اقدام ماندگار دولت شهید رئیسی برای رفع «دغدغه درمان» مردم

شهرکرد-ایرنا- داشتن بیمه برای خانواده‌ها به اندازه اشتغال و مسکن اهمیت دارد چه اینکه برای شماری از افراد؛ داشتن بیمه‌ حتی ممکن است از میزان سطح درآمد یک شغل مهمتر باشد.

به گزارش ایرنا، بیمه قرارداد یا پیمانی است که بین شرکت بیمه‌گر و شرکت یا فرد بیمه گزار منعقد می‌شود تا بیمه‌گر در ازای مبلغی که به عنوان حق بیمه دریافت می‌کند، زیان‌های وارد شده به بیمه‌گزار را در حوادث ناخواسته جبران کند.

در این بین، برخی از خانواده به دلیل نداشتن شغل از داشتن بیمه نیز محروم بودند به همین دلیل برای هر درمانی باید هزینه آزاد درمان را پرداخت می‌کردند، در حالی که دولت سیزدهم اقدام به اجرای طرح‌های بیمه‌ای برای مردم نیازمند کرده است تا مردم دغدغه‌ای برای درمان خود نداشته باشند.

از جمله این اقدامات بیمه‌ای در دولت سیزدهم رایگان کردن درمان کودکان زیر هفت سال است که بسیاری از مردم در سال‌ها بعد متوجه اثر این اقدام دولت خواهند شد.

برای این بیمه‌ها؛ خدا خیرشان دهد

فاطمه بانوی میانسالی است که به گفته خودش 10 سال پیش ازدواج کرده است و از ۱۹۰ کیلومتر دورتر از مرکز چهارمحال و بختیاری برای درمان فرزند خود به بیمارستان هاجر شهرکرد آمده است.

او می‌گوید: خانم پزشکی که قبل از عید به روستا آمده بود؛ به ما توصیه کرد که برای ادامه درمان فرزند خود به بیمارستان دولتی شهرکرد مراجعه کنیم و خود پزشک گفت که تجهیزات لازم در بیمارستان هاجر برای درمان وجود دارد.

آرامش نبض درمان با بیمه‌هایی که دولت سیزدهم نسخه کرد

فاطمه ادامه می‌دهد: وقتی کرایه خودرو دربستی از روستا تا شهرکرد سه میلیون و ۲۳۰ هزار ریال (۳۲۰ هزار تومان) شد، گفتیم حالا هزینه درمان بالای ۱۰ میلیون می‌شود و استرس و ترس تامین هزینه درمان را داشتیم.

به گفته وی، بعد از چند روز که برای ترخیص فرزند خود رفتیم، هیچ پولی از ما نگرفتند و گفتند طرح رایگان کودکان زیر هفت سال است که باعث خوشحالی خانواده پنج نفری ما شد.

به گزارش ایرنا، نمونه این طرحهای بیمه ای برای بیماران سخت علاج، مادران نابارور، بیماران خاص و بیماران دیگر نیز از سوی دولت سیزدهم در دست اجرا است.

آرامش نبض درمان با بیمه‌هایی که دولت سیزدهم نسخه کرد

افزایش بسته حمایتی از بیماران در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم با گسترش خدمات حوزه سلامت در قالب تعهدات ۲ نهاد بیمه‌گر سلامت و تامین اجتماعی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج گام موثری در راستای کاهش هزینه‌های درمان از جیب بیمار و عمق‌بخشی به خدمات این حوزه برداشته است.

به گفته کارشناسان، با راه‌اندازی صندوق حمایت از بیماران خاص و سخت‌ علاج در حال حاضر حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ بیمار زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی و ۱۵ هزار بیمار زیر پوشش بیمه سلامت نشان‌دار شده‌اند و بر این اساس تامین دارو و درمان برای این افراد تا بالای ۹۰ درصد تخفیف لحاظ می‌شود.

رییس اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است که تعداد بسته‌های خدمتی بیماران خاص و صعب‌العلاج در کشور در دولت سیزدهم افزایش یافته است و بسته‌های خدمتی در این دولت به ۶۰ مورد افزایش یافته است.

معصومه هداوندخانی افزود: پس از تصویب و راه‌اندازی صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در شهریورماه ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم، با تخصیص بودجه مناسب از سوی هیات دولت حمایت و پوشش بیماران خاص به لحاظ تعداد و تنوع بیماری در کشور افزایش یافت.

وی بیماری‌های نادر از جمله میاستنی گراویس (MG)، سندروم گیلن باره، نورومیلیت‌اپتیکا، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های التهابی روده (IBD)، هپاتیت ب و هپاتیت سی را جزو بسته های خدمتی جدید در سال ۱۴۰۳ عنوان کرد.

رییس اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در حال حاضر حدود هشت هزار نوع بیماری سخت، صعب‌العلاج، خاص و نادر در دنیا وجود دارد که در ایران ۴۳۰ بیماری در قالب بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج شناسایی شده است.

هداوندخانی اضافه کرد: امسال اعتبار صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به ۱۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است و هم‌اکنون یک میلیون گیرنده خدمت تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج قرار دارد.

رییس اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه شناسایی بیماری‌های ژنتیکی بومی منطقه منجر به افزایش افراد تحت پوشش می شود، افزود: پیش‌بینی شده صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج ۴۳۰ بیماری با حدود جمعیت نزدیک به چهار میلیون نفر در سراسر کشور را با رویکرد درمان اجتماعی تحت پوشش قرار دهد.

به گفته وی، بیماران خاص می‌توانند با مراجعه به اداره بیماری‌های خاص استان و تشکیل پرونده، از خدمات صندوق بیماری خاص و صعب‌العلاج در قالب خسارت متفرقه بهره‌مند شوند.

رییس اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت گفت: در دولت سیزدهم شاهد ارتقا کیفیت خدمات به بیماران این بیمارستان نسبت به سال‌های گذشته هستیم.

آرامش نبض درمان با بیمه‌هایی که دولت سیزدهم نسخه کرد

بیمه‌ای برای محلات کم برخوردار

مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری گفت: حدود ۱۴ هزار نفر از ساکنان ۳۳ محله کم‌برخوردار استان به صورت رایگان زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

علیرضا اصغرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بیمه کردن رایگان دهک‌های یک تا پنج و ارائه تخفیف به دهک‌های ۶ تا ۹ از مهمترین اقدامات این سازمان بیمه‌گر در راستای پوشش بیمه همگانی بیمه سلامت است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ هزار نفر از مردم استان در قالب طرح پزشک خانواده از خدمات درمانی بیمه سلامت برخوردار هستند، تصریح کرد: در طرح پزشک خانواده با ۹۴ پزشک طرف قرارداد هستیم.

مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه خدمات درمانی در بخش دولتی و غیردولتی و خیریه ‏‏مددجویان را بیمه سلامت تقبل می‌کند، اظهار داشت: تعداد کد خدمتی مددجویان بهزیستی از ۹ به ۹۹ افزایش یافته است.

اصغرزاده همچنین از نشان‌دار کردن ۱۴ هزار و ۱۸۹ بیمار خاص و سخت علاج در استان خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته ۷۶۰ میلیارد ریال جهت هزینه‌های بیماران تحت پوشش این صندوق ‏‏تخصیص یافت.

وی با اشاره به خرید خدمت از ۷۸۷ موسسه و مرکز طرف قرارداد شامل پزشک عمومی، متخصص، درمانگاه، تصویربرداری و توانبخشی، افزود: اجرای طرح دارویار در داروخانه‌های طرف قرارداد و پرداخت مابه‌التفاوت ارز دارویی، افزایش خدمات دندانپزشکی، پوشش هزینه‌های درمان و توانبخشی بیماران اوتیسم و بیماران مزمن کلیوی و دیابت و بیماران موکوپلی، انعقاد قرارداد با مراکز ترک اعتیاد و کارشناسان مامایی ‏‏و پوشش هزینه درمان کاشت حلزون شنوایی ‏‏بخشی از خدمات بیمه سلامت به بیمه‌شدگان است.

مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری یادآور شد: تحت پوشش قرار دادن خدمات روانشناسی، پوشش بیمه مادران باردار و فرزندان تا پنج سالگی، رفع محدویت و اعلام آمادگی انعقاد قرارداد با موسسات و مراکز درمانی، اجرایی شدن کامل نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک و حذف دفترچه و ایجاد پرونده الکترونیک برای تمامی بیمه‌شدگان، ارائه خدمات غیرحضوری از طریق سامانه شهروندی‏‏، حذف دفترچه بیمه و ارائه خدمات درمانی در مراکز و موسسات درمانی با ارائه کدملی ‏‏‏‏‏‏‏‏‏و تداوم و توسعه پوشش بیمه اتباع خارجی ‏‏‏از دیگر خدمات ارائه شده از سوی بیمه سلامت استان است.

مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۴ هزار و ۱۸۹ بیمار خاص استان در ۱۰۷ رسته بیماری در دولت سیزدهم و با نگاه ویژه آیت‌الله رئیسی نشان‌دار شدند و تاکنون۷۶۰ میلیارد ریال جهت هزینه‌های بیماران تحت پوشش پرداخت شده است.

اصغرزاده افزود: در دولت سیزدهم و با نگاه ویژه آیت‌الله رئیسی به سلامت مردم، نه تنها تعداد خدمات ارائه شده از سوی بیمه سلامت ارتقا پیدا کرد بلکه چتر حمایتی بیمه نیز افزایش یافت و تعداد افرادی که از خدمات بیمه سلامت در استان برخوردار شدند افزایش یافت.

آرامش نبض درمان با بیمه‌هایی که دولت سیزدهم نسخه کرد

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۲۰ هزار نفر از مردم استان از خدمات بیمه سلامت برخوردار هستند و در ۷۸۷ موسسه و مرکز طرف قرارداد شامل بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز تصویربرداری و توانبخشی به مردم استان خدمات‌رسانی می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: یکی از مهمترین خدماتی که بیمه سلامت به آن ورود کرده و در اختیار بیمه‌شدگان قرار داده است خدمات روانشناسی است که این مهم در دولت سیزدهم محقق شد.

اصغرزاده پوشش بیمه‌ای مردم مناطق محروم را از دیگر خدمات ماندگار دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی در حوزه بیمه سلامت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۷۹۳ نفر از مردم مناطق کم‌برخوردار استان در قالب ۳۳ محله در دولت سیزدهم از خدمات بیمه سلامت برخوردار هستند.

وی به دیگر خدمات بیمه سلامت اشاره کرد و گفت: بیمه کردن رایگان دهک‌های یکم تا پنجم و ارائه تخفیف به دهک‌های ۶ تا ۹‏‏، پوشش بیمه همگانی بیمه سلامت و پیاده‌سازی طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده شهری به منظور استفاده بیمه‌شدگان از خدمات درمانی بخش دولتی و انعقاد قرارداد با ۹۴ پزشک خانواده و تحت پوشش قرار گرفتن ۱۰۰ هزار نفر ‏‏جمعیت از جمله این خدمات است.

مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری یادآور شد: پوشش خدمات توانبخشی برای معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی و افزایش تعداد کد خدمتی از ۹ به ۹۹ و تحت پوشش قرار گرفتن ۷۰ درصد هزینه خدمات درمانی در بخش دولتی و غیردولتی و خیریه، اجرای طرح دارویار در داروخانه‌های طرف قرارداد و پرداخت مابه‌التفاوت ارز دارویی، اجرایی شدن کامل نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک و حذف دفترچه و ایجاد پرونده الکترونیک برای تمامی بیمه‌شدگان از دیگر خدماتی است که در دولت سیزدهم شکل گرفته است.

اصغرزاده با اشاره به افزایش خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه سلامت، اظهار داشت: این خدمات شامل فلورایدتراپی تا ۱۰ سالگی، ترمیم دندان ۶ با کامپوزیت و آمالگام و فیشور سیلانت دندان‌های ۶ و هفت تا ۱۴ سالگی، کشیدن دندان‌های رویش یافته با ریشه آشکار، رادیوگرافی ساده و خدمات پیشگیری دهان و دندان، جرم‌گیری و ویزیت دندانپزشکی ‏‏است.

‏‏وی افزود: پوشش بیمه مادران باردار و فرزندان تا پنج سالگی، ‏‏پوشش هزینه‌های درمان و توانبخشی بیماران اوتیسم و بیماران مزمن کلیوی و دیابت و بیماران موکوپلی (اس ام ای)، پوشش هزینه درمان کاشت حلزون شنوایی، انعقاد قرارداد با مراکز ترک اعتیاد و کارشناسان مامایی‏‏، رفع محدویت و اعلام آمادگی انعقاد قرارداد با موسسات و مراکز درمانی ‏‏‏از دیگر خدماتی است که در حوزه بیمه سلامت در دولت سیزدهم شکل گرفته است.

آرامش نبض درمان با بیمه‌هایی که دولت سیزدهم نسخه کرد

بیمه تکمیلی در دسترس مردم

مدیر شعبه آتیه‌سازان حافظ چهارمحال و بختیاری از افزایش قرارداد این بیمه با مراکز درمانی دولتی و خصوصی خبر داد و گفت: هم اکنون بیمه‌شدگان طرف قرارداد با شعبه این استان از خدمات بیمه مکمل درمان بهره‌مندند که جمع زیادی از این افراد بازنشستگان و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی هستند.

پژمان احمدی میرقائد در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ وابسته به سازمان بیمه سلامت ایران از سال ۱۳۸۰ بر اساس قانون بیمه همگانی خدمات درمانی و ساختار نظام رفاه و تامین اجتماعی و مصوبه هیات وزیران به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تخصصی بیمه درمان تکمیلی آغاز به کار کرده است.

وی با بیان اینکه اکنون بسیاری از مراکز بیمارستانی و پاراکلینیکی در استان چهارمحال و بختیاری با آتیه‌ سازان‌ حافظ طرف قرارداد هستند، اظهار داشت: این بیمارستان‌ها با ظرفیت بالای پذیرش و تخصص در زمینه‌های مختلف پزشکی و درمانی می‌توانند پاسخگوی بخش زیادی از نیاز درمانی بیمه شدگان باشند.

به گفته مدیر شعبه آتیه‌سازان حافظ استان چهارمحال و بختیاری، افزاش قرارداد با مراکز درمانی دولتی با هدف کاهش هزینه‌های درمان از جیب بیمه‌شدگان و سهولت دسترسی به مراکز درمانی و تشخیصی در سطح استان است.

احمدی میرقائد یادآور شد:بیشتر خدمات در این مراکز به صورت تمام الکترونیک و برخط(آنلاین) و بدون دریافت هیچ هزینه‌ای به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود.

وی افزود: صندوق حمایت از بیماران خاص و سخت علاج شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ ذیل سازمان بیمه سلامت ایران به اینگونه بیماران خدمات ویژه یا "وی‌ ای پی" ارائه می‌دهد.

آرامش نبض درمان با بیمه‌هایی که دولت سیزدهم نسخه کرد

روستاییان و عشایر در دایره بیمه

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر چهارمحال و بختیاری نیز به اجرای طرح بیمه رایگان مادران غیرشاغل روستایی و عشایری دارای سه فرزند و بیشتر در این صندوق اشاره کرد و گفت: پیش ثبت‌نام ۶ هزار مادر واجد شرایط بهره‌مندی از بیمه رایگان مادران روستایی در استان انجام شد.

حسین تراکمه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تمدید مهلت ثبت‌نام مادران غیرشاغل دارای سه فرزند و بیشتر در مناطق روستایی و عشایری تا پایان اردیبهشت‌ماه افزود: در این طرح که بر اساس ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دست اجراست، مادرانی که دارای سه فرزند و بیشتر و در مناطق روستایی و عشایری که نرخ باروری کمتر از ۲.۵ باشد، تبعیت ایرانی داشته باشند، همه سه فرزند از یک مادر باشد و هر سه در قید حیات باشند، تاریخ تولد فرزند سوم از اول فرورین سال ۹۶ به بعد باشد، می‌توانند زیرپوشش بیمه قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون پالایش افراد ثبت‌نامی براساس شرایط موجود در دست انجام است و پس از تاییدنهایی برای این مادران فیش بیمه صادر و پیامک ارسال می‌شود.

به گفته وی، دولت برای حمایت از این مادران تا هفت سال حق بیمه آنها را پرداخت می‌کند.

تراکه گفت: در این طرح تمامی مادران غیر شاغل ساکن درمناطق روستایی و عشایری که دارای سه فرزند و بیشتر هستند زیرپوشش بیمه قرار می‌گیرند و مادرانی که فرزند چهارم و پنجم خود را به دنیا بیاورند به ازای هر فرزند ۲ سال به سوابق بیمه‌ای آنها افزوده می‌شود.

۶۵ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری؛ زیرپوشش بیمه روستایی و عشایری

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه این صندوق از سال۱۳۸۳ براساس اصل ۲۹ قانون اساسی تاسیس شد گفت: هم‌اکنون ۶۵ هزار نفر از جمعیت روستاییان، عشایر، کشاورزان و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر زیرپوشش این بیمه قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، این بیمه با هدف بیمه کردن افرادی که توانایی پرداخت حق بیمه آزاد را ندارند و یا شرایط بیمه شدن در سایر بیمه‌ها را ندارند فعال شده است.

تراکمه اظهار داشت: شرایط سنی برای بیمه شدن در این صندوق ۱۸ تا ۵۰ سال است و بیمه‌شدگان در هشت سطح تعریف شده می‌توانند زیرپوشش این بیمه قرار گیرند و در سالجاری با پرداخت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال تا ۳۹ میلیون ریال می‌توانند زیرپوشش این بیمه قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه ۲ برابر حق بیمه پرداختی توسط بیمه شده، به عنوان یارانه توسط دولت پرداخت می‌شود، گفت: افراد بیمه‌شده در این صندوق می‌توانند، از مزایای مختلف از جمله بازنشستگی، از کار افتادگی ناشی از کار و غیرناشی ازکار، مستمری فوت برای بازماندگان و نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای استفاده کنند و با پرداخت حداقل ۱۵ سال حق بیمه و ۶۵ سال سن می‌توانند بازنشسته شوند.

به گفته وی، تمام متقاضیان بیمه اجتماعی کشاورزان، عشایر و روستایی می‌توانند به ۳۱ کارگزاری درسطح استان مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، از حدود جمعیت یک میلیون نفری چهارمحال و بختیاری ۶۲۰ هزار نفر زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند که از این تعداد ۴۶۱ هزار نفر در صندوق روستاییان، ۷۷ هزار نفر در صندوق کارکنان دولت، ۵۹ هزار نفر در صندوق بیمه ایرانیان و ۲۲ هزار نفر نیز در صندوق سایر اقشار عضو هستند.

به گزارش ایرنا، به گزارش ایرنا، بالگرد حامل آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردی‌بهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد که در این حادثه رییس‌جمهور و همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شدند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رییس‌جمهور بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha