توزیع ۲۵ هزار اصله نهال بین زنبورداران خراسان‌شمالی هدف‌گذاری شد

بجنورد-ایرنا- مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی گفت: توزیع ۲۵ هزار اصله نهال گونه های مختلف با همکاری اداره کل منابع طبیعی بین زنبورداران استان هدف‌گذاری شد.

محمدعلی نوایی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خوشه صنعتی زنبورداری، مجموعه ای از واحدهای کسب و کار در سطح استان است که با توجه به پتانسیل های موجود در این خطه، ظرفیت های ارزنده برای توسعه و تکمیل آن وجود دارد.

وی هدف اجرای این خوشه کسب و کار را شناسایی حلقه های مفقوده و بررسی نقاط ضعف و قوت این صنعت عنوان کرد و گفت: تفاهم نامه برای رونق فعالیت زنبورداران با منابع طبیعی استان منعقد شد و قرار است ۲۵ هزار اصله نهال بادامک و زرشک که بسیار برای زنبورعسل مفید است تولید و به صورت رایگان در اختیار بهره برداری قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی افزود: خوشه زنبورداری گامی نوین در مسیر توسعه پایدار استان است که تلاش داریم این خوشه کسب و کار رونق گرفته و تکمیل شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشه زنبورداری در فروردین ماه ۱۴۰۱ تشکیل شد و در سال اول اجرای برنامه ها، این خوشه توانست بیش از ۴۵۰ نفر حدود ۲ هزار زنبوردار استان را جلب کند که این خود دستاورد بزرگی است.

نوایی درباره اقدامات انجام شده در خوشه زنبورداری گفت: کمک به ارتقای توان مالی زنبورداران، کمک در تامین مواد اولیه زنبورداری بویژه شکر، شناسایی و معرفی بازارهای فروش جدید، کمک به رفع چالش های نو ظهوری همچون پدید مرگ و میر زنبورها از نیازمندی ها و تقاضاهای زنبورداران استان است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی تصریح کرد: تاکنون برای برطرف کردن این مشکلات اقدامات متعدد از جمله پرداخت تسهیلات قرض الحسنه، برگزاری دوره های آموزشی متعدد بویژه در حوزه آفات و بیماری های زنبورعسل، انعقاد تفاهم نامه همکاری با منابع طبیعی استان در راستای تولید نهال درختان سودمند برای زنبور همچون بادامک و زرشک انجام شده است.

وی با اشاره به صادرات عسل از استان گفت: امیدوار هستیم فعالیت های خوشه زنبورداری سبب تحولات مثبتی در صنعت زنبورداری استان شده و زمینه ساز صادرات عسل و سایر محصولات کندو در استان شود.

نوایی افزود: متاسفانه صادراتی در این حوزه در استان رخ نداده است که در تلاشیم با بسترسازی بنیادین طرح ریزی شده بر پایه چالش های شناسایی شده امر صادرات عسل، طی برنامه ای ۲ساله به این مهم دست یابیم.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: این اقدام به لحاظ تقویت عرصه های ملی که متاسفانه طی سالیان گذشته بر اثر عواملی همچون خشکسالی، چرای بی رویه، بی مهری انسان با طبیعت دچار نقصان شده اند، انجام می شود.

وجود اقلیم متفاوت در گستره ۲ میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است به طوریکه رشته های کوه های آلاداغ، سالوک و شاه جهان از بهترین مناطق برای تولید عسل در استان محسوب می شوند.

خراسان شمالی حدود ۲ هزار نفر زنبوردار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha