ارتقای علمی و بودجه‌ای دانشگاه بیرجند در سه سال اخیر

بیرجند - ایرنا - دانشگاه بیرجند به عنوان یک قطب علمی و آموزشی شرق کشور در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه قرار گرفته و در سایه این حمایت‌ها از نظر علمی، پژوهشی، بین‌المللی و بودجه‌ای ارتقا یافته است.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی همواره نگاه ویژه به دانشگاه‌ها و اهتمام جدی به دانشگاهیان اعم از اساتید، نخبگان و دانشجویان داشت و بارها دانشگاه را اتاق فکر دولت خواند.

شهید جمهور در کمتر از سه سال ریاست‌ جمهوری‌ بارها و به مناسبت‌های مختلف در دانشگاه‌های کشور حاضر شد، به میان دانشجویان رفت و از جامعه دانشگاهی حمایت و نظرخواهی کرد.

علاوه بر این، آنچه در سفرهای استانی رئیس جمهور در کانون توجه قرار گرفت، پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به دانشگاه‌ها بود که منجر به اختصاص اعتبار به ویژه برای تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام شد.

هرچند خراسان از قرن‌ها پیش مهد پرورش فرهیختگان و دانشوران نامداری بوده که ایران اسلامی به وجود آنان مفتخر است، اما دانشگاه بیرجند در واقع برآمده از مرکز علمی متقدم چون مدرسه شوکتیه بوده و خراسان جنوبی را به منطقه دانشگاهی می‌شناسند.

وقتی به تاریخ ژرف و پیشینه غنی بیرجند می‌نگریم به مستندات تاریخی فراوانی بر می‌خوریم و گویای این واقعیت است که توسعه خراسان جنوبی در سایه آموزش و فرهنگ رقم خورده است.

فعالیت آموزشی و علمی دانشگاه بیرجند از مهر سال ۱۳۵۶ با پذیرش ۱۲۰ دانشجو در سه رشته کارشناسی شیمی، فیزیک و ریاضی آغاز شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مجتمع آموزش عالی تغییر یافت و مراحل رشد و شکوفایی خود را با سرعت بیشتری ادامه داد تا در نهایت به لحاظ موقعیت شایسته علمی سال ۱۳۷۱ به دانشگاه بیرجند ارتقا یافت.

دولت سیزدهم خدمات و دستاوردهای فراوانی در خراسان جنوبی داشته که محدود به حوزه زیربنایی نبوده و با نگاه توسعه متوازن و پایدار، دانشگاه بیرجند به عنوان قطب علمی شرق کشور بر مدار تحول، رشد و ارتقا قرار گرفته است.

بر اساس اعلام معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند، در جدیدترین نتایج رتبه‌بندی وبومتریکس (نسخه ژانویه ۲۰۲۴)، دانشگاه بیرجند نسبت به رتبه گذشته هزار و ۱۳۱ پله در رتبه جهانی و ۶۰ پله در رتبه ملی ارتقا یافت.

ارتقای علمی و بودجه‌ای دانشگاه بیرجند در دولت سیزدهم

رئیس دانشگاه بیرجند درباره تحولات این دانشگاه در سه سال اخیر به خبرنگار ایرنا گفت: رئیس جمهور شهید توجه خاص و ویژه‌ای به استان خراسان جنوبی از جمله دانشگاه‌ها داشت که شاید دیگر تکرار نشود.

احمد لامعی‌ گیو افزود: در سفرهای استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای دانشگاه بیرجند مصوبه دریافت کنیم که راهگشا بوده است.

وی از تحول بودجه دانشگاه بیرجند در دولت سیزدهم نسبت به دوره‌های قبل گفت و اظهار کرد: در سال‌های گذشته دانشگاه بیرجند کمترین بودجه، اعتبار و تخصیص را داشت اما با تلاش‌ مدیران استان و حمایت‌های دولت تحول خوبی ایجاد شد و جایگاه دانشگاه که جزو ردیف‌های آخر بود، ارتقا یافت.

رئیس دانشگاه بیرجند عنوان کرد: این دانشگاه بر اساس آخرین رتبه‌بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمره دانشگاه‌های جامع سطح ۲ در تراز عملکرد ملی و با ماموریت محوری توسعه آموزش، پژوهش و فناوری و کمک به رفع چالش‌های ملی قرار گرفته است.

وی گفت: مطابق شاخص‌های نظام رتبه‌بندی وبومتریکس، دانشگاه بیرجند از میان ۳۲ هزار موسسه جهانی در رتبه ۲ هزار و ۷۳۸ قرار گرفته و بدین ترتیب هزار و ۱۳۱ پله در سطح جهان ارتقا داشته است.

لامعی گیو ادامه داد: همچنین بر اساس اعلام رتبه‌بندی و ارزیابی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی کشور از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دانشگاه بیرجند سال گذشته رتبه ۳۱ را در بین دانشگاه‌های جامع کشور کسب کرد.

وی با اشاره به اینکه نظام رتبه‌بندی ملی ISC هر سال دانشگاه‌های کشور را براساس پنج شاخص ارزیابی می‌کند گفت: دانشگاه بیرجند در شاخص آموزش رتبه ۲۳، شاخص پژوهش رتبه ۴۵، شاخص فناوری و نوآوری رتبه ۳۴، شاخص بین‌المللی‌سازی رتبه ۳۸، شاخص اثرگذاری اقتصادی رتبه ۳۴ و در شاخص خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات رتبه ۱۲ و رتبه ۴۲ را براساس رتبه بندی این پایگاه کسب کرد.

رئیس دانشگاه بیرجند بیان کرد: در خیلی از دانشگاه‌ها از جمله بیرجند در ۲ سال گذشته یکی از اقدامات و دستاوردهای خوب این بوده که توانستیم اندکی از محرومیت‌ها فاصله بگیریم و امیدواریم بتوانیم باز هم جایگاه واقعی دانشگاه را در عرصه‌های مختلف از جمله پژوهشی بازیابی کنیم.

وی از افزوده شدن ۲۰ رشته جدید در دانشگاه بیرجند خبر داد و افزود: اکنون بیش از ۳۴۰ کدرشته در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه فعال است و اغلب رشته‌های جدید در حوزه تحصیلات تکمیلی و دکتری بوده است.

لامعی گیو از تحقق و اجرای طرح بورس صنعتی در دانشگاه‌های خراسان جنوبی خبر داد و گفت: هدف اصلی بورسیه صنعتی تربیت نیروی متخصص با تضمین آینده شغلی است و بدون شک تحولات خوبی در عرصه‌های آموزش و حوزه‌های دیگر شکل می‌گیرد که در تاریخ کشور به یادگار خواهد ماند.

وی تصریح کرد: در حالی که بسیاری از دانشگاه‌های کشور با ریزش دانشجو مواجه بودند تعداد دانشجویان دانشگاه بیرجند در سال تحصیلی جاری افزایش یافت و اکنون به طور رسمی ۱۴ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول تحصیل هستند.

ارتقای علمی و بودجه‌ای دانشگاه بیرجند در دولت سیزدهم

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: یکی از سیاست‌های راهبردی ما بین‌المللی‌سازی دانشگاه است که در این زمینه تعداد دانشجویان بین‌الملل از حدود ۱۸۰ نفر در دولت قبل اکنون به ۶۰۰ دانشجو افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی آینده از ۱۰ کشور دیگر دنیا از جمله آفریقا دانشجو پذیرش خواهیم کرد افزود: پا را از افغانستان فراتر گذاشته و به شبه قاره هند ورود کرده‌ایم و همه تلاش ما این است که دانشگاه بیرجند را به قطب بین‌المللی شرق کشور تبدیل کنیم‌.

لامعی گیو با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند در ۲ سال گذشته با ۱۷ کشور جهان تعامل علمی برقرار کرده است، عنوان کرد: همچنین با ۱۴ کشور دنیا تفاهم‌نامه‌های علمی و پژوهشی در زمینه تبادل علمی استاد و دانشجو، قراردادهای پژوهشی و پایان نامه‌های مشترک منعقد شده است.

وی همچنین گفت: اکنون ۳۸ پروژه نیمه تمام از دولت‌های قبل در دانشگاه بیرجند وجود دارد که قدمت برخی از آنها به بیش از ۱۴ سال قبل بر می‌گردد و برخی از این پروژه‌ها در دولت سیزدهم به حدود ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسید.

رئیس دانشگاه بیرجند افزود: پروژه‌هایی از جمله سالن آمفی تئاتر دانشکده مهندسی، موزه مفاخر دانشگاه، خوابگاه دانشجویی، المان (نماد) شهدای گمنام، دانشکده ادبیات، دانشکده هنر و علوم تربیتی، سالن ورزشی چند منظوره خواهران، چهار بلوک خوابگاه دانشجویی و باغ امیریه در حال اجرا است.

وی تاکید کرد: بدون شک اگر مصوبات سفر رئیس جمهور شهید به خراسان جنوبی عملیاتی و اجرایی شود شاهد انقلابی در عرصه عمرانی در دانشگاه بیرجند خواهیم بود مشروط به اینکه اعتبارات سفر به استان تخصیص یابد.

بر اساس آخرین آمار ۴۰ هزار و ۶۸۳ دانشجو در دانشگاه‌های خراسان جنوبی با هزار و ۵۰ عضو هیات علمی مشغول به تحصیل هستند و دانشگاه بیرجند با بیش از ۴۶ سال سابقه و کارکرد علمی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، بزرگترین و قدیمی ترین موسسه آموزش عالی این استان محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha