همت بلند خیران در طرح توسعه بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک+فیلم

اراک - ایرنا - بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک به عنوان تنها مرکز درمان تخصصی بیماران سرطانی استان مرکزی و یکی از قطب‌های درمان سرطان در غرب کشور است که طرح توسعه این مرکز درمانی با همت بلند خیران نیک‌اندیش ساخته و بهره‌برداری شد.

به گزارش ایرنا، ساخت این بیمارستان از سال ۱۳۵۶ تحت نظارت آیت الله خوانساری امام جمعه وقت شهر و با کمک خیرین آغاز شد و در سال ۱۳۷۵ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این بیمارستان به دلیل برخی مشکلات مالی و همچنین سهل‌نگاری برخی مسئولان وقت، به مدت ۱۶ سال تعطیل بود و در سال ۱۳۸۵ این موقوفه آیت‌الله خوانساری به دانشگاه علوم پزشکی اراک واگذار و با تخصیص بودجه از طرف هیات دولت بازسازی و تجهیز مجدد آن آغاز شد.

این بیمارستان در دولت نهم به قطب سرطان‌شناسی و پذیرش درمان بیماران سرطانی تبدیل و فاز نخست آن در سال ۱۳۹۴ بهره‌برداری شد.

به دلیل حجم مراجعات برای درمان بیماری‌های سرطانی به این مرکز، مدیریت این بیمارستان در سال ۹۳ تصمیم گرفت فاز دوم را برای توسعه اجرا کند که این فاز با ۹۶ تخت بیمارستانی و با کمک خیران و مسئولان استان مرکزی در اسفندماه سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید و فاز سوم آن نیز همان سال کلید خورد و شنبه دوم تیرماه جاری با حضور داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه بهره‌برداری شد.

رئیس مجمع خیرین سلامت بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک گفت: مجمع خیرین سلامت این بیمارستان در سال ۱۳۹۱ با جمعی از خیران به صورت کاملا غیرانتفاعی و غیرسیاسی تشکیل شد و با وجود خیران در آن سال‌ها، کار مددکاری نیز با جدیت دنبال شد.

محمدمهدی همتی افزود: زمانی‌که خیرین کار را شروع کردند مشکلات بیمارستان بررسی شد و متوجه شدیم ماهانه ۱۰۰ بیمار در انتظار تخت هستند.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت بحث درمان سریع برای بیماران سرطانی، در سال ۱۳۹۳ مجمع خیرین ساخت اولین مرکز بیمارستانی خود را در کشور آغاز کرد و در عرض ۱۸ ماه با یک رکورد کشوری فاز دوم بیمارستان آیت الله خوانساری را با ۱۰۰ تخت بستری ایجاد و تحویل شد.

رئیس مجمع خیرین سلامت بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک ادامه داد: با این اقدام صف انتظار برای بستری در بیمارستان برچیده شده است.

همتی اظهار کرد: میلیاردها ریال تجهیزات پزشکی در این سال‌ها خریداری و به بیمارستان اهدا و هر کدام از وسایل خریداری شده که نام خیر مشارکت کننده، نامگذاری و در تابلویی نصب شد.

وی گفت: با کمک‌های مردم توانستیم سالانه بیش از یک‌هزار بیمار سرطانی را مددکاری کنیم و به درمان و تهیه داروی آنها کمک کنیم.

رئیس مجمع خیرین سلامت بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک اضافه کرد: خانواده‌های بیماران سرطانی نیازمند نیز شناسایی شده و هم‌اکنون ۱۳۰ خانواده تحت پوشش هستند که در سال بیش از سه تا چهار مرحله بسته‌های معیشتی کامل در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

همتی گفت: فاز دوم این بیمارستان در سال ۱۳۹۵ به دست وزیر بهداشت و درمان وقت افتتاح شد و بعد از آن نقیصه سنجی و معلوم شد که بسیاری از جراحی‌های بیماران سرطانی خارج از استان انجام می‌شود و بیماران باید به تهران، اصفهان و شیراز مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: بر همین اساس ساخخ فاز سوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک در سال ۱۳۹۹ در چهار طبقه و ۸۰ تخت جراحی و بستری و پنج اتاق عمل که در غرب کشور بی‌نظیر است، هدفگذاری شد.

رئیس مجمع خیرین سلامت بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک افزود: اجرای کار همزبان با شیوع کرونا شد و با توجه به اینکه در فاز دوم این بیمارستان اکسیژن مرکزی ایجاد شده بود و در آن زمان هیچ کدام از مراکز درمانی اکسیژن مرکزی نداشتند، این بیمارستان به مرکز درمان بیماران کرونایی تبدیل شد و در این مرحله نیز بسیاری از بیماران از مرگ نجات یافتند و آمار کشته شدگان استان نسبت به سایر استان‌ها کمتر بود.

همتی تصریح کرد: عملیات اجرایی فاز سوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک در زمان شیوع ویروس کرونا مدت‌ها به تعطیلی کشید و وقفه‌ای ایجاد شد اما بعد از کرونا با جدیت بیشتری کار انجام و اکنون بهره‌برداری و در اختیار بیماران قرار گرفت.

وی گفت: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماران مراجعه کننده به بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک مربوط به استان‌های جنوبی و غربی کشور است.

رئیس مجمع خیرین سلامت بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک اضافه کرد: با افتتاح فاز سوم، سرریز بیماران سایر استان‌های کشور به این بیمارستان بیشتر می‌شود و تمهیدات لازم در این راستا اندیشده شده است.

همتی اظهار کرد: با کمک انجمن خیریه تبسم، ۴۰ واحد سوئیت پشت بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک در خیابان انبار جهاد ایجاد شده که به همراه بیمارانی که قرار است در شهر اراک اقامت داشته باشند تحویل داده می‌شود.

وی گفت: در مدت اقامت در این سوئیت‌ها، صبحانه و یک وعده غذای گرم به صورت رایگان داده می‌شود.

رئیس مجمع خیرین سلامت بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک افزود: مجمع خیرین سلامت این بیمارستان تمام تعهدات خود را در قبال فاز سوم و تفاهم نامه صورت گرفته با دانشگاه علوم پزشکی که شامل ساختمان بیمارستان و تجهیزات برقی و مکانیکی موجود در ساختمان از جمله هواسازها، هتلینگ بیمارستان شامل تخت، تلویزیون، یخچال، چایی‌ساز، فلاسک انجام شده و تاکنون خیرین برای این فاز بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه کرده‌اند.

همتی عنوان کرد: اعتبار سفر ریاست جمهوری تنها برای بخش موتورخانه بیمارستان است که با کمک دانشگاه علوم پزشکی تاکنون ۳۳۰ میلیارد ریال در این راستا هزینه شده است.

وی گفت: البته کار ساخت موتورخانه را نیز خیرین به دست گرفته‌اند و اعتبار آن با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تامین شده، زیرا کارهای خیرین از بسیاری موارد معاف و از تخفیفات خوبی برخوردار است.

رئیس مجمع خیرین سلامت بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک ادامه داد: اگر قرار بود این موتورخانه توسط یک نهاد دولتی ایجاد شود بالای ۵۰۰ میلیارد ریال باید هزینه می شد اما توسط خیرین کل ساختمان موتورخانه که ۸۰۰ متر بنا و ۶ متر ارتفاع با کل تجهیزات شامل دیگ‌های بخار و پمپ های آب و سایر بخش‌ها با ۳۳۰ میلیارد ریال ایجاد شده است.

همتی عنوان کرد: فاز دوم بیمارستان آیت الله خوانساری اراک به نام ابا عبدالله الحسین(ع) و فاز سوم به نام فرزند ایشان حضرت علی اصغر(ع) نامگذاری شده است.

راه‌اندازی فاز سوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک خلاء اتاق عمل را جبران می‌کند

رئیس بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک هم گفت: بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک به عنوان تنها مرکز اختصاصی درمان خون و سرطان استان مرکزی هم‌اکنون دارای ۱۱۵ تخت فعال است که به صورت روزانه به بیماران خدمات ارایه می‌کند.

دکتر آتنا صالح فرد افزود: بخش رادیوتراپی این بیمارستان بسیار مجهز است و ۲ دستگاه شتاب دهنده در این مرکز مستقر است که خدمات رادیوتراپی و شیمی درمانی سرپایی را به صورت روزانه برای ۴۰ بیمار بدون بستری خدمات ارایه می‌کند.

وی بیان کرد: بنیه تخصصی این بیمارستان سه نفر پزشک فوق تخصص هموتولوژی و ۶ انکولوژیست است و این ۲ تیم در بیمارستان به صورت شبانه‌روزی مستقر هستند.

رئیس بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک ادامه داد: با توجه به روند روبه به توسعه این مرکز درمانی، نیاز به حضور یک هموتولوژیست و یک متخصص داخلی در اورژانس است و برای راه‌اندازی فاز جدید حضور و استقرار متخصص جراحی و بیهوشی ضروری است.

صالح فرد اظهار کرد: یکی از خلاءهای بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک در سال‌های گذشته، عدم وجود اتاق عمل جراحی و ایجاد مشکل برای اعزام بیماران به استان‌های دیگر بود که خوشبختانه این مهم به همت خیرین در فاز سوم این بیمارستان ایجاد شد.

وی گفت: چهار اتاق عمل اختصاصی و یک اتاق عمل سرپایی در اورژانس برای فاز سوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک ایجاد شده که به زودی به مجموعه بیمارستان اضافه می‌شود.

رئیس بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک هم افزود: اورژانس و یک اتاق عمل سرپایی فاز سوم این بیمارستان مطابق با آخرین استانداردهای ابلاغی وزارتخانه در طبقه همکف و طبقات دیگر بخش‌های بستری و چهار اتاق عمل و همچنین سی اس آر مرکزی در کنار اتاق عمل مستقر شده است.

صالح فرد اظهار کرد: سعی شده مسیرهای ارتباطی بین فازهای ۲ و ۳ به شکلی باشد که ارتباط بین اتاق عمل، آی سی یو و بخش‌های بستری فاز دوم قدیم با فاز جدید برقرار باشد.

تمام اعتبار سفر شهید جمهور به بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک تخصیص یافت

مدیر منابع فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تمام ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار سفر شهید جمهور به استان مرکزی برای طرح فاز سوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک تخصیص یافته است.

محسن جاوید افزود: خیرین نقش اصلی را در اجرای این طرح بزرگ داشتند و تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده اما ارزش روز پروژه سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است.

وی بیان کرد: حجم عملیات انجام شده برای فاز سوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک پنج هزار و ۵۰۰ متر مربع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha