دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم زمینه ساز صادرات گسترده مرکبات مازندران

ساری- ایرنا- دولت سیزدهم با فعال سازی دیپلماسی اقتصادی و افزایش زیر ساخت های بنادر استان، صادرات مرکبات مازندران را از پنج هزار تن در سال ۱۳۹۹ به ۷۹ هزار تن در سال گذشته رساند که در این بخش شاهد رشد یک هزار و ۴۲۸ درصدی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت سیزدهم با فعال سازی دیپلماسی اقتصادی با کشورهای های همسایه به خصوص کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه صادرات مرکبات مازندران را فراهم کرد و در این بخش به رکوردهای جالبی دست یافت.

در حالی نخستین محموله مرکبات مازندران به کشور روسیه سوم آبان ماه سال گذشته با کشتیرانی دریای خزر از طریق بندر امیرآباد در شرق استان به همسایه شمالی ایران صادر شد که با تکمیل زیر ساخت ها رونق تجارت بین ایران و روسیه و دیگر کشورهای حاشیه خزر زمینه افزایش صادرات مرکبات از مازندران فراهم شد و در سال زراعی گذشته به رکورد بی سابقه ۷۹ هزار تن رسید.

سرمایه گذاری های کلان زیر ساختی در بندر امیر آباد که توسط دولت انجام شد نقش مهمی در رونق صادرات مرکبات مازندران داشته است. و این رویه برای سالهای پیش رو هم ادامه دار خواهد بود. قیمت مرکبات در ابتدای برداشت محصول که هنوز صادرات آغاز نشده بود دچار رکود قیمت در مازندران بود. اما بعد از آغاز صادرات مرکبات قیمت ها رو به افزایش گذاشت و رونق به بازار مرکبات برگشت.

دولت سیزدهم برای رونق صادرات مرکبات مازندران چه کرد؟

رفع نیازهای ضروری بندر امیرآباد با سرمایه گذاری های کلان دولت در بخش های مختلف سبب شد که این بندر به یکی از راهبردی ترین بنادر کشورهای حاشیه خزر تبدیل شود. و بخشی از رکورد شکنی صادرات مرکبات مازندران به خاطر ظرفیت های خوب این بندر است که برای کشورهای حاشیه خزر جذابیت های فراوانی دارد.

دولت سیزدهم برای رونق صادرات و افزایش حجم مبادلات تجاری در بندر امیر آبادی سرمایه گذاری زیر ساختی مهمی انجام داده است. و در صورت نیاز و ضرورت طرح های مورد نیاز دیگری را هم در این بندر آغاز خواهد کرد.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

آغاز فعالیت هشت کامیون مجهز به یخچال که انتقال محصولات ایرانی را از بندر سالیانکا به نقاط مختلف روسیه منتقل می کند، نقطه عطفی در رونق صادرات این محصول از مازندران به روسیه است.

امکانات جدید سردخانه ای با تجهیزات کامل فرصت صادرات انواع میوه، مرکبات و محصولات کشاورزی فاسد شدنی از ایران به مقصد بندر سالیانکا آستراخان را فراهم کرده است.

دولت سیزدهم برای رونق صادرات مرکبات مازندران چه کرد؟

بر این اساس، بندر ایرانی و روسی سالیانکا در ابتدا با هدف بندر صادرات محور (غلات، چوب و روغن) از روسیه به ایران در نظر گرفته شده بود اما با انجام اقدامات زیرساختی گسترده طی ۲ سال گذشته، این بندر که بزرگترین بندر شهر آستراخان روسیه است، قادر است همزمان به عنوان بندر صادرات کالاهای مورد نیاز به ایران و همچنین کالاهای صادراتی از جمهوری اسلامی ایران به روسیه از جمله مرکبات مورد استفاده قرار گیرد.

مازندران با برخورداری از سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در احیای کریدور شمال-جنوب باشکوفایی ظرفیت‌ها و توسعه صادرات این روزها جایگاه امن تولید و اشتغال پایدار را در مقایسه با دیگر استان‌های کشور دارد.

از سوی دیگر مازندران در کنار ظرفیت‌های گردشگری، طبیعی و معدنی، این روزها با توجه به سیاست‌های اقتصادی تجاری دولت سیزدهم به دلیل برخورداری از بنادر منحصر به فرد و راهبردی، جایگاه ویژه ای برای صادرات و واردات کالا دارد که یکی از این بنادر بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت افزون بر ۳۰۰ میلیون است که به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

دولت سیزدهم برای رونق صادرات مرکبات مازندران چه کرد؟

تداوم صادرات مرکبات

یکی از تولیدکنندگان بابلی در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: صادرات مرکبات مازندران این محصول راهبردی استان را از رکود خارج کرده بود.

اسفندیار شوبی اظهار داشت: در اوایل برداشت محصول مرکبات که صادرات هنوز آغاز نشده بود قیمت ها بسیار ارزان و خریداری در بازار نبود.

این تولید کننده با بیان این که بعد از شروع صادرات مرکبات مازندران به روسیه شاهد رونق این محصول در استانهای شمالی بودیم خاطرنشان کرد: تقاضای ما از مسوولین آن است که رویه خوب صادرات که در یک سال اخیر به نقطه اوج خود رسیده است حفظ شود.

شوبی ادامه داد: با توجه به هزینه بالای تولید قیمت مرکبات باید مناسب باشد تا برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد و صادرات این محصول قیمت را مناسب می کند.

وی افزود: اگرحجم صادرات مرکبات از آمارهای موجود هم بیشتر شود کشاورز برای افزایش تولید برنامه ریزی خواهد کرد.

این کشاورز بابلی با بیان این که قیمت مناسب مرکبات زمینه اشتغال پایدار را هم فراهم خواهد کرد، گفت: اگر قیمت مرکبات و دیگر محصول تولیدی کشاورز برای او صرفه اقتصادی داشته باشد ضرورتی برای مهاجرت جوانان به شهر وجود ندارد.

اسفندیار شوبی از مسوولان خواست همچنان که برای صادرات مرکبات برنامه ریزی خوبی انجام دادند، در جهت کاهش هزینه تولید هم برنامه داشته باشند و از کشاورز حمایت کنند.

دولت سیزدهم برای رونق صادرات مرکبات مازندران چه کرد؟

صادرات افزایش می یابد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران گفت: با توجه به ارتقای زیر ساخت های صادرات در بنادر مازندران صادرات مرکبات در سالهای آینده تداوم خواهد داشت.

سید رحیم بخشی اظهار داشت: با فعال سازی کریدورشمال – جنوب و به کار گیری دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم صادرات مرکبات از مازندران به نقطه جوش خود رسید.

وی با بیان این که در سالهای گذشته صادرات مرکبات از مازندران حدود ۵ هزار تن بود، خاطرنشان ساخت: در سال جاری صادرات این محصول به کشورهای حاشیه خزر و برخی دیگر از کشورهای منطقه به ۷۹ هزار تن رسید و این رقم آمار قابل توجهی است.

بخشی ادامه داد: با توجه به سرمایه گذاری های کلان دولت در بندر امیر آباد و ظرفیت سازی در کشورهای منطقه شرایط صادراتی برای سالهای آینده هم افزایشی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، زمان برداشت پرتقال در مازندران که تامسون مهم‌ترین رقم آن به شمار می‌آید از نیمه آبان آغاز می‌شود. میانگین برداشت محصول از هر هکتار باغ مرکبات در مازندران ۳۰ تا ۴۰ تن است.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ‌های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بار ده هستند.

همچنین از مجموع باغ‌های مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی باغی و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هشت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha