مقام چینی: روابط چین و کشورهای آسیای مرکزی وارد فصلی جدید شده است
دهمین نشست همکاری چین و آسیای مرکزی

تهران-ایرنا- رئیس کمیته همکاری و حسن همجواری سازمان همکاری‌ شانگهای تاکید کرد که روابط چین و کشورهای آسیای مرکزی وارد فصلی جدیدی شده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری شینهوا، دهمین «نشست همکاری چین و آسیای میانه» امروز (شنبه ۱۸ شهریور) با حضور بیش از ۴۰۰ نفر از مهمانان چینی و خارجی از جمله دبیر کل همکاری شانگهای و مقامات کشورهای آسیای مرکزی در شهر شیامن چین افتتاح شد.

«شن یوه‌یوه» رئیس کمیته همکاری و حسن همجواری سازمان همکاری‌ شانگهای در مراسم افتتاحیه نشست همکاری چین-آسیای مرکزی، متن سخنرانی «شی جین‌پینگ» رئیس جمهوری چین را قرائت کرد. رییس جمهور چین در پیام خود بر نقش مهم نشست همکاری چین و آسیای میانه تاکید کرد و افزود: همکاری های پکن با آسیای مرکزی دستاورد های بزرگی را به ارمغان خواهد آورد.

شن افزود: این نشست برای تحکیم و توسعه روابط چین و کشورهای آسیای مرکزی یک انرژی قوی تزریق خواهد کرد.

شن یوه یو تاکید کرد: روابط چین-آسیای میانه وارد فصلی جدید شده که باید اعتماد سیاسی، توسعه همکاری عملی و هماهنگی بین کشورها افزایش یابد تا یک جامعه مشترک را بسازیم.

«ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای نیز در این نشست گفت: کشورهای آسیای مرکزی عضوی اصلی سازمان همکاری شانگهای هستند.

وی افزود: امنیت کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای به امنیت و ثبات این منطقه بستگی دارد؛ اگر آسیای مرکزی به توسعه دست یابد، اعضای این سازمان از رفاه مشترک برخوردار خواهند شد.

ژانگ تاکید کرد که سازمان همکاری شانگهای چین و کشورهای آسیای مرکزی برای انجام همکاری های دوستانه دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف، در اشکال مختلف و در زمینه های مختلف آمادگی دارند.

«زلیخا مخکاموا» معاون نخست وزیر ازبکستان هم در حاشیه این نشست گفت: پکن چشم اندازی از توسعه روابط بین چین -کشورهای آسیای مرکزی ترسیم کرده است تا همکاری مفیدی صورت گیرد.

«ژنرال کولف» معاون اول نخست وزیر قرقیزستان هم در سخنانی در این نشست تصریح کرد: قرقیزستان از گسترش همکاری چین -آسیای مرکزی حمایت می کند.

مقام چینی: روابط چین و کشورهای آسیای مرکزی وارد فصلی جدید شده است
معاون نخست وزیر تاجیکستان در نشست چین-کشورهای آسیای مرکزی

«محمدطاهر ذاکر زاده» معاون نخست وزیر تاجیکستان هم در سخنرانی خود اعلام کرد: تاجیکستان مایل به افزایش همکاری با پکن در زمینه های اقتصادی و تجاری، سرمایه گذاری، صنعت، کشاورزی، انرژی، حمل و نقل جاده ای و علوم انسانی است.

وی افزود: چین و کشورهای آسیای مرکزی در طول سال های اخیر روابط خود را در چارچوب احترام و اعتماد متقابل گسترش داده اند.

ذاکر زاده تاکید کرد: همکاری های چند جانبه در چارچوب توافقات سران چین-آسیای مرکزی اهمیت زیادی دارد و دوشنبه مایل به کمک در جهت صلح،ثبات و توسعه پایدار در منطقه است.

«عشوربای صالح زاده» معاون اول وزیر توسعه اقتصادی و بازرگانی تاجیکستان هم در این نشست گفت: چین شریک تجاری اصلی تاجیکستان است و دو کشور زمینه های مشترکی در ظرفیت توسعه فناوری نو ظهور را گسترش داده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha