زیارت، سیاحت و درمان در چشمه‌های آب گرم روادگاه امام حسن (ع) قصرشیرین

قصرشیرین- ایرنا- روادگاه امام حسن عسگری (ع) در روستای چم امام حسن (ع) شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه مکانی گردشگری و مذهبی با سه چشمه آبگرم گوگردی است و افرادی که می‌خواهند همزمان سیاحت، زیارت و درمان را تجربه کنند می‌توانند به این مکان سری بزنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روستای چم امام حسن (ع) از توابع بخش مرکزی شهرستان قصرشیرین و در ۲۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان، در مسیر قصرشیرین - گیلانغرب واقع است که روادگاهی منتسب به امام حسن عسگری (ع) در این روستا بنا شده که از دیرباز تاکنون مورد احترام مردم مذاهب مختلف اسلامی بوده و همواره پذیرای شماری از مسافران و زائران از سراسر کشور است.

در اطراف بنای تاریخی «روادگاه امام حسن عسگری (ع) »، با توجه به طبیعت سبز و درختان خرمای موجود در این منطقه بکر شرایطی برای حضور گردشگران و مسافران فراهم شده و علاوه بر این چشمه های آب گرم گوگردی این محل نیز با خواص درمانی فراوان باعث شده تا برخی به همین منظور به این مکان مراجعه کنند.

این روادگاه بر اساس روایت تاریخی محل عبور امام حسن عسگری (ع) بوده که به قصد زیارت مرقد مطهر امام رضا (ع) از عراق عازم خراسان بوده و ایشان یک شبانه‌روز در این مکان توقف داشته‌اند.

روادگاه امام حسن (ع) شهرستان قصرشیرین در زمان هشت سال دفاع مقدس محل حضور تیپ مسلم بن عقیل و شهادت جمعی از رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس است و برهمین اساس کاروان های راهیان نور نیز برای آشنایی با خاطرات سال های جبهه و دفاع مقدس به این مکان مراجعه می کنند ضمن اینکه در اطراف آن نیز منابع عظیمی از نفت، قیر و ذغال سنگ وجود دارد.

در حاشیه این مکان نیز یک قبرستان قدیمی با قدمتی بیش از یک هزار سال وجود دارد که سنگ نوشته‌های آن ها به شکل خطوط تصویری است که براساس گمانه زنی ها مربوط به دوره قبل از اسلام است.

احداث پل بر روی رودخانه، ساماندهی چشمه‌های آب معدنی، ایجاد سکوهای نشیمن و احداث سرویس‌های بهداشتی بخشی از برنامه‌های انجام شده برای این منطقه گردشگری در سال های گذشته است.

زیارت، سیاحت و درمان در چشمه‌های آب گرم روادگاه امام حسن (ع) قصرشیرین

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین در ارتباط با این مکان زیارتی و سیاحتی گفت: بنای مذهبی چم امام حسن (ع) واقع در شهرستان قصرشیرین از بناهای مذهبی استان کرمانشاه است که در این فصل از سال به دلیل واقع شدن در یک منطقه گرمسیری در قصرشیرین پذیرای گردشگران است.

«بهرنگ بابایی» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این مکان در زبان محلی مردم قصرشیرین به چم امام حسن (ع) معروف است و روزانه گروه زیادی از مردم منطقه برای زیارت در این مکان حاضر می شوند.

وی گفت: در این مکان یک ساختمان گنبدی شکل وجود دارد که در درون آن، مکانی مشخص به عنوان محل عبور امام عسگری (ع) وجود دارد و چشمه‌های آب گرم این شهرستان ( ۲ چشمه آب گوگردی و یک چشمه آب معدنی طبیعی) به عنوان منطقه نمونه گردشگری امام حسن (ع) دارای کد است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قصرشیرین افزود: این سه چشمه به فاصله اندکی از هم در منطقه نمونه گردشگری چم امام حسن (ع) قصرشیرین قرار گرفته‌اند که چشمه های آب گوگردی این منطقه بیشتر خاصیت درمانی پوستی دارند و همواره افرادی در طول سال برای درمان برخی دردهای عضلانی، پوستی و تسکین اعصاب به این چشمه ها مراجعه می کنند.

بابایی اضافه کرد: باتوجه به اقبالی که گردشگران نسبت به این چشمه های درمانی دارند، طی سالهای گذشته ۲ فصل مرمت در این منطقه نمونه گردشگری انجام و برخی زیرساخت های گردشگری همچون سکوسازی، آلاچیق، سرویس بهداشتی و حوضچه هایی برای این چشمه ها احداث شده است.

شهرستان تاریخی و مرزی قصرشیرین با داشتن آثار تاریخی فراوان از جمله مجموعه ساسانی شامل آتشکده چهارقاپو، بان قلعه، کانال آبرسانی ساسانی، کاخ خسرو، رودخانه خروشان الوند و همچنین یادمان های شهدا و آثار باقیمانده از دوران جنگ تحمیلی و وجود ۲ بازارچه و مرز رسمی پرویزخان و خسروی آماده پذیرایی و استقبال از مهمانان و گردشگران است.

قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب استان کرمانشاه واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha