۴۶ طرح تولیدی و عمرانی کشاورزی استان اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد

اردبیل - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: تعداد ۴۶ طرح تولیدی و عمرانی بخش‌های مختلف کشاورزی این استان به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی آماده بهره‌برداری شده و طی روزهای آینده افتتاح می‌شود.

نوبخت اژدری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای اجرای این طرح‌ها در مجموع بالغ بر یک هزار و ۶۶۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده که با بهره‌برداری از آنها، برای ۷۸۲ نفر به صورت مستقیم و برای ۴۳۳ نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال ایجاد شده است.

وی افزود: آیین‌های گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی از دیروز در استان اردبیل آغاز شده و تا ۲۷ خردادماه ادامه دارد و طی این هفته طرح‌های آماده شده افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: تعداد ۳۲ مورد از این طرح‌ها با صرف ۷۲۲ میلیارد ریال اعتبار در حوزه آب و خاک آماده بهره‌برداری شده که با افتتاح آنها برای تعداد ۷۳۴ نفر به صورت مستقیم و برای تعداد ۳۹۵ نفر به صورت غیرمستقیم فرصت اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: چهار مورد از این طرح‌ها نیز در حوزه دام و طیور با ۱۶۸ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اجرا شده که با بهره‌برداری از آنها برای تعداد ۳۴ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم زمینه اشتغال ایجاد خواهد کرد.

اژدری اظهار کرد: سه مورد از این طرح‌ها در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی با سرمایه‌گذاری ۴۹۸ میلیارد ریال، یک فقره در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال، سه مورد در حوزه تحقیقات و ترویج کشاورزی با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال، یک مورد در حوزه شرکت شهرک‌های کشاورزی با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد ریالی و ۲ مورد هم در حوزه امور عشایری با صرف ۱۴۵ میلیارد ریال اعتبار اجرا شده که در هفته جهاد کشاورزی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

هم اینک ۱۳۵ هزار نفر در بخش کشاورزی استان اردبیل فعالیت دارند و بخش کشاورزی یک سوم تولید ناخالص داخلی و میزان اشتغال جمعیت فعال استان را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha