فیلم| برداشت چغندرقند از۱۸۰هکتار اراضی قیروکارزین فارس

شیراز-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از آغاز برداشت چغندر قند در ۱۸۰ هکتار از اراضی این شهرستان تحت آبیاری نوین از نوع نواری خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود متوسط برداشت در هر هکتار ۶۰ تن باشد و در مجموع حدود ۱۱۰هزارتن چغندر برداشت شود.

محمد حیدری چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اراضی زیر کشت نسبت به سال گذشته ۵۰ هکتار و میزان برداشت آن ۸۰ درصد افزایش داشته است و عامل این افزایش کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی ۵۰ درصدی آبیاری با استفاده از روش‌های نوین نظیر تیپ نواری است.

کاهش ۵۰درصدی مصرف آب و ۲۰۰ نفر اشتغالزایی

وی بهره‌گیری از بذر، کود و سموم مناسب را از دیگر عوامل افزایش سطح زیر کشت و میزان برداشت این محصول دانست و گفت: نظارت بر کشت و برداشت این محصول و توصیه کارشناسی به چغندرکاران به صورت مستمر در دستور کار است؛ در حقیقت کاشت این گیاه زیر چتر حمایت کامل دولت انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین اضافه کرد:برداشت این محصول توسط ماشین آلات انجام می‌شود و برای این سطح زیر کشت ۲۰۰نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

برنامه‌های حمایتی و تشویقی دولت از چغندرکاران

حیدری عنوان کرد: مدیریت جهاد کشاورزی بعنوان متولی امر در حوزه کشاورزی برنامه‌های حمایتی و تشویقی نظیر واگذاری کود یارانه‌ای، دادن مشاوره‌های فنی و بیمه چغندرکاران را دنبال می‌کند.

وی درباره خرید تضمینی این محصول گفت: این مدیریت به طور مستمر جلساتی را با کارشناسان‌ شرکت قند استان و نماینده شرکت قند مرودشت جهت بازدید و عقد قرارداد برگزار کرده و مقرر شده پس از انجام عملیات برداشت، محصول بارگیری و به شرکت قند مرودشت ارسال شود.

حیدری یادآور شد: افزون بر خرید تضمینی، تأمین بذر و سم نیز از دیگر خدمات کارخانه قند مرودشت به کشاورزان برای کشت قراردادی به شمار می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین دوره رشد برای تولید چغندر قند را ۶تا۹ ماه و زمان برداشت آن را در خرداد ماه عنوان کرد و گفت: زمان برداشت چغندرقند امسال بدلیل تغییرات جوی کمی به تاخیر افتاد.

قیروکارزین در فاصله ۲۱۸ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha