۱۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۶
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85494337
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

امام خمینی (ره)، نماد وحدت و اتحاد اسلامی

۱۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۶
کد خبر: 85494337
امام خمینی (ره)، نماد وحدت و اتحاد اسلامی

گنبدکاووس- ایرنا- اهتمام به وحدت و همدلی و تلاش برای حفظ و تحکیم آن در مقابل استکبار جهانی از توصیه‌های مهم حضرت امام خمینی (ره) به مسلمانان بود و به اعتقاد فعالان سیاسی و علمای اقوام گلستان، عمل به این توصیه راهبردی بنیانگذار جمهوری اسلامی از عوامل اصلی حیات طیبه انقلاب اسلامی و استمرار آن است.

به گزارش ایرنا، با گذشت ۳۵ سال از رحلت امام خمینی(ره) به عنوان محور و نماد وحدت و همبستگی اقوام و مذاهب اسلامی، شاهد عمل بیش از پیش به رهنمودهای پیامبرگونه امام راحل و جانشن خلف ایشان توسط اقوام و مذاهب اسلامی ساکن در ایران اسلامی به‌خصوص استان گلستان هستیم.

اقوام و مذاهب ساکن این استان شمالی سال‌هاست با الگو قراردادن منویات بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب، زندگی مسالمت آمیزی همراه با محبت و وحدت دارند.

به گفته برخی علما و فعالان سیاسی و اجتماعی استان گلستان، حفظ وحدت و همدلی به‌عنوان آرمان‌ امام خمینی (ره) مطرح بود و بیش از هر زمان دیگری به این مؤلفه در جامعه نیاز داریم.

رئیس مرکز اسلامی شعبه گنبدکاووس بابیان اینکه امام خمینی‌ (ره)، وحدت را یک تکلیف الهی و وظیفه‌ای شرعی برای آحاد امت اسلامی می‌دانستند، گفت: امام راحل همواره در سخنرانی‌ها و پیام‌های خود به وحدت تاکید کرده و برای علما، روشنفکران، روسا و حکام، مسئولیتی مضاعف قائل بودند.

آخوند عبدالباسط قره‌باش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حضرت امام خمینی (ره) در زمره ممتازترین شخصیت‌های برجسته‌ جهان اسلام در موضوع وحدت و تحکیم آن بودند و بر وحدت و همگرایی همه مذاهب اسلامی تاکید داشتند.

وی بابیان اینکه امام راحل اهتمام به وحدت امت اسلام را نه تنها در سطح یک نظریه و اندیشه صرف بلکه به عنوان یک سیاست راهبردی و همیشگی در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی مطرح ساختند، اضافه کرد: امام خمینی (ره) وحدت اسلامی را منشا پیدایش قدرت عظیم اسلامی و آنرا یک ضرورت قرآنی و اسلامی می‌دانستند.

قره‌باش ادامه داد: بنیانگذار جمهوری اسلامی تاکید داشتند باید بین دولت‌های اسلامی اخوت و برادری ایجاد شود که با تحقق آن جهان اسلام قدرت عظیمی پیدا خواهد کرد و هیچ یک از قدرت‌های دنیا نمی‌توانند به مقابله به آن بپردازد.

وی افزود: مطابق نگرش امام راحل، حفظ کلمه توحید و مقدسات اسلامی در گرو تامین مصالح مشترک میان مسلمانان است که این مهم نیز جز با وحدت حاصل نخواهد شد.

امام خمینی (ره)، نماد وحدت و اتحاد اسلامی
قره‌باش همچنین بابیان اینکه وحدت امت اسلامی، ریشه در قرآن کریم و سنت شریف پیامبر(ص) دارد، گفت: آیه ۱۰۳ سوره آل عمران، ضرورت اصل وحدت امت اسلامی را به وضوح بیان می‌کند و اصل اخوت اسلامی نیز از اصول مصرح در آیات قرآن کریم است ضمن اینکه آیه ۱۰ سوره حجرات به روشنی از ضرورت اصلاح اختلافات میان برادران ایمانی سخن می‌گوید و آن را موجب جلب رحمت خدای سبحان بر می‌شمارد.

وی، امام خمینی(ره) را از ممتازترین منادیان وحدت و تقریب میان امت و مذاهب اسلامی دانست و افزود: ایشان با ژرف اندیشی، واقع‌گرایی و جامع‌بینی، بیان و مصالح عمومی و شرایط سیاسی اجتماعی جوامع اسلامی را در اولویت قرار دادند.

این روحانی ترکمن و اهل سنت گلستان معتقد است: هرگونه تلاش برای تقریب مذاهب از طریق مباحث عملی امکان پذیر است تا در پرتو آن علما و روشنفکران دینی بتوانند به بسط تعاملات علمی و تصحیح نگاه مذاهب به یکدیگر بپردازند.

قره‌باش باتاکید برضرورت حفظ وحدت و پرهیز از اختلاف در راستای حفظ دین اسلام، اضافه کرد: وجود اختلاف بین مسلمانان به ضرر اسلام و به نفع دشمنان است و امام خمینی (ره) تلاش کردند تا جامعه اسلامی از تفریق به سوی تقریب، از انشقاق و تکثر به سوی وحدت و از منازعه و مخاصمه به سوی اخوت و همزیستی همدلانه رهنمون شود.

یکی از علمای اهل سنت از قوم بلوچ ساکن گلستان هم گفت: امام خمینی (ره) منادی وحدت، برادری و همدلی در ایران و جهان بودند و دغدغه اتحاد و تقریب مذاهب اسلامی را داشتند.

مولوی خلیل ناروئی افزود: معمار بزرگ نهضت اسلامی، مسلمانان را از جدایی برحذر داشته و بر وحدت کلمه و برادری تاکید داشتند.

امام جماعت روستای بلوچ آباد شهرستان رامیان اضافه کرد: هفته وحدت یادگار ارزشمند امام خمینی (ره) برای همه مسلمانان شیعه و سنی در راستای افزایش اتحاد و قدرت جامعه اسلامی است.

ناروئی تاکید کرد: معمار کبیر انقلاب در گفتار، رفتار و اعمال نشان دادند که هدفی جز اتحاد، اتفاق و اخوت بین مسلمانان ندارند و چراغ راه بسیاری از مسلمانان در جهان شدند.

وی بابیان اینکه دشمنان اسلام با شعار «تفرقه بینداز و حکومت کن» سعی در رسیدن به اهداف شوم خود هستند تا مسلمانان را نسبت به یکدیگر بدبین کنند، گفت: این توطئه دشمنان با هوشیاری امام راحل و آگاهی مردم خنثی شد.

امام خمینی (ره)، نماد وحدت و اتحاد اسلامی

یکی از اقوام قزلباش ساکن گلستان هم وحدت، همدلی و انسجام بین افراد را باعث دستیابی سریع‌تر و بهتر به اهداف و آرمان‌ها دانست و گفت: اتحاد در مبانی دینی و اسلامی مورد تاکید بوده و آیات و روایات بسیاری در باره این مساله مهم آمده است.

ابوالقاسم شیخی، وحدت را رحمت و تفرقه را عذاب دانست و افزود: براین اساس مومنان با یکدیگر برادر بوده و نباید در بین آنها تفرقه باشد.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف امام خمینی (ره) وحدت اقوام بوده که در پیروزی انقلاب اسلامی این مهم نقش ویژه‌ای داشته است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اقوام مختلف ساکن در گلستان از فارس، ترکمن، سیستانی، بلوچ، کرد، آذری و قزلباش با وحدت و همدلی، دست در دست هم داده و در روند پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش مستقیم داشتند.

شیخی گفت: امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر وحدت کلمه تاکید داشتند و همانطور که انقلاب مرهون همدلی اقوام مختلف بود بقای آن هم به این مهم مرتبط است.

وی بابیان اینکه وحدت، همدلی و اتحاد ایرانیان زبانزد جهانیان است، اضافه کرد: بسیاری از ملت‌های جهان، انقلاب اسلامی و وحدت بین اقوام و مذاهب ساکن در ایران را الگوی خویش در مبارزه با استکبار جهانی و حاکمان ظالم کشورشان قرار دادند.

یکی دیگر از اقوام کُرد ساکن گلستان هم گفت: امام راحل با هوشیاری خود وحدت، همدلی و اتحاد را در دل‌های تک تک اقوام ایران زمین رقم زدند و فتنه‌های دشمنان جهان اسلام را با این رویکرد سرکوب کردند.

بتول رحمانی افزود: بنیانگذار انقلاب اسلامی، مظهر ظلم ستیزی و مبارزه با بی‌عدالتی مستکبران جهان بودند و در راستای عزت مسلمانان جهان، بر وحدت کلمه تاکید داشتند.

وی بابیان اینکه امام خمینی (ره) برای همه اقوام و مذاهب اسلامی، مظهر آزادگی، اتحاد، همدلی و برادری بودند، اضافه کرد: ایشان کرامت و جایگاه ارزشمند مسلمانان را احیا و مردم را ولی نعمتان حکومت‌ها معرفی کردند.

حضرت امام خمینی (ره) الگوی عالم عامل، وقت شناسی، مدیریت، شجاعت، خوش رفتاری، مردمداری، پارسایی و ساده زیستی ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه شب سیزدهم خرداد ۱۳۶۸ به علت عارضه قلبی در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

آیین تشییع پیکر امام راحل با حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر (نزدیک به یک ششم جمعیت آن زمان کشور) نیز به عنوان بزرگترین تشییع جنازه تاریخ، در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید. ‌

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha