کوهنورد چهارمحال و بختیاری: قله لوتسه را با هزینه شخصی  فتح کرد

شهرکرد- ایرنا- فاتح قله لوتسه و مسوول کمیته هیمالیانوردی هیات کوهنوردی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه ورزش کوهنوردی در استان نیازمند حمایت مسوولان است، گفت: ورزشکاران و مدال‌آوران این رشته ورزشی از کم‌توجهی مسوولان و همچنین نبود حامی مالی(اسپانسر) رنج می‌برند و با هزینه شخصی قله لوتسه را فتح کرد.

مصطفی احسان‌پور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کوهنوردان استان از هیچ حمایتی برخودار نیستند و همه هزینه‌های که انجام می‌دهند، هزینه شخصی است.

وی اظهار داشت: همیشه مسوولان استان برای حمایت از رشته کوهنوردی قول‌های مختلف داده‌اند اما این وعده‌ها محقق نشده است و ورزشکاران این رشته برای رسیدن به اهداف خود با هزینه شخصی تمرین می‌کنند و یا صعود به قله را انجام می‌دهند.

احسان‌پور با اشاره به اینکه ۱۸ سال است که در رشته کوهنوردی به صورت حرفه‌ای فعالیت دارد، گفت: در این چند سال چندین مرتبه به قله‌های مختلف دنیا صعود کردم و همه هزینه‌های این صعودها شخصی پرداخت کرده‌ام و تاکنون از هیچ ارگانی هزینه دریافت نکردم.

مسوول کمیته هیمالیانوردی هیات کوهنوردی چهارمحال و بختیاری با اشاره به گلایه ورزشکاران این رشته ورزشی نبود حامیان ورزشی در استان گفت: با وجود کم توجهی و حمایت نکردن،اما مدال طلای جهلانی صعود به فله لوتسه را به نام استان چهارمحال و بختیاری ثبت کردم.

وی از مسوولان استان خواست تا ورزشکاران این رشته را مانند سایر رشته‌های ورزشی بیشتر حمایت کنند .

فاتح قله لوتسه گفت: هم‌اکنون یکی ازبانوان استان عضو تیم ملی هیمالیانوردی کشور است که نیاز به حمایت مسوولان دارد.

۲ ورزشکار توانستیم به قله لوتسه بدون اکسیژن مصنوعی فتح کنیم

کوهنورد چهارمحال و بختیاری: قله لوتسه را با هزینه شخصی  فتح کرد

احسان‌پور با اشاره به اینکه ۷۱ ورزشکار از سراسر جهان برای صعود به قله لوتسه در این مدت حضور داشتند، گفت: تنها ۲ ورزشکار توانستیم قله لوتسه را بدون اکسیژن مصنوعی فتح کنیم.

به گفته وی، قله لوتسه با هشت هزار و ۵۱۶ متر ارتفاع سرسخت‌ترین قله همیالیا در منطقه اورست و چهارمین قله بلند دنیاست که در مجاورت قله اورست قرار دارد و مسیر صعود این قله با مسیر صعود قله اورست یکی است و صعود آن معادل مدال طلای جهان است.

وی با اشاره به اینکه صعود به این قله ۵۰ روز طول می‌کشد، گفت: هزینه دریافت مجوز برای صعود به اورست سه یا چهار برابر هزینه صعود به قله لوتسه است.

مسوول کمیته هیمالیانوردی هیات کوهنوردی چهارمحال و بختیاری گفت: صعود به قله لوتسه را از ۲۷ اسفندماه سال گذشته آغاز و ۲۳ اردیبهشت‌ماه صعود کردم.

به گفته وی، برای صعود به این قله از یکسال گذشته تمرینات را آغاز و پاییز پارسال به "نپال" و قله ۶ هزار و ۱۸۹ متری آیلندپیک را برای کسب آمادگی صعود کردم و زمستان نیز "کلیمانجارو " آفریقا را صعود کردم.

احسان‌پور افزود: برای انجام این صعود بیش از ۱۵ هزار دلار (۱۰ میلیارد ریال ) هزینه شخصی انجام دادم که نیمی از این هزینه را هنوز به کشور نپال بدهکار هستم.

وی از مسوولان درخواست کرد، بین ورزش‌ها تفاوت نگذارند و مدال‌ها را متمایز نداند.

به گفته وی، مدال طلای این رشته نیز مانند سایر رشته‌ها رنکینگ استان را تغییر می‌دهد.

به گزارش ایرنا، قله لوتسه با ارتفاع هشت هزار و ۵۱۶ متری چهارمین قله مرتفع جهان است که در مرز تبت (چین) و نپال قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha