شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری برای بارش‌ پیشرو به حالت آماده‌باش درآمدند

شهرکرد – ایرنا – آخرین روز سال 1402 پیش‌بینی اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری مصادف با ورود یک سامانه بارشی قوی شده است که برای پیشگیری از هرگونه خسارت و وقوع حوادث احتمالی همه دستگاه‌های امدادی و شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، احتمال بارش شدید باران، وقوع سیل، رعد و برق، وزش باد شدید و بارش برف در ارتفاعات، در هشت استان خوزستان، کردستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، فارس، اصفهان و لرستان از روز سه شنبه و احتمال بارش باران و وزش شدید باد، در ۲۴ استان دیگر نیز، پیش بینی شده است.

آماده‌باش شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری

فرماندار کوهرنگ با توجه به اینکه شهرستان در این سامانه بارشی کانون اصلی بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری است، از آمادگی دستگاه‌های اجرایی شهرستان در بارش اخیر خبر داد.

شهباز اکبری به خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی، کوهستانی و آب و هوایی شهرستان کوهرنگ تمام اعضای مدیریت بحران و دستگاه‌های خدمات رسانی این شهرستان در حالت آماده باش قرار دارند.

او با اشاره به وجود استخرهای پرورش ماهی در شهرستان کوهرنگ ادامه داد: طی روزهای گذشته اطلاع‌رسانی کامل به شیلات‌داران برای کنترل و تنظیم ورودی و خروجی استخرهای پرورش ماهی، کشاورزان برای کنترل سربندهای اصلی و دامداران در خصوص بارش‌های پیش رو انجام شده است.

به گفته اکبری، با توجه به اینکه بسیاری از روستاهای شهرستان کوهرنگ به لحاظ مکانی در معرض خطر قرار دارند تمهیدات لازم برای پیشگیری از هرگونه بحرانی در این مناطق اندیشیده شده است.

فرماندار کوهرنگ با اشاره به اهمیت نقش دهیاران، شوراها و بخشداران گفت: با توجه به عبور رودخانه و مسیل از بیشتر شهرهای این شهرستان؛ شهرداران موظف شده‌اند آبراه‌ها و مسیل‌ها را باز نگه دارند تا موجب طغیان رودخانه نشود.

او با اشاره به وجود چندین نقطه خطرآفرین در بخش بازفت گفت: تلاش شده با تامین بیل مکانیکی و استفاده از آن در زمان نیاز برای انحراف مسیر و باز کردن مسیرهای بسته شده در اثر بارش برف از هرگونه بحرانی در این خصوص پیشگیری شود.

اکبری ادامه داد: هرچند وضعیت تجهیزات سنگین در شهرستان کوهرنگ نسبت به مابقی مناطق استان بهتر است اما با توجه وجود برف سنگین در منطقه و احتمال ذوب آن‌ها براثر بارش باران همین امر موجب شده این شهرستان با خطر بیشتری روبرو باشد.

به گفته اکبری، در این ارتباط اگر برای کوهرنگ ۱۵۰ میلی‌متر بارش پیش‌بینی شود حداقل ۶۰ میلی‌متر ذوب برف هم باید به این میزان بارش اضافه شود.

مسافران از سفر به کوهرنگ بپرهیزند

فرماندار کوهرنگ تاکید کرد: با توجه به پیش بینی فعالیت سامانه بارشی قوی طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه انتظار می‌رود مسافران تا پایان فعالیت این سامانه بارشی از حضور در کوهرنگ بپرهیزند.

شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری برای بارش‌ پیشرو به حالت آماده‌باش درآمدند

او یادآور شد: با توجه به اینکه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و دز در این شرایط بسیار وحشی می‌شوند؛ ورود به شهرستان کوهرنگ با توجه به بارش‌های پیش‌بینی شده به صلاح نیست و خطر آفرین است.

آماده‌سازی مدرسه‌ها و سالن‌های ورزشی برای اسکان اضطراری

اردل یکی دیگر از شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری است که براساس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان با حداقل ۱۱۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر بارش روبرو خواهد بود.

فرماندار اردل به خبرنگار ایرنا گفت: ضمن اطلاع‌رسانی کامل در خصوص سامانه بارشی پیش رو به عشایر درون کوچ، زنبورداران و شیلات داران؛ همه دستگاه‌های امدادی و خدمات رسانی شهرستان نیز به حالت آماده باش درآمده‌اند.

یعقوب شکوهی اظهار داشت: افزون براین تعدادی از مدرسه‌ها و سالن‌های ورزشی شهرستان اردل نیز برای اسکان اضطراری آماده‌سازی شده است.

او ادامه داد: همچنین با همت نیروهای راهداری تمام مسیل‌ها، پل‌ها و آبراه‌ها باز و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

مرخصی کارکنان دستگاه‌های در لردگان لغو است

شهرستان لردگان نیز از جمله شهرستان‌هایی است که براساس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در این سامانه بارشی حداقل ۹۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر بارش برای آن پیش بینی شده است.

فرماندار لردگان با اشاره به لغو تمام مرخصی‌ها گفت: با توجه به صدور هشدار قرمز اداره کل هواشناسی استان هم اکنون تمام نیروهای امدادی و خدمات رسان در این شهرستان به حالت آماده باش قرار دارند.

منصور کریم‌زاده افزود: در این ارتباط برای ارتقای سطح آمادگی نیروهای امدادی مانور مقابله با بحران در شهرستان لردگان برگزار شد.

او یادآور شد: با توجه به گستردگی شهرستان لردگان و تعداد بالای روستاهای مستقر در این شهرستان از همه پایگاه‌های بسیج، مردم و نیروهای جوان هلال احمر و بخش خصوص فعال در برخی از طرح‌های شهرستان (براساس ماده ۱۷ قانون بحران) در حالت آماده‌باش قرار دارند.

وی تاکید کرد: همچنین ضمن اعلام توصیه‌های لازم به کشاورزان و شیلات‌داران از دامداران نیز خواسته شده در این بازه زمانی که این سامانه بارشی فعال است از بردن دام‌های خود به کوهستان و در مسیر مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند.

وی اضافه کرد: همچنین از سدهای خاکی، ملاتی و سیل‌بند بالای شهر لردگان که در سال‌های گذشته دچار حادثه شد و این شهر را با بحران مواجه کرد بازدید شد و در زمان حاضر بخشی از این مسیر به صورت استاندارد آماده سازی شده و بخشی دیگر نیز در دست اجراست.

وی با اشاره به فرسودگی تجهیزات گفت: از مرکز استان درخواست کمرشکن شده که در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانیم با استفاده از این دستگاه بهره لازم برده شود.

فرماندار لردگان گفت: با هدف پیشگیری از بروز هرگونه حادثه‌ای به مرکز بهداشت اعلام شده تمام زنان باردار روستاهای دوردست و عشایر پا به ماه به مرکز شهرستان انتقال و اسکان داده شوند تا در زمان بحران و اضطرار نیازی به تامین بالگرد وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:

به گزارش ایرنا، یک سامانه بارشی پرقدرت از روز دوشنبه در چهارمحال و بختیاری فعال و پیش‌بینی می‌شود این سامانه در برخی نقاط استان بیش از ۱۰۰ میلیمتر باران به‌همراه داشته باشد.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه سه رودخانه زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha