مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۴۲
کد خبر: 85425029
مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

سمنان - ایرنا - مسوولان ارشد سمنان از روزهای پیش از تحویل سال ۱۴۰۳ و روزهای نخستین بهار با بازدید از بخش‌های مختلف بر میزبانی مطلوب از مسافران نوروزی نظارت داشتند و با خانواده شهدا، بیماران و معلولان و ماموران پلیس و بخش‌های خدمات‌رسان به مسافران عبوری دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان از بیست و هشتم اسفند ۱۴۰۲ با سفر به شهرستان‌های مختلف استان سمنان از نزدیک بر میزبانی از مسافران و نحوه خدمت‌رسانی نظارت کرد تا دیار دارالمرحمه به عنوان مسیر عبور زائران، به بهترین شکل رسالت خود را در میزبانی از هموطونان ایفا کند.

افتتاح بزرگترین نوروزگاه و نمایشگاه نوروزی در شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان در محل کمپ الغدیر واقع در حدفاصل میدان الغدیر تا دانشگاه آزاد اسلامی از جمله نخستین برنامه‌های استاندار سمنان برای مهیاسازی پذیرایی از گردشگران نوروزی در بیست و هشتم اسفند ۱۴۰۲ بود.

مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

نمایشگاه نوروزی شهرستان شاهرود از بیست و هفتم اسفند ۱۴۰۲ برپا شد و تا سیزدهم فروردین ۱۴۰۳ دایر خواهد بود و علاوه بر عرضه صنایع دستی و سوغات شاهرود، برنامه های آیینی و موسیقی بومی و محلی اجرا می‌شود.‌

حضور در آستان مقدس امامزاده محمد (ع) و مقبره بایزید بسطامی در بسطام شاهرود از دیگر بازدیدهای استاندار سمنان برای بررسی مهیا بودن استان سمنان در پذیرش مسافران نوروزی بود.

ابوطالب جلالی معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شاهرود، امیر کرم زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، حجت الاسلام ستار علیزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان به اتفاق اعضای هیات امنای آستان مقدس امامزاده محمد (ع) استاندار سمنان را در این بازدید همراهی کردند.

مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

استقرار گروه‌های امدادی و انتظامی در ۳۰۰ نقطه از جاده‌ها

شرکت در نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور با ارتباط ویدئوکنفرانسی با احمد وحیدی وزیر کشور در بیست و نهم اسفند ۱۴۰۲ در سالن همایش اداره‌کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از دیگر برنامه‌های نوروزی استاندار سمنان بود.

استاندار سمنان در این نشست وبیناری گفت: گروه‌های اورژانس، جمعیت هلال احمر و پلیس برای ارایه خدمات به مسافران نوروزی در بیش از ۳۰۰ نقطه از جاده‌های استان استقرار دارند.

هاشمی افزود: از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ و همزمان با آغاز طرح نوروزی پلیس، تعداد جان‌باختگان حوادث رانندگی ۶۲.۵ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه ۴۳ دهیار روستاهای واقع در مجاورت مسیر ۶۵۰ کیلومتری بزرگراه امام رضا(ع) استقرار دارند، ابراز کرد: در این نقاط از خودروهای مجهز به چراغ گردان به‌منظور کمک به تسهیل ترددها و ایجاد امنیت روانی مسافران و زائران استفاده می‌شود.

مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

هاشمی ادامه داد: از ۷۷۱ نقطه حادثه‌خیز جاده‌های کشور ۶۶ نقطه در استان سمنان قرار دارد که با تلاش انجام شده ۳۷ نقطه برابر با ۵۶ درصد، رفع اشکال و نقص شده است.

استاندار سمنان، ایجاد نوروزگاه و نمایشگاه‌های نوروزی در ورودی شهرهای استان را یکی از راهکارهای ماندگاری و رفع خستگی رانندگان و مسافران عنوان کرد.

وی ادامه داد: ۶۹ روستای هدف گردشگری استان از آمادگی کامل برای پذیرش مسافران و گردشگران نوروزی دارند.

ثبت ۲ میلیون تردد مسافران نوروزی

هاشمی با اشاره به ثبت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تردد وسیله نقلیه مسافران نوروزی در جاده‌ها طی چند روز پایانی سال ۱۴۰۲، افزود: تمام اعضای ستاد خدمات سفر استان سمنان در آمادگی کامل قرار دارند و برای رفع مشکلات احتمالی اسکان زائران و مسافرانِ خودروهای حادثه‌دیده در محورهای ارتباطی استان، در مجاورت بیمارستان‌ها همراه‌سرا ایجاد شده است.

به گفته وی، با همکاری و هماهنگی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و ستاد اقامه نماز استان سمنان، مجتمع های بین راهی و خدماتی در آمادگی کامل برای خدمات رسانی به مسافران هستند.

استاندار سمنان با اشاره به در اقامتگاه های رسمی استان سمنان آمادگی برای اسکان و پذیرایی از ۱۱ هزار نفر وجود دارد، اضافه کرد که اقامتگاه های رسمی، غیررسمی و اضطراری استان، آمادگی پذیرش ۴۹ هزار نفر مسافر را دارند.

خواب آلودگی و واژگونی عامل تصادفات در جاده‌ها

بازدید از مرکز مدیریت راه‌های استان مستقر در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان از دیگر برنامه‌های استاندار سمنان در بیست و نهم اسفند بود.

استاندار سمنان در حاشیه این بازدید در دیدار با مدیرکل ، شورای معاونان، کارکنان و راهداران اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان گفت: تصادف‌های منجر به فوت در سال ۱۴۰۲ به نسبت مدت زمانی مشابه سال ۱۴۰۱ کاهش ۶۲.۵ درصدی داشت.‌

مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

وی ادامه داد: استقرار خودروهای دهیاری مجهز به چراغ گردان در مسیر جاده های اصلی استان نقش موثری در کاهش تصادفات دارد و خواب آلودگی و واژگونی خودروهای عبوری از مهمترین دلایل تصادفات و فوتی های جاده ای در استان سمنان است.‌

وی بیان کرد: برنامه ریزی سفر آیت الله رییسی به استان سمنان ، مقابله با معضل کم آبی ، برگزاری دومین کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان و آمادگی برای انتخابات سال ۱۴۰۴ از مهمترین برنامه‌های استان در سال جدید است.‌

استاندار سمنان اضافه کرد:تمام تلاش خود را برای رضایت مردم و رفع مشکلات استان به کار گرفته‌ایم و در سال جدید نیز با همین هدف پیش خواهیم رفت.‌

حضور در شهرستان سرخه و نظارت بر نحوه خدمت رسانی به مسافران نوروزی و زائران امام هشتم(ع) در پلیس راه سرخه از دیگر برنامه‌های استاندار سمنان در بیست و نهم اسفند ۱۴۰۲ بود.

مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

بازدید از ایستگاه نوروزی گرمسار و حضور در غرفه های هلال احمر، شهرداری، میراث فرهنگی، سپاه پاسداران و امور عشایری در این شهرستان از دیگر برنامه‌های استاندار سمنان در آخرین روز از سال ۱۴۰۲ بود.

مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

استاندار سمنان در واپسین دقایق سال ۱۴۰۲ با حضور در گلزار شهدای شهرستان مهدیشهر و در کنار خانواده معظم شهدا به استقبال سال جدید رفت.‌

مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

دیدارها در نخستین ساعات سال نو

دیدار صمیمانه با هفت نفر از معلولان ذهنی مستقر در خانه کوچک حمایتی معلولان ذهنی خفیف نیک مهر در سمنان نخستین برنامه سال ۱۴۰۳ استاندار سمنان بود.

مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

استاندار سمنان در دومین برنامه‌ نوروزی با مادر شهیدان مسعود و مجید شحنه دیدار کرد و سپس با حضور بر سر مزار شهید گمنام در استانداری سمنان با آرمان‌های انقلاب اسلامی تجدید میثاق کرد.

مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

مسعود شحنه یکم فروردین ۱۳۴۷، در شهرستان تهران دیده به جهان گشود، پدرش هادی و مادرش خدیجه نام داشت. دانش‏‌آموز اول متوسطه بود که به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و پنجم تیر ۱۳۶۲، در پاسگاه‌زید عراق بر اثر اصابت ترکش به سر در سن ۱۵ سالگی شهید شد.

برادرش مجید نیز فروردین ۱۳۴۳ در شهرستان تهران به دنیا آمد، تا اول راهنمایی درس خواند. کاشیکار بود. مجید با در عضویت بسیجی و از طرف لشکر ۱۷ علی بن ابی طاالب(ع) به اسلام خدمت می کرد و سرانجام در یازدهم مهر ۱۳۶۱ هجری شمسی در منطقه عین خوش و در عملیات محرم در سن ۱۸ سالگی شهد شیرین شهادت نوشید.

مزار شهیدان شحنه در گلزار شهدای آستانه حضرت یحیی(ع) شهرستان سمنان قرار دارد.

استاندار سمنان در برنامه‌ای دیگر در نخستین روز از سال ۱۴۰۳ به بیمارستان شفا ( تامین اجتماعی ) سمنان رفت و با کادر بهداشت و درمان و بیماران بستری در این بیمارستان دیدار کرد.

مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

استاندار سمنان در برنامه‌ای دیگر در قرارگاه پلیس راه استان سمنان حضور یافت و دیدار عیدانه با سرهنگ‌ موسی بزرگی فرمانده پلیس راه استان و همکاران وی داشت.

مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

بازدید از بازارچه نوروزی راه ابریشم و بازدید از ایستگاه های هلال احمر، پلیس و میراث فرهنگی از دیگر برنامه‌های استاندار سمنان در روز نخست فرودین ۱۴۰۳ بود.

مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

دیدار عیدانه با حجت‌ الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان از دیگر برنامه‌های استاندار سمنان در روز یکم فروردین ۱۴۰۳ بود.

مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

حضور در شهرستان دامغان و استقبال رسمی حجت الاسلام رستمیان امام جمعه دامغان، مهدی بندرآبادی فرماندار شهرستان دامغان و سایر مسوولان از وی و سپس حضور در مرکز نگهداری سالمندان دامغان و دیدار و گفت و گو با کارکنان و ساکنان این مجموعه، بازدید از از زائرسرای قمر بنی هاشم(ع)، ستاد خدمت‌رسانی به مسافران و اسکان فرهنگیان دامغان به منظور نظارت بر نحوه خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی و زائران علی بن موسی الرضا(ع)، حضور در مرکز نگهداری و نیکوکاری کوثر و ریحانه در مجتمع پدر و مادر دامغان از جمله برنامه‌های استاندار سمنان در سفر به دامغان بود.

مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

افزایش سه درصدی مسافران نوروزی در استان سمنان

استاندار سمنان در دومین روز از فروردین در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان سمنان گفت: طبق گزارش‌های اعلامی شمار مسافران نوروزی در این استان در مقایسه با نوروز گذشته سه درصد افزایش یافت.

هاشمی افزود: با اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته فوتی‌های تصادفات نوروز امسال در مقایسه با نوروز ۱۴۰۲ کاهش خوبی داشت که این موفقیت با تلاش اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر استان محقق شده است.

استاندار سمنان اضافه کرد: در حوزه‌های مختلف خدمات سفر از جمله اسکان، امنیت زائران و مسافران، خدمات به زائران، جایگاه های سوخت و مسایل بهداشتی و درمانی در استان سمنان تا این لحظه عملکرد مطلوب و خوب بود.

به گفته وی، برای اسکان مسافران و زائران در استان سمنان یکهزار و ۱۰۶ کلاس و ۱۳۲ مدرسه توسط آموزش‌و پرورش، ۱۲ زائرسرا توسط اوقاف و امور خیریه و ۲۵۵ واحد تأسیسات گردشگری اقامتی از جمله هتل، اقامتگاه سنتی، اقامتگاه بوم‌گردی، مهمان‌پذیر، خانه مسافر در ایام نوروز ۱۴۰۳ برای ارائه خدمات اقامتی فعال است.

وی ادامه داد: ظرفیت رسمی اقامتی استان در گذشته هفت هزار نفر بود اما امسال به بیش از ۱۰ هزار نفر افزایش‌یافته و در حوزه اسکان غیررسمی نیز استان ظرفیت اقامت بیش از ۲۰ هزار نفر را دارد و با احتساب ظرفیت اسکان اضطراریِ ۱۸ هزاری نفری شهرداری‌ها و ستاد بحران، در تعطیلات نوروزی آمادگی برای اسکان ۵۰ هزارنفر شب در استان سمنان مهیا است.

مروری بر نخستین رویدادهای سمنان در استقبال از بهار

فعالیت ۷۴ پایگاه اطلاع‌رسانی به مسافران نوروزی

استاندار سمنان گفت: به منظور ارائه خدمات و راهنمایی گردشگران، مسافران و زائران ۷۴ پایگاه اطلاع‌رسانی در نقاط مختلف استان توسط میراث فرهنگی، هلال‌احمر، شهرداری‌ها و نیروی انتظامی در ورودی شهرها ایجاد شده است.

وی یادآور شد: در استقبال از بهار ۲۷ موزه استان شامل موزه‌های مردم‌شناسی، موزه آب، موزه‌های خصوصی و موزه‌های تاریخی و طبیعی، میزبان گردشگران و مسافران در استان سمنان هستند. برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی آیین‌ها و سنت‌های استان سمنان، ۲۰ نوروزگاه در سراسر استان با برنامه‌های آیینی، موسیقی محلی، و نوروزخوانی، به اجرای برنامه‌های متنوع گردشگری و فرهنگی به صورت روزانه می پردازند.

هاشمی تاکید کرد: نوروز ۱۴۰۳ تعداد ۱۸ فروشگاه صنایع‌دستی و ۱۵ نمایشگاه صنایع‌دستی با ۲۰۰ غرفه در ورودی شهرها، درون شهرها، برخی هتل‌ها و نوروزگاه ها در ایام نوروز دایر است که ضمن معرفی و عرضه محصولات صنایع‌دستی استان رونق اقتصادی را برای هنرمندان به همراه دارد.

برای اسکان مسافران و زائران در استان سمنان یکهزار و ۱۰۶ کلاس و ۱۳۲ مدرسه توسط آموزش‌وپرورش، ۱۲ زائرسرا توسط اوقاف و امور خیریه و ۲۵۵ واحد تأسیسات گردشگری اقامتی از جمله هتل، اقامتگاه سنتی، اقامتگاه بوم‌گردی، مهمان‌پذیر، خانه مسافر در ایام نوروز ۱۴۰۳ برای ارائه خدمات اقامتی فعال است.

ظرفیت رسمی اقامتی استان در گذشته هفت هزار نفر بود اما امسال به بیش از ۱۰ هزار نفر افزایش‌یافته است و در حوزه اسکان غیررسمی نیز استان ظرفیت اقامت بیش از ۲۰ هزار نفر را دارد و با احتساب ظرفیت اسکان اضطراریِ ۱۸ هزاری نفری شهرداری‌ها و ستاد بحران، در تعطیلات نوروزی آمادگی برای اسکان ۴۹ هزارنفر شب در استان سمنان مهیا است.

به منظور ارائه خدمات و راهنمایی گردشگران، مسافران و زائران ۷۴ پایگاه اطلاع‌رسانی در سطح استان توسط میراث فرهنگی، هلال‌احمر، شهرداری‌ها و نیروی انتظامی در ورودی شهرها ایجادشده است.

استان سمنان ۶۹ روستای هدف گردشگری و منطقه نمونه گردشگری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha