فیلم| تاریخ پر افتخار ایران را در کرمانشاه ببینید

کنگاور - ایرنا - استان کرمانشاه با بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ اثر باستانی و تاریخی که بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ مورد آن به ثبت ملی رسیده و وجود سه میراث جهانی کتیبه بیستون، کاروانسرای شاه‌عباسی بیستون و منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات و آثار شاخص متعدد از دوران‌های مختلف تاریخ پر افتخار ایران، می‌تواند جذابیت ویژه‌ای برای گردشگران بویژه در نوروز داشته باشد.

به گزارش ایرنا کرمانشاه در میانه‌ رشته کوه زاگرس با تنوع اقلیمی و کوهستانی بودن به سبب وجود پناهگاه و غارهای طبیعی همواره مورد توجه انسان‌های عصر سنگ بوده‌است و از نظر بقایای سکونت‌ انسان پیش از تاریخ یکی از مناطق بسیار غنی مهم غرب آسیا و حتی جهان است.

اگرچه تاریخدانان قدمت تاریخی کرمانشاه را بین ۸ تا ۱۲ هزار سال برآورد کرده‌اند اما قدیمی‌ترین آثار سکونت انسان در این خطه غربی ایران مربوط به دورهٔ پارینه‌سنگی کهن است و ابزارهای مکشوفه از قدمت بین ۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون سال حکایت دارد.

کرمانشاه در عهد ساسانیان یکی از شهرهای مهم این حکومت بوده است و در دوران خسرو پرویز بناهای زیادی در سطح منطقه ساخته شد که بقایای آن از جمله در سنگ نگاره های بیستون همچنان جلوه گری دارد.

از کنگاور در شرق تا قصرشیرین در غرب و از اورامانات در شمال تا کرمانشاه در جنوب استان سرشار از وجود آثار باستانی و تاریخی و نیز تنوع قومی و مذهبی و به تبع آن خرده فرهنگ‌های مختلف؛ جاذبه زیادی برای استان کرمانشاه ایجاد کرده است.

سنقر و کلیایی شهر گل های آفتابگردان، صحنه و هرسین با آثار باستانی عصر پارینه سنگی، گیلانغرب شهر مقاومت و ایثار، اسلام آباد غرب شهر دلاوران مرصاد، دالاهو سرزمین چشمه های جوشان و آواهای کهن از جمله شهرهای پرجاذبه استان کرمانشاه است.

کرمانشاه حلقه وصل تمدن بین النهرین به فاصلهٔ زمینی ۵۹۰ کیلومتری تا تهران و ۳۹۰ کیلومتری تا بغداد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha