۵ تیر ۱۴۰۳، ۲۱:۳۹
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85519932
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قدم به قدم با مهمانان غدیر در بیرجند + فیلم

۵ تیر ۱۴۰۳، ۲۱:۳۹
کد خبر: 85519932
قدم به قدم با مهمانان غدیر در بیرجند + فیلم

بیرجند - ایرنا - مهمانی کیلومتری غدیر امسال برای اولین بار در استان خراسان جنوبی برپا شد و مهمانان در شهر بیرجند فاصله ۲ کیلومتری را برای گرامیداشت این عید بزرگ شادپیمایی کردند.

به گزارش ایرنا، عید بزرگ شیعیان امسال در خراسان جنوبی و شهر بیرجند حال و هوای دیگری دارد زیرا اولین بار مهمانی کیلومتری برپا شد و مردم از گوشه و کنار شهر در این شادپیمایی بزرگ شرکت کردند و ساعت ها در عصر عید غدیر به شادی گرد هم آمدند.

ستادی برای این مهمانی از ماه‌‍ ها قبل در استان تشکیل و تمامی برنامه ریزی‌ها انجام شده لذا همه امکانات پای کار آمد تا سهمی در این مهمانی باشکوه داشته باشند.

بار پذیرایی از مهمانان جشن بزرگ غدیر بر دوش موکب‌‍ های مردمی است که همواره در صحنه‌های ملی و مذهبی حضور پررنگ دارند.

مردم نیز این مهمانی را با جان و دل پذیرا شده‌اند، چه آنها که برای ادای نذر خود، حالا نذورات خود را به شکل سازمان‌یافته در قالب موکب ارائه می‌دهند و چه مردمی که برای تبرک این نذورات و استقرار این فرهنگ آئینی در دل و جان فرزندانشان، مشارکت عظیم را ترتیب می‌دهند.

این مهمانی هزاران نفری در مرکز استان حوالی ساعت ۱۶ امروز (سه شنبه) در مسیر میدان قدس به سمت میدان جانبازان و بوستان شهدای گمنام آغاز شد و همچنان با شور و هیجان تا ساعت ۲۲ ادامه دارد.

مواکب مختلف در مسیر شادپیمایی مشغول ارایه خدمات مختلف هستند؛ از توزیع نذورات و پذیرایی گرفته تا اقدامات فرهنگی، بازی و سرگرمی، ورزش، اجرای سرود و برنامه‌های شاد همه و همه دست به هم دادند تا غدیر تماشایی را در پنجم تیر ۱۴۰۳ رقم بزنند.

هر موکب تلاش دارد با یک نوع پذیرایی کام مهمانان را در این جشن شیرین کند، بانوانی هم مشغول پخت نام محلی داغ هستند، جوانان هیاتی با توزیع بستنی، شربت، شله زرد، هندوانه، ساندویچ یا غذای متبرک تلاش می کنند سهمی در این خدمت معنوی داشته باشند.

براساس آماری که مسوولان ارایه داده اند، ۲۰۰ موکب برای برگزاری مهمانی بزرگ غدیر در شهر بیرجند تدارک دیده شد که محور اصلی میهمانی غدیر به نام شهید رئیسی و هر یک از هفت محور آن به نام یکی از شهدای خدمت است.

برخی به رسم پاسداشت این عید بزرگ سفید پوشیدند اما سادات به حرمت غدیر با نشان سبز حضور یافتند و این شادی عظیم را به یکدیگر تبریک و شادباش می گویند.

در بخشی از مسیر بلوار پاسداران بیرجند مجتمع فرهنگی مسجد امام حسن مجتبی (ع) با برپایی ایستگاهی مشغول اجرای برنامه های متنوع است و بیش از همه برنامه‌ها مسابقه تکرار جملات سخت با اجرای کودکان لحظاتی لبخند را بر لب مردم نشانده، اجرای موسیقی، سرود دانش آموزی و مدیحه سرایی از دیگر برنامه‌های این ایستگاه است.

یاد شهدای خدمت در تمامی موکب‌ها با نصب تصاویری از شهید رئیسی و دیگر همراهانش در حادثه تلخ سقوط بالگرد گرامی داشته شد.

حال و هوای انتخاباتی هم بر این مهمانی کیلومتری حاکم است و برخی غرفه ها تلاش کردند مردم را به حضور پرشور و مشارکت بالا در این آزمون سیاسی دعوت کنند.

گروه مردمی بانوان رضوی نیز با شعار «حال خوش مادری» و به منظور ترویج فرزندآوری موکبی برپا کرد تا با مشاوره، آموزش و توزیع هدایا از بانوان و کودکان پذیرایی کند.

تمرین سیاسی رای اولی ها در غدیر

در موکبی هم رای اولی ها دعوت هستند تا با شرکت در یک نظرسنجی به ۶ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از صفر تا ۱۰ در ۱۵ شاخص امتیاز دهند و رای خود را به صندوق بیاندازند و اینگونه آزمون سیاسی هشتم تیرماه را در عید غدیر تمرین می کنند.

قدم به قدم با میهمانان غدیر در بیرجند + فیلم

یکی از خودرو شویی‌های مسیر با آب پاشی روی جمعیت اقدام به خنک سازی مسیر و سهمی در مهمانی بزرگ غدیر ایفا کرد.

مسابقه طناب کشی، واکس زدن، اصلاح رایگان سر و صورت و مشاوره از خدمات کانون تخصصی خادمیاران رضوی است که به صورت خودجوش در مسیر پیاده روی ارائه کرده اند.

دود اسپند و عطر گلاب در جای جای مسیر به مشام می رسد. هیات‌های ورزشی هم در این مهمانی نقش ایفا کرده و ضمن ارایه خدمات در ایجاد سرگرمی و نشاط سهیم هستند.

چراغ روشن مواکب در شام غدیر

با تاریک شدن هوا مهمانی کیلومتری به شب کشیده و چراغ مواکب روشن می شود عده ای هم در طول مسیر نماز جماعت را اقامه کردند.

در بخشی از مسیر هیات جوانان عاشورایی برای دومین سال متوالی اقدام به عرضه کیک ۵۰ متری غدیر کردند تا کام میهمانان را شیرین کنند.

برخی دستگاه‌های اجرایی نیز از فرصت حضور مردمی استفاده و میز خدمت خود را در مسیر مهمانی غدیر برپا کردند، نقاشی واقعه غدیر توسط هنرمندان بیرجندی و اجرای بازی های رزمی با فریاد یاد علی از دیگر جلوه های این دورهمی باشکوه بود.

واقعه غدیر در سفر حجه‌الوداع و در سرزمین غدیر خم روی داد که بنا بر روایات متواتر در روز ۱۸ ذی‌ الحجه سال دهم هجرت، پیامبر اکرم (ص) به دستور خداوند، امام علی (ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد.

برپایی جشن‌های عید غدیر، ایستگاه‌های صلواتی و تلاش‌های خودجوش برای آذین بندی شهر و روستا، برپایی موکب‌ها و غرفه‌ها، نورافشانی‌ و توزیع نذری در کوچه و خیابان‌ها نشانه‌ای از عشق و ارادت مردم دیار خاوران به امیرالمومنین است.

دهه امامت و ولایت فاصله زمانی عید قربان تا عید غدیر برنامه‌ها و جشن‌های مختلفی به صورت خودجوش و توسط تشکل‌های مردمی تدارک دیده شده که از مهمترین آنها مهمانی ۱۸ کیلومتری غدیر در سراسر استان خراسان جنوبی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha