفا کنند.

تبادل سالیانه بیش از چهار میلیارد دلار تجارت خارجی از مرزهای قصرشیرین نشان از موقعیت ویژه و نقش آن در رونق اقتصادی کشور دارد، علاوه بر این اکنون مرز خسروی مسیری امن و کوتاه برای تردد زائران عتبات عالیات و مرز پرویزخان نیز مسیری برای رفت و آمد گردشگران و مسافران از این مرز به اقلیم کردستان عراق است.

سوغاتی و صنایع دستی قصرشیرین

جارو قصری که با استفاده از برگ درخت نخل بافته می شود، چیخ با استفاده از نی و یا قامیش که از نیزارهای حاشیه رودخانه الوند ساخته می شود از معروف ترین صنایع دستی قصرشیرین است؛ همچنین از خوراکی های مختص این شهرستان مرزی در اصطلاح محلی دوشاو خرما (شیره خرما)، انواع خرما زیری، اشرسی، پیارم، لیمو شیرین و مرکبات، سبلزی، بامیه و صیفی جات است.

از غذاهای معروف قصرشیرین نیز می توان قاپلی (لوبیا پلو محلی)، بامیه گوشت، تولیه (بورانی پنیرک)، کپه (نوعی کوکوی برنج و گوشت چرخ کرده) نام برد.

اماکن اقامتی قصرشیرین

قصرشیرین به واسطه مرز خسروی و میزبانی زائران عتبات عالیات دارای مکان های اقامتی بسیار مناسب و ۱۴ هتل و مهمانپذیر با ظرفیت یک هزار و ۵۰ تخت است که در تمام ایام سال پذیرای مسافران و گردشگران و زائران اباعبدالله الحسین (ع) است و با توجه به این تعداد واحد اقامتی می تواند گزینه خوبی برای سفر به قصرشیرین باشد.

قصرشیرین برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده است

فرماندار قصرشیرین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تبریک فرا رسیدن بهار طبیعت و تقارن آن با بهار قرآن گفت: این شهرستان مرزی با انجام مجموعه مقدمه های لازم و برگزاری چند جلسه ستاد هماهنگی و تسهیل سفرهای نوروزی آماده پذیرایی از مسافران، میهمانان و گردشگرانی است که این منطقه را برای سپری کردن تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ انتخاب می کنند.

محمد نجفی افزود: قصرشیرین به عنوان دروازه کربلا دارای آثار تاریخی و تمدنی زیادی است و ظرفیت بالای مذهبی، گردشگری، فرهنگی و تاریخی منطقه باعث شده تا مورد توجه گردشگران و مسافران در تمام طول سال باشد.

وی اظهار کرد: آماده سازی تمامی واحدهای امدادی و خدمات رسان، زیبا سازی چهره شهر، تنظیف نمازخانه ها و مساجد، برپایی سفره هفت سین نوروزی، برپایی سیاه چادرهایی متناسب با ظرفیت بومی منطقه، تامین و توزیع مایحتاج و کالاهای اساسی مردم، نظارت بر بازار و رعایت بهداشت واحدهای اقامتی و صنفی و غذاخوری از جمله اقدامات لازم برای استقبال از بهار در قصرشیرین است.

فرماندار قصرشیرین همچنین گفت: مرز پرویزخان برای تردد گردشگران به اقلیم کردستان عراق و مرز خسروی برای پذیرایی از زائران عتبات عالیات آماده مهمان نوازی است و از همه مردم ایران و هم استانی های کرمانشاهی دعوت می کنیم در تعطیلات نوروز به قصرشیرین سفر کنند.

نجفی گفت: قصرشیرین جزو شهرستان های باستانی با تاریخ و تمدن کهن است و آثاری مثل عمارت خسرو و کانال ساسانی و دیگر آثار مهم منطقه در سطح جهانی به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha