۱۱ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۰
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85443810
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

امضای طلایی در نظام مهندسی کشاورزی همدان از بین رفته است

همدان - ایرنا- رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی همدان گفت: همه پروانه های تاسیس و بهره برداری واحدهای تولیدی کشاورزی از سوی این سازمان صادر می شود و امضاهای طلایی نیز از بین رفته است.

صفت اله مرادی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا درباره عملکرد سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و صدور پروانه های واحدهای تولیدی کشاورزی افزود: ابتدا درخواست در سامانه انجام و کارشناس برای بازدید به محل واحد کشاورزی اعزام و نتیجه نیز از طریق سامانه انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین زمینه های صدور پروانه های کشاورزی و دامپروری را در بخش های مختلفی از جمله طیور، شترمرغ و بلدرچین، دام، آبزی پروری و تولیدات گیاهی است، اظهار کرد: تمام داروخانه های گیاه پزشکی و سم فروشی ها پروانه تاسیس و بهره برداری را از سازمان نظام مهندسی کشاورزی دریافت می کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان گفت: این سازمان سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرد و از ۱۴ هزار دانش آموخته کشاورزی در استان، سه هزار و ۱۶۰ نفر در نظام مهندسی کشاورزی عضو هستند.

وی مهمترین اهداف سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را تلاش برای ارتقای سطح دانش، گسترش فناوری جدید در کشاورزی و رشته های مرتبط ، تلاش برای افزایش کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی و نظارت بر حسن اجرای وظایف فنی و حرفه ای اعضای سازمان عنوان کرد.

مرادی ارتباط و تعامل با دستگاه های دولتی و غیردولتی مرتبط با بخش کشاورزی به منظور ایجاد اشتغال دانش آموختگان بخش کشاورزی و شناسایی و معرفی کارآفرینان برتر را از دیگر وظایف سازمان نظام مهندسی کشاورزی دانست.

وی با اشاره به اینکه تعرفه های سازمان نظام مهندسی کشاورزی پایین است، یادآور شد: به عنوان نمونه نظام مهندسی ساختمان ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر عضو دارد و ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها فعال و در حال ارتزاق از آن با تعرفه مناسب هستند.

مرادی با اشاره به مسایل و مشکلات این بخش گفت: اکثریت اعضای نظام مهندسی کشاورزی بخش خصوصی هستند و تعرفه های سازمان بسیار پایین است به طور مثال یک کارشناس از همدان به رزن برای بازدید از واحد دامداری می تنها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال دریافت می کند در حالیکه یک آژانس برای رفت و برگشت این مسیر ۶ میلیون ریال می گیرد که امیدواریم این مشکل حل شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ۲۷۰ هزار نفر دانش آموخته کشاورزی داریم که ۱۴۵ هزار نفر عضو الکترونیکی سازمان هستند، تصریح کرد: ۱۸ گرایش کاربردی مختلف در سازمان نظام مهندسی کشاورزی از جمله زراعت، امور دامی، باغبانی گیاه پزشکی مهندسی آب، مکانیزاسیون، صنایع غذایی، محیط زیست و ترویج وجود دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی همدان با بیان اینکه این سازمان ۱۱ نمایندگی در شهرستان های استان همدان دارد، خاطرنشان کرد: تمام خدمات ارائه شده در نظام مهندسی کشاورزی استان به صورت الکترونیکی است و نیاز به حضور ندارد و این مساله موجب کمترین مفسده در کار می شود، درخواست ها در سامانه عرضه و تایید می شود بدون اینکه نیاز به حضور اشخاص باشد.

نظام مهندسی کشاورزی قلب تپنده کشاورزی در کشور است

وی نظام مهندسی را قلب تپنده کشاورزی دانست و عنوان کرد: تمام طرح های وزارت جهاد کشاورزی را سازمان نظام کشاورزی اجرا می کند، از جمله طرحهای مهم جهاد کشاورزی مانند طرح "مساحی" که هدف آن شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی است.

مرادی درباره هدف از اجرای طرح مساحی(اندازه گیری زمین به شکل افقی) تاکید کرد: این طرح برای مشخص شدن محصولات کشاورزی روستا، میزان سوخت مورد نیاز برای ماشین آلات کشاورزی، کود، بذر، نهاده و محاسبه دقیق میزان تولید است.

امضای طلایی در نظام مهندسی کشاورزی همدان از بین رفته است

وی درباره طرح مهم «سامکا»(سامانه اطلاعات مکانی و توصیفی اراضی کشاورزی) نیز گفت: با اجرای این طرح الگوی کشت می تواند به درستی و با نظارت دقیق عملیاتی شود و این مساله که یک سال گوجه فرنگی یا سیب زمینی زیاد از حد کاشته شود و یا کمیاب شود بروز و ظهور پیدا نمی کند و کشت بر اساس برنامه می شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان از اجرای طرح توزیع سوخت در استان خبر داد و افزود: ۳۲ هزار تراکتور در استان ثبت نام کردند و تحویل سوخت با سازمان نظام مهندسی کشاورزی است و جهاد کشاورزی نیز در این زمینه هماهنگ کننده است.

وی اظهار کرد: بر اساس هماهنگی های انجام شده با سازمان جهاد کشاورزی استان همدان قرار است که سازمان نظام مهندسی کشاورزی مسوولیت مراکز خدمات کشاورزی در استان را که شامل ۳۱ مرکز است، بر عهده بگیرد.

مرادی یادآور شد: کارکنان جهاد که هم اکنون در مراکز خدمات کشاورزی مشغول هستند به عنوان کارکنان ستاد به جهاد کشاورزی می روند و امور مدیریتی و هماهنگی بین سازمانی را انجام می دهند.

وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی بسیاری از فعالیت ها از جمله توزیع کود و سم را در ۱۱ شهرستان استان همدان انجام خواهد داد.

سازمان نظام مهندسی بر تغییر کاربری اراضی نظارت می کند

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان از دیگر امور واگذاری شده به این سازمان را نظارت بر تغییر کاربری اراضی عنوان کرد و گفت: بر مبنای آن نظارت بر تغییر کاربری برای کشاورزی و غیرکشاورزی و همچنین واگذاری اراضی برای کاربری سردخانه، انبار، مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی بر عهده این سازمان است.

وی تعداد گلخانه های فعال و دارای پروانه بهره برداری در استان همدان را ۴۵۸ مورد و مساحت آنها را ۲۳۵ هکتار عنوان کرد.

امضای طلایی در نظام مهندسی کشاورزی همدان از بین رفته است

وی ادامه داد: تعداد دامداری روستایی پنج هزار و ۲۲۰ با ۳۲ هزار و ۷۸۶ راس دام و تعداد دامداری سبک و سنگین استان ۷۰۴ واحد با بیش از ۲۰۷ هزار راس دام سبک و سنگین است.

مرادی با اشاره به اینکه ۷۶۱ واحد طیور ۲۱ میلیون قطعه زیر نظر سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فعال است، افزود: تعداد واحدهای شیلات در استان ۹۲ واحد با تولید سالانه بیش از ۲۰ میلیون و ۸۳۰ هزار قطعه است.

وی تعداد داروخانه های گیاه پزشکی را ۲۷۵ واحد و تعداد کلینیک انسکتاریوم (پرورش حشرات مفید برای کشاورزی ) را ۲۹ واحد عنوان کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی همدان، این استان را کشاورزی خواند و تاکید کرد: بسیاری از کارخانه های تولید محصولات کشاورزی و حتی ماشین آلات در زمینه محصولات کشاورزی فعالیت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha