۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۶
کد خبر: 85510592
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یگانگی‌ فرهنگی شرق تا غرب دنیا، دست‌مایه‌ای برای صلح+ فیلم

شیراز - ایرنا - بانوی هنرمند شیرازی که با نام هنری یوتاب فعالیت می‌کند،از ایران تا کشورهای همسایه و دورتر سفر کرده و در پژوهش‌های میان فرهنگی، شباهت‌های پررنگی میان دست ساخته‌های فرهنگی و هنری مردم شرق تا غرب جهان یافته است. او این شباهت‌ها را دست‌مایه‌ای برای خلق تابلوهای نقاشی و نمایش آنها در سایت‌های گردشگری شاخص برای ترویج صلح و دوستی قرار داده است.

فاطمه زارعی (یوتاب) در حاشیه نمایشگاه اخیر خود در ارگ کریمخان، به خبرنگار ایرنا گفت: آخرین بار برای یافتن اشتراکات فرهنگی ایران و جهان به آمریکای لاتین و برخی کشورهای همسایه سفر کردم و شباهت‌های بسیاری میان علم، فرهنگ و هنر آنها یافتم که الهام بخش من برای خلق مجموعه نقاشی‌هایی با عنوان " کانکشن" و نگارش کتابی با همین نام شد.

او اظهار کرد: نقاشی‌هایم را با پیام صلح و دوستی بارها در سایت‌های میراث جهانی از جمله پاسارگاد و تخت جمشید به نمایش درآوردم و در نوبت اخیر نیز در ارگ کریمخان میزبان مردم هنردوست شیراز هستم.

این هنرمند و پژوهشگر فرهنگی درباره شباهت‌های فرهنگی ایران و مردمان آمریکای لاتین، بیان کرد: آنچه به عنوان نقوش «آزتک» و «مایا» دو تمدن آمریکای مرکزی در سرزمین‌های دور دیدم، شباهت بسیار زیادی با نقوش سازه‌های باستانی و صنایع دستی، دست بافته‌ها، فرش و گلیم و نمادهای ایرانی داشت.

یوتاب عنوان کرد: وجود گل‌های پنج پر تا ۳۲ پر در نقوش ایرانی و آمریکای لاتین مانند مکزیک از موارد جالب توجه بود، نقش‌های حلزونی شکل که نماد جریان زندگی، سادگی، زیبایی و آرامش و حتی مفاهیم مذهبی است نیز از دیگر شباهت‌های فرهنگی ایرانیان با مردم آنسوی سیاره زمین است.

به گفته او فرم و جنس و رنگ ظروف و کوزه‌ها، سبک زندگی و نقوش صنایع دستی و لباس‌های عشایر قشقایی ایران و سرخ پوستان، شباهت ظروف هفت هزار ساله ایران با دست ساخته‌های تاریخی آنها، از دیگر موارد مشابه فرهنگی است.

این پژوهشگر فرهنگی معتقد است که بسیاری از شباهت‌های میان فرهنگ و هنر اقوام دور از یکدیگر، از این جهت است که طبیعت دست مایه هنرآفرینی مردمان سراسر زمین بوده و از همین روی است که شباهت‌هایی در میان فرهنگ مردمانی دیده می‌شود که سند تاریخی مبنی بر ارتباط تاریخی آنها با یکدیگر وجود ندارد.بسیاری از شباهت‌های میان فرهنگ و هنر اقوام دور از یکدیگر، از این جهت است که طبیعت دست مایه هنرآفرینی مردمان سراسر زمین بوده و از همین روی است که شباهت‌هایی در میان فرهنگ مردمانی دیده می‌شود که سند تاریخی مبنی بر ارتباط تاریخی آنها با یکدیگر وجود ندارد.

او اظهار کرد: انسان ها در هر جای این سیاره حتی بدون ارتباط فیزیکی با الهام گرفتن از طبیعت، علوم و هنرهای مشابه خخلق کرده و جهان را یک گونه دیده‌اند.

این پژوهشگر فارسی افزود: با همکاری رصدخانه فارس، تقویم‌های باستانی، ارتباط قلب تقویم‌های آن سوی سیاره‌ و از هزاره‌های دور را با علم و هنر ایرانیان باستان از نظر شکل ظاهری و تقسیم بندی‌های ریاضی بررسی کردم و علاوه بر ترسیم آن در تابلوهای نقاشی در کتاب خود نیز به آن اشاره کردم.

یوتاب اضافه کرد: در برخی از تابلوهای مجموعه کانکشن، اشعار شاعران بزرگ فارسی که پیام آور صلح و دوستی و خردورزی بوده‌اند را نوشته و در سایت‌های گردشگری جهانی به نمایش گذاشته‌ام.

به اعتقاد این نقاش ایرانی اگر از دریچه نوین به جهان بنگریم، اشتراک انسان‌ها را به چشم می‌بینیم و می‌دانیم که سرنوشت همه ما با یکدیگر گره خورده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha