وطن‌دوستی باید سرلوحه نخبگان کشور قرار گیرد
عکس تزئینی است

تهران- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: وطن‌دوستی باید سرلوحه نخبگان کشور قرار گیرد و به گفته شهید جمهور، نخبه هرگز نباید زیر لوای پرچم دیگر قرار گیرد. 

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، بهرام عین‌اللهی روز یکشنبه در سی‌ویکمین آیین تجلیل از دانشجویان نمونه کشوری در دانشگاه صنعتی شریف، یکی از نقاط برجسته بعد از انقلاب را دوران ریاست جمهوری آیت سید ابراهیم رئیسی و روحیه وطن‌پرستی و میهن‌دوستی شهید جمهور دانست و گفت: دیپلماسی فعال رئیس جمهور به گونه‌ای بود که در کشورهای مختلف حتی کمونیستی از خود رفتار پیامبرگونه نشان می‌داد.
وی حضور دانشجویان در بخش‌های مختلف را ضرورت تاریخی عنوان کرد و گفت که همه باید از این ضرورت‌ها استفاده کنیم و در راستای رفع نیازهای جامعه در بخش‌های مختلف گام برداریم.


وزیر بهداشت به تغییرات دانشگاه‌های کشور در طول سال‌های متمادی اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم از جامعه جدا نیست و فارغ‌التحصیلان ما اکنون با گذشته متفاوت هستند، نیازهای جامعه را به درستی می‌شناسند و ما نیازمند به دانشجوی فعال و پویا و اساتید به روز هستیم.


عین اللهی دانشگاه را به خودرویی تشبیه کرد که تمام اجزای آن اهمیت دارند و باید با هم پیوستگی داشته باشند و از طرفی اساتید و دانشجویان را مهم‌ترین عناصر در دانشگاه‌ها خواند.

وی یادآور شد: در دوره‌ای، دانشجویان تنها به جزوه درسی اکتفا می‌کردند اما اکنون دانشجو باید از امکانات و انفجار اطلاعات استفاده کند، با نیازها، صنایع، تولیدات و دانش‌بنیان‌ها همکاری داشته باشد و در مسیری پیش برود که نیازهای جامعه را برطرف کند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: دانشگاه‌های حوزه بهداشت ایران، برترین رتبه را در منطقه دارند و بسیاری از افراد برای معالجه به کشورمان مراجعه می‌کنند. ضریب هوشی ایرانیان بالاست و دانشمندان ما در حوزه‌های مختلف نظیر نجوم، شیمی و موارد دیگر دلیلی بر این ادعا هستند.

به گزارش ایرنا، جشنواره ملی انتخاب دانشجوی نمونه هر ساله با همکاری دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کشوری با هدف ایجاد انگیزه بین دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور برای رقابت در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی اجتماعی، فناورانه و بین‌المللی برگزار می‌شود.

دانشجوی نمونه به فرد گفته می‌شود که از نظر آموزشی، پژوهشی، فرهنگی-اجتماعی و فعالیت‌های بین‌المللی و فناورانه جایگاه برتری نسبت به سایر دانشجویان داشته باشد. برای انتخاب دانشجوی نمونه نخست دانشجویان در سطح دانشگاهی با یکدیگر رقابت می‌کنند و آن دسته از دانشجویانی که برترین امتیازات را بر اساس آیین‌نامه انتخاب دانشجوی نمونه کسب کنند، به عنوان برگزیدگان دانشگاهی به مرحله‌ کشوری راه می‌یابند و به دبیرخانه مرکزی معرفی می‌شوند.
دانشجویان نمونه کشوری علاوه بر دریافت هدایا و جوایز نقدی، از مزایایی همچون معرفی به بنیاد ملی نخبگان و تحصیل در یک مقطع بالاتر بدون شرکت در آزمون ورودی آن مقطع برخوردار می‌شوند. احراز شرط اولیه سرآمدی در سال‌های آینده برای ورود به رقابت انتخاب جشنواره دانشجوی نمونه کشوری الزامی است. بر اساس آیین‌نامه ابلاغی انتخاب دانشجوی سرآمد و اصلاحی آئین‌نامه و شیوه‌نامه انتخاب دانشجوی نمونه در سال ۱۴۰۲، در سی و دومین دوره انتخاب دانشجوی نمونه تنها دانشجویانی می‌توانند در رقابت شرکت کنند که در مقطع مورد تقاضا حداقل یک بار به عنوان دانشجوی سرآمد انتخاب شده باشند.

دانشجویان در مقطع کارشناسی پس از طی چهار نیمسال، مقطع کارشناسی ارشد پس از دو نیمسال و مقطع دکتری تخصصی پس از کسب نمره آزمون جامع، مجاز هستند در این رقابت ملی شرکت کنند.

در سی و یکمین دوره انتخاب دانشجوی نمونه، در سطح دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعداد هزار و ۱۷۶ درخواست اولیه در سامانه مربوطه ثبت و در نهایت ۹۵۳ درخواست ثبت‌نام قطعی شد که از این تعداد ۶۶ نفر به مرحله کشوری راه یافتند. در مرحله کشوری و پس از داوری مجدد ۱۹ نفر به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب و معرفی شدند.

منتخبان سی و یکمین دوره انتخاب دانشجوی نمونه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم ۱۱ نفر هستند، این افراد از میان ۸۸۳ شرکت‌کننده اولیه به عنوان برگزیدگان نهایی جشنواره دانشجوی نمونه کشوری در سال ۱۴۰۲ انتخاب شده‌اند.

همچنین در طول سی دوره انتخاب دانشجوی نمونه در سطح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود هزار دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شده‌اند و اکنون بیشتر این منتخبان در مراکز علمی و تحقیقاتی کشور مشغول فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha