افزایش ۸۹ درصدی ارزش دلاری کالاهای صادراتی سمنان

سمنان - ایرنا - مدیرکل گمرک سمنان گفت: ارزش دلاری کالاهای صادراتی استان سال ۱۴۰۳ در مقایسه با سال گذشته افزایش ۸۹ درصدی داشت.

مرتضی حاجیان‌نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۶۶ هزار و ۶۸۴ تن کالا به ارزش ۲۸ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار از گمرک سمنان از ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر شد.

مدیرکل گمرک سمنان اظهار کرد: آمارها نشاندهنده افزایش ۹۷ درصدی کالاهای صادراتی سمنان از لحاظ وزنی است.

وی ادامه داد: شمش سرب، مصنوعات پلاستیکی، کیسه گرانول کامپاند، کلروکلسیم، کربنات سدیم، روغن پایه ، هیدروکربن،پروپیلن، اسیدسولفوریک، سیم وکابل، سرب تصفیه نشده، روغن تصفیه شده، کولرآبی، ظروف پلاستیکی، موادشوینده، روغن تصفیه نشده، ورق آلومینیوم، نمک خوراکی، ماشین لباسشویی، کاشی و سرامیک، دستگاه پرولیز، کرک بزی، فروسیلیس، پانل گچی و تافی مغزدار از جمله مواد معدنی، غذایی و صنعتی صادراتی سمنان است.

وی گفت: عراق، افغانستان، ترکیه، روسیه، پاکستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی، آذربایجان، کویت، هند، ازبکستان و ارمنستان از جمله کشورهای مقصد محصولات صادراتی سمنان به شمار می‌روند.

این مسوول اضافه کرد: چهار هزار و ۸۱۹ تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون و ۳۰۳ هزار دلار به گمرک استان سمنان از ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت از کشورهای مختلف از جمله ترکیه، چین، آلمان، کره و امارات وارد و ترخیص شد که از لحاظ وزنی هشت درصد کاهش و از لحاظ ارزش دلاری ۱۲ درصد کاهش داشت.

افزایش ۸۹ درصدی ارزش دلاری کالاهای صادراتی سمنان

درآمدزایی ۶۲۳ میلیارد ریالی گمرک سمنان

مدیرکل گمرک سمنان با اشاره به افزایش پنج درصدی درآمد این اداره کل در ۲ ماه ابتدایی ۱۴۰۳، اضافه کرد: گمرک استان در این مدت بدون احتساب ضمانت‌نامه‌ها، افزون بر ۶۲۳ میلیارد و ۹۰۳ میلیون ریال درآمد داشت که ۵۶۵ میلیارد و ۹۰ میلیون ریال از آن مالیات بر ارزش افزوده بود.

وی افزود: طی همین مدت ۴۸ پرونده به ظن قاچاق به ارزش ۲۳۶ میلیارد و ۹۳۸ میلیون ریال توسط سازمان‌های مربوطه کشف و در اداره کل گمرک سمنان تشکیل پرونده شد.

طبق گزارش‌ها، استان سمنان با یکهزار و ۹۰۰ واحد صنعتی در زمینه‌های مختلف از جمله خودرو، دارو، شیمیایی و معدنی و اشتغالزایی برای ۵۸ هزار نفر به عنوان گلوگاه مهم اقتصادی شرق کشور محسوب می‌شود.

۱۷ درصد سهم اشتغال استان سمنان مربوط به بخش کشاورزی است و بخش صنعت و معدن سهم ٣٧ درصدی از اشتغال استان و سهم ۲۲ درصدی از تولید ناخالص این استان را به خود اختصاص داده است.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha