خدمت ماندگار دولت شهید رئیسی؛ یک گام تا خداحافظی گلستان با تاریکیِ بی‌سوادی

گرگان- ایرنا- رویکرد جهادی رئیس جمهور شهید در ریشه‌کنی بی‌سوادی موجب شد نرخ سواد استان گلستان با جهش سه درصدی از ۹۶ به ۹۹ درصد برسد و این استان را در یک قدمی برپایی جشن پایان بی‌سوادی قرار دهد.

به گزارش ایرنا، معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) با صدور فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی در هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸، زخم‌ کهنه جهالت و بی‌سوادی را التیام بخشید و با هوشمندی ایشان بسیاری از استعدادهای پنهان زیر خروارها خاک بی‌سوادی، فرصت شکوفایی پیدا کرد.

از آنجا که بی‌سوادی یک آسیب اجتماعی محسوب می‌شود و پیامدهای زیانباری برای فرد و جامعه دارد پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره مورد توجه امام خمینی (ره) و سپس مقام معظم رهبری قرار گرفت و دولت‌ها برای خداحافظی با بی‌سوادی اقدامات زیادی را انجام دادند.

دولت سیزدهم نیز پس از استقرار با نگاه متفاوتی به مساله بی‌سوادی ورود کرد و رئیس جمهور شهید همیشه خواستار اتخاذ رویکرد جهادی در راستای کاهش روند بی‌سوادی در کشور بود.

دولت مردمی که با شعار «ایرانِ قوی» شکل گرفته بود علم و فناوری‌ را لازمه تحقق این شعار می‌دانست لذا از همان ابتدا، گام‌های بلندی را برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در جامعه برداشت که برگزاری نخستین جلسه «شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی» پس از ۶ سال وقفه گواه دغدغه‌مندی دولت سیزدهم در این بخش است.

در راستای عزم دولت مردمی برای مقابله با بی‌سوادی، در استان گلستان هم اتفاقات خوبی رخ داد و پرداخت مطالبات بر زمین‌مانده آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی از سال ۱۳۹۸ و همچنین بازگشت دوباره ۳۰۰ آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی به چرخه آموزش و تحصیل به نگارستان ایران کمک کرد برای ریشه‌کنی بی‌سوادی موفق‌ترعمل کند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گلستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امسال، آموختن سواد به هشت هزار و ۸۰۰ نفر به سازمان نهضت سوادآموزی استان گلستان ابلاغ شده که همه تلاش خود را برای سوادآموزی به این افراد به کار خواهیم گرفت.

خدمت ماندگار دولت شهید رئیسی؛ یک گام تا خداحافظی گلستان با تاریکیِ بی‌سوادی

مسعود سوقی از بازگشت ۳۰۰ آموزش‌دهنده جدید به چرخه آموزش سوادآموزی خبر داد و افزود: این آموزش‌دهنده‌ها که از سال ۱۳۸۹ غیرفعال بودند پارسال با همت دولت سیزدهم دوباره به چرخه آموزش بازگشتند که امیدواریم با فعالیت ۷۰۰ آموزش‌دهنده سوادآموزی بتوانیم برای ریشه‌کنی بی‌سوادی گام‌های ارزشمندی برداریم.

وی تاکید کرد: افراد بی‌سواد می‌توانند با مراجعه به مدارس یا ادارات سوادآموزی نسبت به ثبت نام در کلاس‌های سوادآموزی اقدام کنند تا بتوانیم پایان بی‌سوادی را در استان گلستان جشن بگیریم.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گلستان با بیان اینکه آمار افراد باسواد ۱۰ تا ۴۹ سال استان در دولت قبل ۹۶ درصد بود، تصریح کرد: با حمایت‌های دولت سیزدهم نرخ سواد در گلستان این مقدار به ۹۹ درصد رسید.

سوقی گلستان را پیشرو ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور برشمرد و یادآور شد: افزایش آموزش‌دهنده‌های نهضت سوادآموزی به افزایش نرخ سواد در گلستان کمک شایانی کرد.

وی به اجرای طرح شتاب‌بخشی سوادآموزی اشاره کرد و توضیح داد: این طرح از سوی وزارت آموزش و پرورش و با هدف شتاب‌بخشی به فعالیت‌های سوادآموزی، تسریع در ریشه‌کنی و سرانجام‌بخشی به بی‌سوادی و همچنین برگزاری جشن پایان بی‌سوادی در قالب برنامه پنج ساله ابلاغ شده که گلستان جزو استان‌های طرح شتاب‌بخشی سوادآموزی است.

خدمت ماندگار دولت شهید رئیسی؛ یک گام تا خداحافظی گلستان با تاریکیِ بی‌سوادی

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گلستان تاکید کرد: هر چقدر آمار افراد باسواد جامعه بیشتر باشد به همان نسبت فرهنگ اجتماعی در آن کشور ارتقا می‌یابد.

به گفته سوقی؛ در سال ۱۳۹۸ جمعیت بی‌سواد گلستان ۶۵ هزار نفر بوده که این آمار در حال حاضر به ۳۵ هزار نفر رسیده است.

در چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، حدود ۲۵ میلیون نفر توسط آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی باسواد شدند و از این تعداد حدود ۲۰ میلیون نفر در آزمون ها قبول شده و مدرک گرفتند.

استان گلستان ۲ میلیون و ۶۴ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha