انتخابات پارلمانی مالدیو؛ ادامه گسترش روابط با چین یا بازگشت به سوی هند؟

تهران- ایرنا- انتخابات پارلمانی مالدیو، امروز آغاز شده است و تحلیل‌گران در انتظار نتیجه رقابت میان احزاب نزدیک به چین یا هواخواه هند برای قدرت گرفتن در مجلس این کشور هستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، رأی دهندگان در مالدیو روز یکشنبه در یک انتخابات پارلمانی به پای صندوق های رای آمدند، این انتخاب ممکن است تعیین کند آیا این کشور جزیره ای اقیانوس هند به حرکت خود به سمت چین و دور شدن از روابط دیرینه خود با هند ادامه می دهد یا خیر.

پکن و دهلی نو هر دو مالدیو را با حمایت های گسترده به سوی خود جذب کرده اند زیرا این دو قدرت اقتصادی- نظامی برای نفوذ در منطقه هند و اقیانوس آرام رقابت می کنند.

محمد مویزو رئیس جمهور مالدیو که سال گذشته انتخاب شد، متعهد شده است که به سیاست «اول هند» در این کشور پایان دهد، دولت او در اقدامی که منتقدان هشدار می‌دهند ممکن است شاهد نزدیک‌تر شدن مالدیو به چین باشد، از ده‌ها پرسنل ارتش هند خواسته است که این کشور را ترک کنند.

با این که جایگاه مویزو به عنوان رئیس جمهور تحت تاثیر رای روز یکشنبه قرار نمی گیرد، کنگره ملی خلق که حزب اوست از رای دهندگان خواسته است نمایندگانی را انتخاب کنند که بر سرعت اجرای وعده های انتخاباتی ریاست جمهوری او عمل بیفزایند.

احزاب مخالفکه از دولت مویزو در زمینه‌هایی از جمله سیاست خارجی و اقتصاد انتقاد می‌کنند، به دنبال اکثریتی هستند که بتواند دولت او را مورد نقد قرار داده و تصمیمات مویزو را زیر سوال ببرند..

پیش بینی می شود بیش از ۲۸۴ هزار نفر رای دهنده ۹۳ نماینده مجلس برای پنج سال آینده را انتخاب کنند. رای گیری زودهنگام در پایتخت ماله با حدود ۶۰۰ شعبه رای گیری با سرعت انجام شده است.

علاوه بر حزب مویزو، ۳۶۸ نامزد از حزب اصلی مخالفان، حزب دموکراتیک مالدیو، احزاب کوچکتر و افراد مستقل هستند.

نتایج انتخابات بلافاصله پس از بسته شدن رای گیری جدول بندی می شود و انتظار می رود ترکیب پارلمان بعدی اواخر روز یکشنبه (امروز) مشخص شود.

مویزو پس از تصدی مسئولیت، قراردادهای زیرساختی مهمی را به شرکت های دولتی چینی اعطا کرده است، دولت او همچنین در حال اعزام نیروهای هندی به خانه است.

مویزو (۴۵ ساله) در انتخابات ریاست جمهوری سپتامبر گذشته (شهریور ۱۴۰۲) به عنوان وکیل عبدالله یمین، رئیس جمهور سابق طرفدار چین برنده شد، یمین این هفته پس از لغو حکم ۱۱ سال زندان او را در یک پرونده فساد لغو کرد، آزاد شد.

سیاست‌های محمد مویزو، رئیس‌جمهور مالدیو مبنی بر تمایل به چین و دور شدن از هند، امروز با رای‌گیری این کشور در انتخابات پارلمانی با یک آزمون واقعی روبرو خواهد شد.د.

یکی از دستیاران ارشد مویزو به خبرگزاری فرانسه گفت: در حالی که احزاب برای کسب آرا در انتخابات یکشنبه مبارزه می کنند، موضوعات ژئوپلیتیک بسیار مهمی در پس زمینه است. مجلس فعلی از زمانی که او به قدرت رسیده است با او همکاری نکرده است.

مالدیو، این کشور جزیره ای استراتژیک اقیانوس هند که در درجه اول به عنوان یکی از گران ترین مقاصد تعطیلات در جنوب آسیا شناخته می شود، با سواحل سفید بکر و استراحتگاه های خلوت، به یک کانون ژئوپلیتیکی تبدیل شده است.

خطوط جهانی کشتیرانی شرق به غرب از زنجیره ۱۱۹۲ جزیره کوچک مرجانی کشور مالدیو می گذرد که حدود ۸۰۰ کیلومتر (۵۰۰ مایل) در سراسر خط استوا امتداد دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha