«نقش» مردمسالاری در «جهانی‌ترین» میدان شهر گنبدهای فیروزه‌ای

اصفهان- ایرنا- میدان «نقش جهان» اصفهان بعنوان یکی از مراکز و شعبه‌های همیشگی اخذ رای در دیار گنبدهای فیروزه‌ای، همواره صحنه‌هایی جذاب و سرزنده‌ از حضور حماسی مردم این دیار در فرایند تعیین سرنوشت سیاسی کشور و دفتر تاریخ سیاسی پایتخت فرهنگ و تمدن ایران زمین را به چشم دیده است.

امروز جمعه هشتم تیرماه سال ۱۴۰۳ است، تا ۲ ماه پیش کسی حتی فکرش را هم نمی‌کرد که به همین زودی‌ها انتخاباتی دیگر در پیش‌رو داشته باشیم اما با شهادت آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رییسی و بر اساس اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی و مواد ۳۸ و ۳۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری، امروز جمعه بعنوان روز برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تعیین شد.

اکنون حدود ۱۴ ساعت از آغاز زمان برگزاری انتخابات گذشته اما شور و حال انتخاباتی اهالی نصف جهان در میدان تاریخی این دیار، همچنان به چشم می‌ خورد.

حال و هوای این مجموعه تاریخی، از صبح امروز با شروع چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و حضور خیل مشتاقان مشارکت در تکوین مقدرات سیاسی کشور، پررنگتر شد.

اکنون گام‌های شتابناک مردمان دیار سپاهان در گذر سعدی، خیابان حافظ و سپه و مسیرهای متتهی به شعبه اخذ رای مستقر در این میدان تاریخی، از انگیزه و انرژی بالای اصفهانی ها برای مشارکت جویی در روز تعیین سرنوشت کشور حکایت می‌کند.

دیدن چهره‌های بشاش و مصممی که بعد از حضور در این رویداد سیاسی و انداختن رایشان در صندوق، تبسم‌کنان انگشت‌ آغشته به مُهرشان را بالا می‌برند، خیلی تماشایی است و آنها با این کارشان می‌خواهند بگویند که ما برنده هستیم.

میدان نقش جهان بعنوان یکی از سه هزار و ۱۶۹ شعبه اخذ رأی استان اصفهان، امروز مانند همه رویدادهای انتخاباتی گذشته، از خیل رای‌دهندگان پایتخت فرهنگ و تاریخ کشور میزبانی کرده و در غوغای کنشگرانه پیر و جوان و زن و مرد، صحنه‌ای شورانگیز از رقابت دموکراتیک و مشارکت‌جویانه را به نمایش گذاشته است.

حضور افراد از طبقات مختلف اجتماعی در این میدان تاریخی، نشان از اعتقاد آنها به جامعه‌پذیری سیاسی و ارزش قائل شدن برای نظام انتخاباتی و حضور در فرایند تصمیم‌گیری عمومی کشور است.

یکی از شخصیت‌های سیاسی استان که با شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست ‌جمهوری رأی خود را در شعبه این میدان تاریخی به صندوق انداخت، استاندار اصفهان بود.

سیدرضا مرتضوی صبح امروز با حضور در شعبه اخذ رای میدان نقش جهان از فراوانی تعداد شعبه‌های اخذ رای در شهر اصفهان سخن گفت و پس از انداختن رای خود در صندوق در جمع خبرنگاران اعلام کرد: با توجه به ارزیابی‌ها و حضور و سفرهای انتخاباتی کاندیداها در استان‌ها، تصور ما این است که انتخاباتی حماسی در پیش‌رو خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: هرچه انتخابات پرشورتری داشته باشیم، دنیا نگاه دیگری به جمهوری اسلامی خواهد داشت و مشارکت همگانی مردم در آینده کشور مؤثرتر و ارزشمندتر خواهد بود.

استاندار اصفهان در کنار خیل رای دهندگان حاضر در میدان نقش جهان از امنیت انتخابات سخن گفت و اینکه یکی از ستادهایی تعریف شده ذیل ستاد انتخابات کشور، ستاد امنیت است که با حضور محوری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور، برنامه‌ریزی جامعی برای حفظ امنیت انتخابات دارند و درهر شهرستان و در تمام شعبه‌های اخذ رای، امنیت عمومی برقرار است.

اینک سال‌هاست که در جریان حضور شهروندان اصفهان در رویدادهای سیاسی و انتخاباتی کشور، شور و شوق رای اولی‌های این دیار را بعد از انداختن رای‌شان به صندوق‌ها به تصویر کشیده‌ام و دیده‌ام که آنها با انگشت‌های لاجوردی مُزین به رنگ مهر انتخابات و با انداختن عکس سلفی از خود بعد از رای دادن و در واقع بخاطر رسیدن به سن بلوغ سیاسی، چه وجدی دارند و چه حظی می‌کنند.

استاندار اصفهان هم امروز در میدان نقش جهان، حضور رای اولی‌ها را ستود و گفت: رای اولی‌های ما بدانند که با حضورشان، آجرهای بنای بزرگ اقتدار کشور را بر روی هم می چینند و تا قد و قامت کشورمان در دنیا رفیع شود.

البته در شعبه اخذ رای پل خواجوی اصفهان بعنوان یکی دیگر از جاهای تاریخی این دیار نیز حضور پرشور مردم دیده می‌شود و در تماشاگه آن هم صحنه‌هایی جذاب از رشد فکری و بلاغت سیاسی شهروندان به اکران درمی‌آید.

در این محل، بانویی اصفهانی با حضور در شعبه اخذ رای خاجو، از رییس جمهور آینده می‌خواهد تا همراه مردم باشد و برای مشکلات مردم کشور چاره‌ای عاجل بیندیشد.

وی رفع مشکلاتی همچون مسکن، ازدواج و معیشت را در زمره مهمترین مسائل مبتلابه جوانان کشور دانست وگفت: از رییس جمهور آینده می‌خواهم تا با حل مشکلات اقتصادی کشور ، به سُفرهای کوچک مردم ایران هم توجه کند.

در این شعبه جوانی هم حضور خود در انتخابات را نمادی از اتحاد جوانان کشور برای سربلندی ایران عزیز توصیف می کند.

هرچند انتخابات نمودگار مردمسالاری و رشد سیاسی ملت برای رقم زدن آینده نیکوی کشور محسوب می‌شود اما حضور اصفهانی‌ها در میدان جهانی شهرشان و در کنار شعبه‌های اخذ رای، از اعتقادات و انگیزه عمومی آنها در تکوین سرنوشت کشور روایتی شکوهمندانه دارد.

به گزارش ایرنا، فرایند رای‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت هشت امروز(جمعه) همزمان با سراسر کشور در سه هزار و ۱۶۹ شعبه اخذ رأی استان اصفهان آغاز شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha