۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۱۹
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 85428530
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سه میلیون متر مکعب سیلاب بارش‌های بهاری در شاهرود مهار شد

شاهرود - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود گفت: بیش از سه میلیون متر مکعب سیلاب و رواناب ناشی از بارش‌های بهاری با اجرای طرح‌های آبخیزداری در این شهرستان کنترل و مهار شد.

محمدرضا کشاورزیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بارش‌های اخیر در شاهرود اشاره کرد و افزود: این میزان کنترل سیلاب و رواناب در حوضه‌های آبخیز ابَر، ابرسج، میقان، دهملا، خارتوران بیارجمند، کلاته‌خیج و منطقه طرود انجام شد.

وی به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح‌ها در حوضه آبخیز شهرستان به ویژه در شرایط خشکسالی به طور مستقیم موجب افزایش دبی آب بسیاری از رشته قنات، دهنه چشمه‌ها و حلقه چاه‌ها شده است.

کشاورزیان ابراز کرد: ساخت سازه‌های آبخیزداری علاوه بر کنترل سیل، رسوب و نفوذ آب به لایه‌های زیرزمینی، نقش مهمی در کاهش خسارت‌های سیل به تاسیسات شهری و خدمات زیربنایی دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوضه‌های آبخیز موجب افزایش آبدهی قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌های پایین دست شده است.

وی با بیان اینکه بندهای سنگ و ملاتی حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه می‌دارد، ابراز کرد: این نوع از بندها منبع خوبی برای تامین خاک مناسب کشاورزی در باغ‌ها، گلخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی است.

شهرستان شاهرود دارای یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار مرتع و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار بیابان است.

استان سمنان ۹ و هفت دهم میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان ۵۵ درصد را نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد آن را جنگل تشکیل می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha